serwis o zdrowiu i leczeniu

Objawy niedoboru i uzupełnianie kwasu foliowego

Objawy niedoboru i uzupełnianie kwasu foliowego
5 (100%) 11 votes

Kwas foliowy, inaczej folacyna, folan lub witamina B9, jest jasno-żółtą substancją, której jony są bardzo dobrze rozpuszczalne w wodzie. Witamina B9 zawsze budziła olbrzymie zainteresowanie lekarzy, dietetyków i naukowców. Jej niedobór w diecie powoduje zaburzenia w wielu istotnych procesach życiowych. Może, między innymi, prowadzić do upośledzenia wzrostu i rozwoju organizmu. Zapraszamy do lektury artykułu, który w całości poświeciliśmy wspaniałej witaminie B9 i jej właściwościom.

Rola kwasu foliowego w organizmie:

Kwas pteroilo-glutaminowy (folan) w organizmie pełni rolę koenzymu, który bierze udział w wielu przemianach biochemicznych. Jedną z jego funkcji jest regulacja podziałów komórkowych, oznacza to, że jest niezbędnym czynnikiem warunkującym wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek w organizmie człowieka.
Witamina B9 bierze również udział w produkcji przekaźników nerwowych. Wpływają one m.in. na nasze samopoczucie, zdrowy sen i apetyt. Folacyna zmniejsza też ryzyko wystąpienia nowotworów.

Ma tez duży wpływ na system metaboliczny człowieka- usprawnia funkcjonowanie całego układu pokarmowego, uczestniczy w tworzeniu kwasu żołądkowego, wspomaga sprawne działanie żołądka, wątroby i jelit.
Jest nieodzownym suplementem diety kobiet w ciąży oraz kobiet dopiero planujących macierzyństwo. Witaminie B9 zapobiega uszkodzeniu cewy nerwowej z której rozwija się rdzeń kręgowy i mózg dziecka.
Kwas foliowy ma również działanie przeciwanemiczne- wspólnie z witaminą B12 uczestniczy w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek.

Objawy niedoboru witaminy B9

Niedobór (inaczej awitaminoza lub hipowitaminoza) kwasu foliowego ma szerokie spektrum objawów jak i skutków. Są to:

  • Spadek tempa budowy i regeneracji komórek ciała,
  • zaburzenia lękowe, depresja i drażliwość,
  • neuropatia,
  • trudności z pamięcią,
  • zaburzenia wchłaniania składników odżywczych, które mogą prowadzić do niedożywienia i problemów związanych z kolejnymi niedoborami witamin,
  • ciężkie wady układu nerwowego płodów, jeśli matka cierpiała na awitaminoze w pierwszych tygodniach ciąży,
  • niedokrwistość mega blastyczna,
  • trudności w zasypianiu.U osób powyżej 55 roku życia chorujących na depresję i/lub schizofrenię braki kwasu foliowego zaostrzają objawy tych chorób.

f-kwas-foliowy-250-tabletek Objawy niedoboru i uzupełnianie kwasu foliowego

Najlepszy kwas foliowy!
Kliknij i sprawdź najniższe ceny!

Objawy przedawkowania kwasu foliowego:

Nadmiar, kwasu foliowego wydalany jest wraz z moczem, który przyjmuje jasno-żółte zabarwienie.
Najczęstsze objawy hiperwitaminozy to osłabienie apetytu, nudności i wzdęcia. Niestety w przypadku długotrwałego stosowania zbyt dużych dawek kwasu foliowego, może dojść do tworzenia się szkodliwych kryształków folanu w moczu, co z kolei może uszkodzić nerki.
Należy pamiętać, że kwas foliowy osłabia działanie leków przeciwdrgawkowych! Przed jego suplementacją należy skontaktować się z lekarzem.
Przy każdej suplementacji należy uważnie obserwować reakcje swojego organizmu. Alergie w dzisiejszych czasach są bardzo powszechne, a przecież chcemy pomóc (a nie zaszkodzić) naszemu organizmowi.

Produkty bogate w witaminę B9

Kwas pteroilo-glutaminowy występuje w wielu produktach spożywczych.
Ryby: mintaj, śledź, morszczuk, dorsz makrela, halibut.
Owoce: śliwki, jabłka, morele, brzoskwinie, truskawki, kiwi, banany, pomarańcze.
Warzywa: ziemniaki, cykoria, kalarepa, pomidory, kapusta, brokuły, brukselka, pietruszka (i korzeń i natka), szpinak, fasola biała, groch, soja.
Mięsa: indyk, kurczak, wątróbka (najwięcej kwasu foliowego ma wątroba wołowa i drobiowa).
Nabiał: mleko, sery długo dojrzewające, sery twarogowe.
Inne: płatki owsiane, pieczywo, drożdże, orzechy, kasze (jęczmienna i gryczana), mąka pszenna, ryż brązowy, otręby pszenne, grzyby, jajka.

Witamina B9 w produktach spożywczych występuje w bardzo zróżnicowanych ilościach. Najlepszym źródłem kwasu foliowego są warzywa i owoce bogate również w kwas askorbinowy (witaminę C), który chroni kwas foliowy przed rozpadem.

Kwas pteroilo-glutaminowy rozpada się podczas gotowania i przy przetwarzaniu, na przykład warzyw. Straty mogą sięgać nawet od 40 do 70% wyjściowej zawartości folianów. Aby uniknąć strat należy produkty spożywcze przechowywać w ciemnych i chłodnych miejscach, spożywać na surowo lub krótko gotować tuż przed podaniem posiłku.

Dlaczego więc dodatkowo przyjmować kwas foliowy, skoro można pozyskać go z produktów spożywczych? Kwas foliowy, dzięki temu, że jest dobrze rozpuszczalny w wodzie, wraz z wodą dość szybko wydalany jest z organizmu. Dodatkowa suplementacja jest sposobem na zachowanie odpowiedniego poziomu witaminy B9 w naszym ciele.

Uwaga!

Kwas foliowy może maskować objawy niedoboru witaminy B12. Konsekwencje poważnych niedoborów mogą być niebezpieczne. Należy pamiętać aby suplementacje kwasu pteroilo-glutaminowego łączyć z przyjmowaniem witamin z grupy B. Połączenie tych suplementów może też poprawić stan zdrowia neurologicznego.

Witamina B9 odgrywa w naszym organizmie niezwykle ważne funkcje. To właśnie dzięki niej nasze ciało jest w stanie budować oraz regenerować komórki.
Poza tymi głównymi właściwościami, kwas foliowy wykazuje również właściwości ochronne. Wieloletnie badania dowodzą, że foliany zmniejszają ryzyko niektórych rodzajów raka czy chorób układu krążenia (łącznie z udarem i chorobą wieńcową). Wpływają też korzystnie na dolegliwości neurologiczne: chorobę Alzheimera, demencję starczą, osłabienie zdolności poznawczych oraz depresja.
W gonitwie dnia codziennego znajdźmy chwilę aby pomyśleć o zdrowiu, teraz i w przyszłości.

Komentarze