Figi – właściwości, wartości odżywcze, kaloryczność, jak kupować

Figi – właściwości, wartości odżywcze, kaloryczność, jak kupować
5 (100%) 6 votes

Figi są egzotycznymi owocami o wielu właściwościach korzystnie wpływających na zdrowie. Najwięcej ważnych wartości odżywczych posiadają figi suszone, które przede wszystkim obfitują w spore ilości wapnia – czyli budulcu kości. Ze względu na dużą zawartość wielu cennych pierwiastków spożywanie fig wpływa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, pokarmowy, nerwowy i hormonalny.

Medycyna naturalna również doceniła potęgę fig. Gotuje się je w mleku, co ma pomóc na ból gardła. Z suszonych liści fig przygotowuje się wywar, który łagodzi objawy przeziębienia i kaszlu. Z takich suszonych liści można sporządzić także nalewkę; stosować ją można podczas duszności występujących przy astmie. Sok który wypływa z drzewa po nacięciu pnia może być wykorzystywany do smarowania ran, by przyspieszył proces ich gojenia. Nasiona fig można stosować, by delikatnie przeczyścić organizm, a młode listki zaparzone wrzątkiem mogą zabić pasożyty, które zagnieździły się w organizmie.

Właściwości lecznicze fig

                Suszone figi charakteryzują się dużą ilością wapnia, dzięki czemu działają wzmacniająco na kości i zęby. Suszone owoce mogą zawierać nawet do około 200 mg tego pierwiastka. Podobną ilość dostarczymy do organizmu wypijając szklankę mleka. Uważa się, że włączenie fig do jadłospisu może zapobiegać rozwojowi osteoporozy. Szczególnie zaleca się spożywanie fig osobom starszym, kobietom w ciąży, małym dzieciom i osobom z niedoborem witaminy D.

                Suszone figi to owoce, która charakteryzują się dużą zawartością błonnika – ok 10g błonnika na 100 gram fig. Błonnik przyspiesza pracę materii, w związku z tym wspomaga działanie układu pokarmowego. Ponadto błonnik hamuje apetyt i powoduje uczucie sytości. Może również zapobiegać chorobom jelita grubego między innymi nowotworem.

                W figach znajdziemy również mnóstwo potasu – 680 mg na 100 gram. Potas może skutecznie pomóc w obniżeniu ciśnienia. Udrażnia on naczynia krwionośne, krew spokojnie przez nie przepływa, co sprawia, że ciśnienie tętnicze obniża się. Potas wspomaga wydalanie zbyt dużej ilości sodu z organizmu, co dodatkowo obniża ciśnienie, właśnie dlatego poleca się spożywanie fig osobom z nadciśnieniem.

Dzięki dużej zawartości błonnika figi pomagają w obniżeniu poziomu złego cholesterolu, co pomaga w walce z miażdżycą, zapobiega zawałom serca czy udarom mózgu. Picie soku z fig wspomaga pracę serca i naczyń wieńcowych, a także przeciwdziała anemii.

Wysoka zawartość magnezu w figach wspomaga pracę układu nerwowego i mózgu. Osoby, które często sięgają po figi nie mają problemów z zasypianiem rzadziej odczuwają zmęczenie oraz wykazują większe zdolności do koncentracji. Ponadto są mniej nerwowe. Figi wpływają także korzystnie na osoby, które mają męczącą pracę umysłową. Poleca się je studentom i uczniom, gdyż poprawiają pamięć i zwiększają możliwości szybkiego uczenia się.

Figa należy do grupy owoców i warzyw bogatych w pigmenty, podobnie jak jagody, jeżyny, pomarańcze, jarmuż, czarne winogrona i dynia. Zawarte w nich substancje pomagają chronić skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Nie należy ich jednak stosować zamiennie z filtrami przeciwsłonecznymi, ponieważ dopiero duża ilość spożytych produktów może całkowicie skutecznie chronić przed słońcem.

Wartości odżywcze fig

Figi są bogate w duże ilości minerałów i witamin. W 100 gramach tych owoców znajdziemy:

  • 0,7 gram białka
  • 0,3 gramów tłuszczów
  • 19,2 gramów węglowodanów2,9 gramów błonnika

Wartość kaloryczna 100 gram fig wynosi 74 kalorie

Witaminy, w które są bogate figi to:

Dodatkowo znajdziemy w nich minerały takie jak:

Figi

Jak kupować i jeść figi?

                Dojrzałe i soczyste figi są miękkie w dotyku i delikatne. Powinny delikatnie ugniatać się pod naciskiem palca. Najsmaczniejsze okażą się te, które będą pokryte niewielkim białym nalotem. Nie należy mylić go z pleśnią, gdyż jest to nic innego jak wytrącający się z owoców cukier, którego obecność świadczy o dojrzałości owoców. Zakupione figi umyj i przechowuj w lodówce.

Aby zjeść figę, nie musisz obierać jej ze skórki. Przetnij ją na cztery cząstki i odchyl skórkę. Miąższ jest bardzo delikatny i łatwo rozpada się pod naciskiem, dlatego poleca się spożywanie fig łyżeczką.

Kto powinien ograniczyć spożywanie fig?

                Mimo mnogości właściwości zdrowotnych fig oraz wielu witamin i minerałów niezbędnych do odpowiedniej pracy organizmu, nie wszyscy powinni delektować się nimi na co dzień. Sięganie po te owoce odradza się między innymi cukrzykom. Dzieje się tak dlatego, że figi, w szczególności te suszone mają dość wysoki indeks glikemiczny. Świeże mimo posiadania niższego indeksu glikemicznego, w dużej mierze składają się z cukrów prostych, takich jak fruktoza, które w szybkim tempie podnoszą poziom cukru we krwi.

Nadmierne spożycie fig może sprzyjać występowaniu migren i silnych bóli głowy, głównie z względu za wysoką zawartość tyraminy. Dlatego nie poleca się spożywania fig w większych ilościach osobom, którym często dokuczają migrenowe bóle głowy.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Kuchnia
Boczniaki – właściwości, występowanie, przepisy

Zamknij