Kapusta – gatunki, uprawa, wartości odżywcze, kalorie, korzyści płynące z jedzenia

Kapusta – gatunki, uprawa, wartości odżywcze, kalorie, korzyści płynące z jedzenia
5 (100%) 3 votes

Rośliny zielone powinny być niezbędnym elementem naszego codziennego jadłospisu. Są znane jako wspaniałe detoksykanty organizmu, które w połączeniu z innymi warzywami czy owocami tworzą wspaniałe kompozycje koktajli warzywnych czy odchudzających. Odpowiednio podane są smaczne i niskokaloryczne – stąd warzywa zielone poleca się często osobom walczącym ze zbędnymi kilogramami. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej zielonemu, dobroczynnemu dla organizmu warzywu, jakim jest kapusta.

Gatunkowość kapusty:

Ze względu na bardzo rozpowszechnioną uprawę kapusty wyróżnia się aż 38 odmian tego zielonego warzywa. Miejscem hodowli kapusty jest Europa – warzywo to nie jest wymagające jeśli chodzi o temperaturę, czy sposób uprawy. Znacznie mniejsza ilość odmian kapusty hodowana jest w Azji. Kapusty są roślinami jednorocznymi, co oznacza, że ich zbiory są prowadzone w regularnym odstępie czasu corocznie.

Uprawa kapusty:

Kapusta jest mało wymagającą rośliną. Najpopularniejszymi w Polsce odmianami kapusty jest kapusta włoska, biała oraz czerwona. Należy pamiętać, żeby ziemia, na której będzie sadzona kapusta nie była zakwaszona. Pamiętajmy również, że hodowanie kilka lat pod rząd kapusty w tym samym miejscu w ogrodzie negatywnie wpłynie na wielkość plonów. Powinniśmy dbać o odpowiednie nawodnienie kapusty – przy wysokich temperaturach i suszach pamiętać o tym, aby podlać nasze plony przynajmniej raz w tygodniu. Jeśli chcemy uzyskać zdrową kapustę bez ulepszaczy, powinniśmy do minimum ograniczyć używanie nawozów sztucznych. Nawozy sztuczne z powodzeniem możemy zastąpić nawozami naturalnymi, które sprawią że nasze plony będą obfite bez obawy o szkodniki.

Kapusta – wartości odżywcze

200 g białej kapusty zawiera:

Wartość energetyczna: 48 kcal

Tłuszcz: 0.2 g

Kwasy tłuszczowe (nasycone, wielonienasycone, jednonienasycone): 0 g

Cholesterol: 0 g

Sód: 36 mg

Potas: 340 mg

Węglowodany: 12 g

Błonnik: 5 g

Cukry: 6.4 g

Białko: 2.6 g

Witamina A: 196 IU

Wapń: 80 mg

Witamina D: O IU

Kwas askorbinowy: 73.2 mg

Żelazo: 1 mg

Witamina B6: 0.2 mg

Magnez: 24 mg

Właściwości i działanie dobroczynne kapusty:

Kapusta jako roślina o niemalże zerowej zawartości tłuszczu, dzięki czemu jest szczególnie zalecana osobom cierpiącym na otyłość, cukrzycę, czy osobom, u których występuje duże ryzyko wystąpienie zawału mięśnia sercowego. Kapusta ma również właściwości lecznicze w bólach stawów czy mięśni. Panie szczególnie zainteresuje fakt, że regularne spożywanie tego niskokalorycznego, zielonego warzywa wpływa odżywczo na nasze włosy, oraz pomaga pozbyć się problemów związanych z cerą suchą, naczynkową lub trądzikową. Ponadto, regularne spożywanie kapusty pomagają leczyć różnego rodzaju guzy, a u osób cierpiących na cukrzyce pomaga efektywnie obniżać poziom cukru w organizmie.

Zastosowanie kulinarne kapusty:

Kapusta jest warzywem o wielu zastosowaniach kulinarnych. Jest głównym składnikiem naszej polskiej, regionalnej potrawy, jaką jest bigos. Jest również wspaniałym składnikiem zup czy sałatek. Ogromną popularnością cieszy się również kapusta kiszona, która doskonale komponuje się z mięsem wieprzowym, czy kartaczami. Należy wspomnieć, że kapusta jest skarbnicą wielu witamin i minerałów, toteż potrawy z jej udziałem wpłyną dobroczynnie na nasz organizm. Pamiętajmy jednak o tym, że kapusta jest warzywem ciężkostrawnym – spożywana w dużych ilościach powoduje uczucie dyskomfortu i wzdęcia, toteż powinniśmy włączyć ją do codziennej diety, ale nie w dużych ilościach.

Książka “Kapusta polska specjalność”

Przepis na smaczną i zdrową sałatkę z kapustą w roli głównej:

  • 1 duża kapusta biała
  • 2 marchewki
  • 1 jabłko
  • oliwa z oliwek (najlepiej z dodatkiem chilli)
  • sos typu winegret
  • garść orzechów włoskich lub laskowych
  • przyprawy (opcjonalnie)

Kapustę dokładnie umyć i poszatkować. Jabłko oczyścić z pestek, pokroić na cienkie plasterki lub w kostkę. Marchew pokroić w słupki. Orzechy zmielić lub pokroić na małe kawałki. Całość polać uprzednio przygotowanym sosem typu winegret oraz oliwą z dodatkiem chilli. Opcjonalnie przyprawić. Sałatka idealnie komponuje się z chlebem orkiszowym, jak i może być wspaniałym dodatkiem do mięs chudych – kurczak, indyk.

Zastosowanie lecznicze kapusty:

Pomijając zastosowania kulinarne kapusty, wykazuje ona również bardzo wiele właściwości leczniczych. Liście świeżej kapusty pomagają łagodzić stany zapalne i opuchlizny. Kapusta jest również rozwiązaniem na sezonowe schorzenia – doskonale sprawdza się przy odmrożeniach czy oparzeniach, powstałych wskutek promieni słonecznych. Regularnie stosowane okłady z kapusty pomagają również pozbyć się dolegliwości przeziębieniowych. W przeziębieniach liście kapusty powinno stosować się bezpośrednio na partię ciała – nos, klatka piersiowa, czy szyja. Mówi się również, że regularne stosowanie okładów u ludzi starszych osłabia i łagodzi bóle reumatyczne. Osoby cierpiące na częstą opryszczkę czy pęcherzyki powstające w okolicy ust powinny również stosować okłady w celu złagodzenia objawów.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Lecznicze i oczyszczające, Przepisy
Czarna porzeczka – uprawa, wartości odżywcze, zastosowanie, właściwości

Zamknij