Dieta antyhistaminowa – czy leczy?

Dieta antyhistaminowa – czy leczy?
5 (100%) 7 votes

Dieta antyhistaminowa to przykład diety eliminacyjnej czyli takiej, w której świadomie rezygnujemy ze spożywania produktów o konkretnym wpływie na nasz organizm. Warto rozważyć jej wprowadzenie, jeśli zauważasz u siebie objawy nietolerancji histaminy. Mimo to jest nieco bardziej uniwersalna, bo może być wykorzystywana przez osoby skłonne do alergii. Odpowiadamy na pytanie Dieta antyhistaminowa – czy leczy?

Objawy nietolerancji histaminy

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilości uczulających nas produktów, które spożywamy niemal codziennie. Ostatnio głośno jest o glutenie a od dawna mówi się o laktozie czyli białku mleka, której z wiekiem nasz organizm zwyczajnie nie trawi. Dieta antyhistaminowa jest zalecana w przypadku występowania niepokojących objawów po zjedzeniu niektórych produktów a są to:

  • Częste bóle głowy
  • Bolesne miesiączki
  • Zmiany skórne: wysypki a nawet atopowe zapalenie skóry
  • Nawracające infekcje dróg oddechowych
  • Astma oskrzelowa i nierównomierne bicie serca
  • Dolegliwości ze strony układu pokarmowego: biegunki
  • Obrzęk skóry i powiek
  • Wodnisty, obficie występujący katar

Bilans zysków i strat

Dieta antyhistaminowa posiada wiele zalet, ale niestety jej główną i największą wadą jest restrykcyjność. Dieta wymaga od nas eliminacji a więc całkowitego wykluczenia z diety produktów nie tylko bogatych w histaminę, ale także tych, które aktywują jej wydzielanie. Dietę eliminacyjną warto stosować tylko wtedy, gdy już zmagamy się z problemami zdrowotnymi bez jasnej przyczyny lub gdy podejmowane dotąd działania lecznicze nie przynosiły poprawy. Dlatego zalecamy ją głównie tym, którzy

  • Zmagają się z alergią i jej silnymi objawami
  • Chorują na dolegliwości przewlekłe o charakterze zapalnym
  • Nie tolerują grupy pokarmów związanych z nietolerancją histaminy

Produkty z histaminą lub stymulujące jej wytwarzanie:

  • sery twarde i wędzone,
  • pomidory, ketchup,
  • czekolada, kakao,
  • wina musujące i czerwone wina,
  • tuńczyk,
  • kiszonki,
  • salami i kiełbasy wykonane z surowego mięsa,
  • przyprawy takie jak ostra papryka, curry, gałka muszkatołowa, goździki, anyż, cynamon
  • kiwi,
  • skorupiaki,
  • truskawki,
  • czekolada,
  • banany.

Co pocieszające możesz jeść wiele pozostałych gam produktów, w tym nabiał i jaja, zboża z wyjątkiem pszenicy, większość warzyw, mięsa, masło i olej…

Czy histamina szkodzi?

Całe zamieszanie powstałe wokół histaminy nie oznacza wcale, że automatycznie uważamy ją za złą. Jest po prostu szkodliwa dla niektórych osób, podczas gdy u innych pozostaje całkowicie neutralna. Funkcje jakie spełnia histamina w organizmie to:

  • pobudza wydzielanie kwasów żołądkowych i perystaltykę jelit
  • inicjuje procesy zapalne
  • jest neuroprzekaźnikiem w układzie nerwowym
  • utrzymuje prawidłową temperaturę ciała
  • reguluje ciśnienie krwi i wytwarzanie hormonów

Histamina wydzielana w nosie, płucach, żołądku i skórze odpowiada więc za procesy, które bez jej udziału nie mogłyby w ogóle zachodzić. Jednak główne zadanie histaminy na jakim zależy osobom wykluczającym ją z diety jest inicjowanie reakcji alergicznej. To histamina odpowiada za ból głowy, wysypkę opuchliznę i tak przeszkadzający chorym świąd podczas alergii. Bez dostarczanej do organizmu histaminy reakcje obronne są zmniejszone, jednakże nie tylko jedzenie wywołuje nasilone reakcje obronne organizmu. Może się to dziać także w określonych sytuacjach, np. pod wpływem stresu, przy nieuregulowanym poziomie hormonów, w trakcie infekcji, przy nasilonym wysiłku fizycznym, zatruciach pokarmowych i wielu innych.

Ważne to co i jak jemy

Histaminę znajdziemy w mnóstwie produktów, ale nie można zapomnieć, że także żywność, która jest od niej wolna może nabyć histaminę w procesie przetwarzania a nawet przechowywania w lodówce. Dlatego trzeba pamiętać, aby prawidłowo przechowywać jedzenie i nie jeść go po terminie. Podobnie ma się rzecz z konserwantami, które uaktywniają histaminę i powodują złą reakcję organizmu na jedzenie z wieloma E w składzie.

Aby podsumować i uporządkować dotychczas zdobyte informacje, objawy nietolerancji histaminy przypominają reakcję na alergię, dlatego bardzo trudno dojść do rzeczywistego źródła problemu. Możesz wykonać badanie krwi na aktywność diaminooksydazy, która wskaże jasno czy możesz być uczulony na histaminę. Jeśli po upływie miesiąca od rozpoczęcia diety antyhistaminowej nie zauważysz wyraźnej poprawy, oznacza to, że prawdopodobnie nie odkryłeś jeszcze przyczyny swojego problemu. A odpowiadając na zadane pytanie: dieta antyhistaminowa – czy leczy? Odpowiadamy, że tak, ale tylko pod pewnymi warunkami, bo ciężko przewidzieć indywidualną reakcję na ogólne zalecenia zawarte powyżej.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Lecznicze i oczyszczające
Jesienna i zimowa chandra kontra dieta

Zamknij