Prawidłowe ciśnienie krwi

Prawidłowe ciśnienie krwi
5 (100%) 8 votes

Prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi oscyluje poniżej normalnego czyli 120/80. Jest to ciśnienie wskazane jako najzdrowsze, oznaka naszego zdrowia. Na takim poziomie mamy znacznie mniejsze ryzyko rozwoju chorób serca, zawału i udaru mózgu. Jeśli sam możesz pochwalić się takim ciśnieniem, to świetna wiadomość, ale także zobowiązanie, by dbać o siebie i utrzymać taki poziom jak najdłużej. Jeśli przy pierwszym badaniu ciśnienie krwi wyszło trochę wyższe, nie martw się. Powtórz je w odstępie 10 minut i zacznij obniżać z pomocą różnych dostępnych środków. Powodem, dla którego osoby po pomiarze ciśnienia krwi, z którego wynika, że jest choćby nieznacznie podwyższone, są instruowane, aby je obniżyć, jest fakt, że im wyższe ciśnienie, tym większe ryzyko komplikacji zdrowotnych. Nawet niewielkie odchyły od normy uwrażliwiają nas na choroby jak atak serca i udar. Czasem aż dwukrotnie.

Konsekwencje wysokiego ciśnienia

Zbyt wysokie ciśnienie krwi ma swoją medyczną nazwę – nadciśnienie – podobnie jak zbyt niskie nazywamy hipotonią. Jednakże to o zbyt wysokim ciśnieniu mówi się w kontekście poważnych chorób. Dlaczego tak się dzieje?
Nadciśnienie tętnicze jest dodatkowym obciążeniem dla serca i naczyń krwionośnych. Może spowodować, że stają się kruche, słabe i cienkie. Ciśnienie krwi mówi nam o tym z jaką prędkością krew przepływa przez nasze ciało. Jeżeli płynie zbyt szybko, to analogicznie kładzie większy napór na system krążenia, który po latach może się zbuntować. Wysokie ciśnienie może wywierać zróżnicowany wpływ na nasze zdrowie:

  • Serce – wysokie ciśnienie może prowadzić do ataku serca i jego niewydolności. Wbrew pozorom nie stanie się to kiedyś, w odległej przyszłości. Zawały są dziś domeną coraz młodszych osób, bo nasz styl życia nie należy do najzdrowszych i stanowi dodatkowe obciążenie. Dodatkowym ryzykiem jest historia przebycia takich chorób w najbliższej rodzinie.
  • Mózg – wysokie ciśnienie krwi grozi udarem mózgu. Jest także związana z pewnymi postaciami demencji.
  • Nerki – nadciśnienie powoduje choroby nerek.
  • Kończyny – choroba tętnic, która ma wpływ na wygląd twoich rąk i nóg. Jeśli krew pod wysokim ciśnieniem napotka zator, ściany tętnic zaczną się zwijać tworząc nieestetyczne wybrzuszenia skórne.

Pamiętaj, że ryzyko komplikacji wzrasta, jeśli chorujesz przewlekle. Cukrzyca w połączeniu z wysokim ciśnieniem krwi stwarza największe ryzyko problemów ze zdrowiem.

Jak można zmniejszyć ciśnienie?

Twój sposób życia, aktywność jaką podejmujesz, co jesz, jak pracujesz i śpisz ma realny wpływ na twoje zdrowie. Wszystkie złe nawyki podniosą ciśnienie krwi w czasie, a dobre obniżą jego poziom. Tym samym obniżysz ryzyko zawału i udaru mózgu. Oto kilka najważniejszych zasad pomagających unormować ciśnienie:

1. Mniej soli w diecie

Sól podnosi ciśnienie krwi, dlatego jedz jej jak najmniej. Pamiętaj, że najwięcej soli kryje się w gotowych kupowanych produktach jak pieczywo, płatki śniadaniowe, krakersy. Czytaj etykiety i bądź świadomy co wybierasz na śniadanie, obiad i kolację. Stopniowo zmniejszaj spożycie soli, a twój smak się do tego przyzwyczai.

2. Więcej owoców i warzyw

Osoby dorosłe powinny spożywać 5 porcji owoców i warzyw wielkości pięści w ciągu dnia. Staraj się różnicować owoce i warzywa a także spożywać je w różnych postaciach ? suszone, dżemy (najlepiej domowe), świeże, gotowane na parze itd. raz w tygodniu zrezygnuj z mięsa i zastąp je zdrowymi daniami z warzyw, brązowego makaronu i ryżu lub na słodko z niskoprocentową śmietaną.

3. Dbaj o wagę

Niższa waga ciała to niższe ciśnienie. Zależność jest naprawdę bardzo prosta, bo nieraz osoby o wątłej budowie ciała skarżą się na objawy związane ze zbyt niskim poziomem ciśnienia. Najlepszym sprzymierzeńcem w odchudzaniu będzie chrom, który pomaga uwolnić się od chęci sięgnięcia po coś słodkiego, a także wszystkie niskotłuszczowe i niskokaloryczne potrawy. Nie zaszkodzi także dodać wysiłek fizyczny. Nie zapominaj mimo to o zdrowych tłuszczach jak olej z wiesiołka czy tran.

4. Skończ z nałogiem

Picie alkoholu i palenie papierosów może zadecydować o twoim wyższym ciśnieniu. Weź sprawy w swoje ręce i odstaw popołudniowy nawyk sięgnięcia po piwo czy poranny papieros. Zobaczysz, że poczujesz się lepiej i zdrowiej, wiele dotychczasowych problemów zdrowotnych ustąpi a ty nabierzesz nowych sił.

5. Ćwicz ciało

Ciśnienie krwi najlepiej regulować podejmując aktywność fizyczną. Codziennie poświęć choćby kilkanaście minut przerwy na rozciąganie, szybki spacer czy jogę. Nawet tak niewielki wysiłek może pomóc twojemu sercu. Nie bój się lekkiej zadyszki, bo to właśnie szybsze bicie serca lepiej dotlenia, zwiększa pojemność płuc, wzmacnia mięśnie.

Naturalny suplement diety Novocardia obniżający ciśnienie

Leki na obniżenie ciśnienia

Zmiana diety i większa aktywność jest świetnym sposobem walki z nadciśnieniem, ale może się okazać, że twój organizm nie reaguje na nie w spodziewanym tempie. Wtedy należy sięgnąć po tabletki, a tych mamy naprawdę spory wybór. Każdy reaguje bowiem inaczej i podczas gdy jedna osoba obejdzie się bez tabletek, druga będzie je musiała przyjmować regularnie, a jeszcze inna wybierze zupełnie inny środek, który pomoże w jej przypadku. Najpopularniejszy wybór pacjentów to tabletki z kwasem acetylosalicylowym, np. Polocard. Pamiętaj, że gdy raz zdecydujesz się na branie leków, to musisz się trzymać tego postanowienia. Nagłe odstawienie może okazać się skrajnie niebezpieczne. Przyjmuj leki nawet wtedy, gdy czujesz się dobrze i regularnie umawiaj się na wizytę u lekarza. Leki zapewnią ci prawidłowe ciśnienie krwi i przedłużą zdrowie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Układ krwionośny, Zdrowie
Podagra – zaawansowany artretyzm

Zamknij