Len mielony – 10 korzyści spożywania lnu mielonego, jak stosować?

Len mielony – 10 korzyści spożywania lnu mielonego, jak stosować?
5 (100%) 1 vote

Nasiona lnu są spożywane przez ludzi już od ponad 6000 lat i mogły być pierwszym kultywowanym na świecie, dobroczynnym dla zdrowia pożywieniem.

Len mielony, a także nasiona lnu potrafią poprawić twój metabolizm, oczyścić skórę, zmniejszyć poziom cholesterolu, zmniejszyć apetyt na słodycze, zwalczać raka a także wspomóc zrzucenie wagi… a to tylko początek.

Nasiona lnu to małe, brązowe lub złote nasiona, które są najbogatszym źródłem zdrowych kwasów omega-3 wśród roślin.

Len mielony – wartości odżywcze

Korzyści odżywcze wynikające ze spożywania lnu mielonego mogą wprawić cię w zdziwienie.

3 łyżki lnu mielonego zawierają:

  • Kwasy omega-3 – 6338mg
  • Błonnik – 8g
  • Białko – 6g
  • Witamina B1 – 31% RDA*
  • Mangan – 35% RDA
  • Magnez – 30% RDA
  • Fosfor – 19% RDA
  • Selen – 10% RDA

*RDA – zalecane dzienne spożycie

Ponadto, len mielony zawiera znaczne ilości witaminy B6, żelaza, potasu, miedzi i cynku.

Te wartości odżywcze pokazują jak cennym dla zdrowia pożywieniem są nasiona lnu.

10 korzyści spożywania lnu mielonego

1.     Dużo błonnika, mało węglowodanów

Jedną z najbardziej niezwykłych korzyści spożywania lnu mielonego to wysoka zawartość śluzu roślinnego. Śluz roślinny to lepki roztwór substancji organicznych, który występuje w tkankach niektórych roślin. Daje on wiele korzyści dla przewodu pokarmowego.

Potrafi on zapobiec zbyt szybkiemu opuszczaniu pożywienia z żołądka do jelita cienkiego, dzięki temu do naszego organizmu wchłania się więcej składników odżywczych.

Ponadto, śluz roślinny zawiera dużo rozpuszczalnego oraz nierozpuszczalnego błonnika, który wspomaga detoksykację jelit, spalanie tłuszczu i redukuje ochotę na słodycze.

Powinno się spożywać około 30-40g błonnika dziennie.

2.     Zdrowa skóra i włosy

Jeśli chcesz mieć zdrowszą skórę, włosy i paznokcie, to rozważ dodawanie 2 łyżek stołowych lnu mielonego do swoich koktajli lub innych potraw.

Nasiona lnu zawierają cenny kwas tłuszczowy – Alfa Linolenowy (ALA). Zapewnienie skórze i włosom tłuszczy tego rodzaju, a także witamin z grupy B, pomoże wyeliminować suchość i złuszczanie się skóry. Pomagają także w redukcji objawów trądziku, trądziku różowatego a także wyprysków. Mają też wpływ na zdrowie oczu, jako iż zwalczają syndrom suchego oka.

Olej zawarty w nasionach lnu to także dobra opcja dla skóry, włosów i paznokci, ponieważ zawiera jeszcze więcej skoncentrowanych zdrowych tłuszczy. Możesz smarować problematyczne miejsca olejkiem z lnu by nawilżyć skórę i włosy. Olej można także mieszać z używanymi przez nas na co dzień kosmetykami.

3.     Utrata wagi

Badania opublikowane w Journal of Nutrition udowodniły, że nasiona lnu mogą zwalczać otyłość.

Wysoka zawartość tłuszczów i błonnika pozwala na dłużej zachować sytość. Prowadzi to do tego, że spożywamy mniej kalorii w ciągu całego dnia, a dzięki temu tracimy na wadze. Tłuszcze ALA mogą tez niekiedy pomagać w zwalczaniu zapaleń.

Jest to ważne dla utraty wagi, jako iż zapalenia w ciele mają tendencje do magazynowania tłuszczu. Dodaj kilka łyżeczek lnu mielonego do zupy, sałatki lub smoothie jako część swojej diety.

4.     Zmniejszenie poziomu cholesterolu

Dodatek nasion lnu to twojej diety pomoże ci zmniejszyć poziom cholesterolu – jak wynika z badań Nutrition and Metabolism.

Zawartość rozpuszczalnego błonnika w nasionach lnu wstrzymuje tłuszcz i cholesterol przed wchłonięciem do organizmu. Rozpuszczalny błonnik wychwytuje również żółć, która wytwarzana jest z cholesterolu w pęcherzyku żółciowym.

Żółć jest następnie wydalana przez układ pokarmowy, zmuszając organizm do większego wysiłku, używając zapasowy cholesterol we krwi – co ostatecznie prowadzi do obniżenia jego poziomu.

5.     Zmielony len jest wolny od glutenu

Spożywanie nasion lnu to świetny sposób na zastąpienie zbóż zawierających gluten. Len jest więc świetnym wyborem dla chorych na celiakię lub cierpiących na nadwrażliwość na gluten. Stanowi też dobre źródło kwasów omega-3 dla osób, które ze względu na alergię, nie mogą spożywać ryb ani owoców morza.

6.     Nasiona lnu to świetny antyoksydant

Nasiona lnu są naładowane antyoksydantami – polifenolami. Działają one przeciwstarzeniowo, wyrównują poziomy hormonów, wpływają także na zdrowie komórek.

Polifenole wspomagają rozwój probiotyków w układzie pokarmowym.

Mają także działanie antywirusowe i antybakteryjne – dzięki temu pomagają w profilaktyce przeziębień i grypy.

7.     Zdrowie dla układu trawiennego

Być może największą zaletą lnu mielonego jest jego zbawienny wpływ dla układu trawiennego. Kwasy ALA pomagają chronić tkanki w układzie pokarmowym. Osoby cierpiące na chorobę Crohna zauważają poprawę funkcjonowania układu pokarmowego po regularnym spożywaniu lnu – dzięki jego antyzapalnym właściwościom.

8.     Len mielony na raka

Wiele badań udowodniło antynowotworowe działanie lnu.

Badania opublikowane w Journal of Clinical Cancer Research ukazały, że spożywanie nasion lnu zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Lingany w lnie są przekształcane przez bakterie jelitowe w enterolakton i enterodiol – równoważące poziom hormonów w sposób naturalny. Dzięki temu mogą zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia raka piersi.

9.     Wysoka zawartość kwasów omega-3

Wiele się słyszy o zdrowotnych właściwościach oleju z ryb lub też kwasów omega-3. Olej z ryb zawiera EPA i DHA – dwa kwasy omega-3, które są kluczowe dla zdrowia. Mimo, iż len ich nie zawiera, to zawiera ALA – inny typ kwasu omega-3.

Badania Nutrition Reviews pokazały, że około 20% ALA może być przetworzone w EPA, aczkolwiek tylko 0,5% w DHA. U kobiet przekształcanie tych kwasów jest o 2,5 raza efektywniejsze niż u mężczyzn.

Mimo tych przekształceń, ALA to nadal zdrowy tłuszcz i powinien być elementem zbilansowanej diety.

10.  Objawy menopauzy

Lingany w lnie dają korzyści kobietom przechodzącym menopauzę. Mogą być używane jako alternatywa dla hormonalnej terapii zastępczej, dzięki swoim estrogennym właściwościom.

Właściwości te mogą też zmniejszyć ryzyko osteoporozy, pomagają też zachować regularność cyklu miesiączkowego.

Len mielony

Jak spożywać len mielony?

Jest wiele sposobów na spożywanie lnu mielonego, między innymi dodawanie go do babeczek, wypieków, chleba, ciasteczek, zup, sałatek.

Czy podgrzewanie lny mielonego ma zatem wpływ na zawarte w nim kwasy omega-3? Odpowiedź na to pytanie to tak, zachowują swoje właściwości przez 3 godziny w temperaturze ok. 150 stopni Celsjusza.

Porady dotyczące spożywania lnu mielonego:

  • Dodaj 1-3 łyżki stołowe lnu mielonego do porannego smoothie.
  • Dodawaj go do musli.
  • Wymieszaj łyżkę stołową lnu mielonego z jogurtem naturalnym i miodem.
  • Niezmielone nasiona siemienia lnianego mogą być połączone z wodą i używane jako substytut białek jajek.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Kuchnia, Odchudzające, Przepisy
Forskolina – właściwości i zastosowanie pokrzywy indyjskiej

Zamknij