serwis o zdrowiu i leczeniu

Zaparcia nawykowe u dorosłych. Poznaj 7 najlepszych naturalnych środków przeczyszczających!

Zaparcia nawykowe u dorosłych. Poznaj 7 najlepszych naturalnych środków przeczyszczających!
5 (100%) 8 votes

Zaparcia nawykowe u dorosłych to nic innego jak błędy dietetyczne. Niewielka ilość błonnika w pokarmach sprawia, że ruchy perystaltyczne (robaczkowe) jelita grubego są słabsze. Przyczynia się to do zatrzymania stolca.

Warto więc wiedzieć, że zaparcia nawykowe u dorosłych nie są spowodowane anatomicznymi zmianami chorobowymi. Należy wiedzieć też o tym, że zaparcie nawykowe odnosi się nie do częstotliwości wypróżnień, ale do konsystencji stolca . Nawet jeśli ktoś wypróżnia się co 3-4 dni, ale jego stolec ma normalną konsystencję, nie ma też żadnych trudności w wypróżnianiu się, to można uznać, że wszystko przebiega prawidłowo. Normalna częstotliwość wypróżniania wynosi od 3 razy w ciągu dnia do 3 razy w tygodniu.

Przyczyny zaparć nawykowych:

  • Brak ruchu, siedzący tryb życia
  • Zbyt ciasna odzież
  • Zbyt mała ilość błonnika w pokarmach
  • Nieregularne odżywianie
  • Nerwica
  • Zbyt duże napięcie nerwowe, dużo stresów

Niektóre leki także sprzyjają pojawieniu się zaparć nawykowych. Jest to po prostu efekt uboczny zażywania tych preparatów. Takimi lekami są np. specyfiki przeciwbólowe, które zawierają kodeinę, przeciwpadaczkowe oraz takie, które zwiększają ilość oddawanego moczu.

Objawy zaparć nawykowych u dorosłych

  1. Charakterystyczną cechą dolegliwości jest nieodpowiedni wygląd stolca – jest on zbity, mały, suchy, ma silny i nieprzyjemny zapach, pojawia się śluz oraz ma barwę koloru ciemnobrązowego lub czarnego.
  2. Chory nie czuje uczucia całkowitego wypróżnienia się. Defekacja jest utrudniona i często bolesna. Objawem towarzyszącym mogą być bolesne gazy.
  3. Osoby, które zmagają się z zaparciami nawykowymi, często skarżą się też na: senność, bóle głowy, ucisk brzucha i uczucie pełności.

Jak leczyć zaparcia nawykowe u dorosłych?

Leczenie należy rozpocząć od zmiany diety. Więcej uwagi warto także poświecić regularności przyjmowanych posiłków. Przyjmowanie lekarstw jest ostatecznością, ponieważ często stosowane, uodparniają organizm. Leczenie farmakologiczne musi też być wprowadzane stopniowo (najpierw mniej, później coraz więcej lekarstw).

Jak zapobiegać zaparciom nawykowym u dorosłych?

  1. Należy wystrzegać się silnych stresów oraz napięć. To one wyzwalają nadmierną kurczliwość błony śluzowej jelit
  2. Należy zrezygnować z siedzącego trybu życia, warto po pracy zdecydować się na jakąkolwiek aktywność fizyczną.
  3. Posiłki należy przyjmować o tych samych porach
  4. Warto starać się oddawać kał regularnie, nawet jeśli nie czujemy potrzeby wypróżnienia się.
  5. W diecie powinien się pojawić przede wszystkim błonnik (jarzyny, owoce, kasza gryczana oraz chleb razowy).

7 najlepszych naturalnych środków przeczyszczających

1.     Aloe vera

Aloes zwyczajny jest jednym z najstarszych i najlepiej zbadanych naturalnym środkiem przeczyszczającym. Ta roślina jest bardzo bogata w enzymy, witaminy, minerały i elektrolity, które pomagają wyleczyć jelita.

Przykładowo, antrachinony to związki obecne w aloesie, które działają jak środek przeczyszczający -przez zwiększenie zawartości wody w jelitach, stymulowanie sekrecji śluzu i naturalne zwiększenie perystaltyki jelitowej (skurcze, które rozkładają żywność).

Aloe vera ma także przeciwzapalne składniki, które zmniejszają obrzęk i poprawiają funkcjonowanie narządów trawiennych. Inne zalety aloesu to zdolność do normalizowania równowagi kwasowo / zasadowej i pH, hamowania tworzenia się drożdży i pobudzania wzrostu dobrych bakterii trawiennych.

2.     Nasiona Chia

Jedną z zalet nasion Chia jest ich zdolność do działania jako naturalny środek przeczyszczający. Nasiona Chia w połączeniu z płynami, tworzą żelatynową substancję, która łatwo przenosi się przez jelita. Jako świetny sposób na zwiększenie błonnika w diecie, nasiona Chia pęcznieją i rozszerzają się w przewodzie pokarmowym, absorbując wodę. Są najlepsze na zaparcia, nie zapomnij jednak o zwiększonym spożyciu płynów, które pomoże im łatwo przechodzić przez jelita.

3.     Nasiona lnu

Nasiona lnu są doskonałym źródłem błonnika, który formuje stolec i pomaga mu przechodzić przez jelita. Dodatkowym atutem nasion lnu jest to, że działają zarówno na zaparcia, jak i na biegunkę!

Są praktycznie bez smaku, a dzięki temu łatwe w użyciu w potrawach, które obecnie robisz, takich jak płatki owsiane, wypieki i koktajle. Wystarczy pamiętać, że za każdym razem, gdy spożywasz dużo błonnika, pijesz też dużo wody – duża ilość błonnika bez wystarczającej ilości płynów nawilżających, może spowodować jeszcze większe problemy z zaparciami! Picie wystarczającej ilości wody a także dieta z wysoką zawartością błonnika spowoduje, że występowanie niewygodnych twardych stolców, wzdęć, bólu i innych zaparć, będzie mniej prawdopodobne.

f-duphalac-lactulosum-syrop-na-zaparcia-300ml Zaparcia nawykowe u dorosłych. Poznaj 7 najlepszych naturalnych środków przeczyszczających!

Skuteczny syrop na zaparcia
Kliknij i sprawdź ceny!

4.     Zielone warzywa liściaste

Zielone warzywa liściaste stanowią nie tylko wspaniałe źródło błonnika, ale zapewniają także dużo magnezu. Niedobór magnezu jest jednym z najczęstszych niedoborów u dorosłych, a jego uzupełnianie odwdzięczy się lepszym zdrowiem układu trawiennego. Magnez jest elektrolitem, który ma naturalną zdolność bezpiecznego zmiękczania stolca.

Bez wystarczającej ilości magnezu, stolec trudno się przemieszcza – zwłaszcza, że magnez jest naturalnym środkiem rozluźniającym mięśnie, który może pomóc w zmniejszeniu skurczów brzucha. Jeśli zauważysz, że zwiększenie spożywania potraw bogatych w magnez powoduje, że stolce stają się zbyt luźne i wodniste, możesz dostosować jego spożycie do optymalnego poziomu.

5.     Probiotyki

Probiotyki to dobre bakterie w jelitach, które potrafią zrównoważyć działanie różnego rodzaju złych bakterii. Pomagają tworzyć zdrowe środowisko w jelitach (mikroflorę) i mogą ustrzec przed problemami trawiennymi, w tym przed zaparciami i biegunkami.

Probiotyczne pokarmy obejmują takie rzeczy, jak kefir, kapusta kiszona i jogurty probiotyczne. Upewnij się, że przy zakupie produktów mleczarskich zawsze wybierasz produkty ekologiczne, ponieważ są one łatwiejsze w trawieniu. Wybieraj produkty z koziego mleka, organiczny kefir, surowe produkty mleczarskie lub nabiał, który nie zawierają kazeiny A1. Możliwe jest, że pasteryzowane / homogenizowane mleko o niskiej jakości lub zbyt dużo produktów mleczarskich w ogóle (zwłaszcza jeśli ktoś ma objawy nietolerancji laktozy), mogą powodować stany zapalne i przyczyniają się do zaburzeń trawienia.

6. Owoce o wysokiej zawartości błonnika (jagody, figi, jabłka, śliwki, gruszki)

Owoce zapewniają wysoki poziom błonnika i wody, a także przeciwutleniacze, które przyczyniają się do zmniejszania stanów zapalnych w całym układzie trawiennym. Podczas gdy świeże owoce, takie jak jagody, melon i jabłka są bardziej nawilżające i wypełniające; suszone owoce, takie jak figi, śliwki lub rodzynki, są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego – zwłaszcza gdy spożywasz je jako dodatek do innych, zdrowych produktów, np. jogurtu naturalnego.

Owoce, które zawierają pektyny (jabłka lub gruszki) są szczególnie dobrym wyborem, ponieważ pektyna stymuluje jelita. Ocet jabłkowy to również doskonała opcja naturalnego leczenia zaparć! U większości ludzi owoce pomagają zmniejszyć zaparcia.

Komentarze