Zaburzenia snu

Zaburzenia snu
5 (100%) 13 votes

Zaburzenia snu to zespół chorób oznaczających nieprawidłowości w zasypianiu i utrzymaniu snu. Zalicza się do nich: bezsenność, narkolepsję, bezdech senny i somnambulizm. Choć same w sobie są schorzeniami, to mogą stanowić objaw innych dolegliwości. Dowiedz się czym są zaburzenia snu i jak je prawidłowo leczyć.

Każdemu z nas zależy na dobrym samopoczuciu, energii i zapale do pracy. Niestety brak snu skutecznie to uniemożliwia, bo rano wstajemy zmęczeni, osłabieni i senni. Sen jest najważniejszym rytmem okołodobowym człowieka, bo zapewnia regenerację całego organizmu oraz psychiki. Najpopularniejsze zaburzenia snu to bezsenność, nadmierna senność, koszmary nocne, mówienie przez sen, paraliż przysenny, bezdech senny, bruksizm, chodzenie we śnie oraz zaburzenia snu w przebiegu schorzeń psychicznych. Należy przy tym zaznaczyć, że o chorobie mówimy, gdy objawy utrzymują się przez dłuższy okres czasu, nawet jeśli nie występują codziennie, a sporadycznie.

Preparat z melatoniną ułatwiający zasypianie bez recepty

Leczenie zaburzeń snu

Aby prawidłowo rozpoznać zaburzenie, które nie pozwala nam zasnąć i utrzymać sen, należy subiektywnie określić nasze objawy: czy zaburzenia snu sprawiają, że czujemy się gorzej, nie mamy ochoty na aktywność w ciągu dnia, cierpią na tym nasi bliscy lub praca? Objawy zaburzeń snu są zróżnicowane, dlatego sami możemy mieć podejrzenie, z którą chorobą mamy do czynienia. Pozwoli nam to trafić do odpowiedniego lekarza i podjąć leczenie.

Najpopularniejszym spośród zaburzeń snu jest bezsenność. Mówimy o niej, gdy białe noce zdarzają nam się od ponad 3-ech tygodni. Nie oznacza to, że przez trzy kolejne tygodnie nie zmrużymy oka, ale że zdarza nam się leżeć godzinami w łóżku czekając na nadejście snu lub wybudzamy się po zaśnięciu. O ile bezsenność może towarzyszyć różnym schorzeniom, o tyle jej objawy są stosunkowo łatwe w leczeniu. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów syntetycznych czy na bazie naturalnych ziół, które skutecznie pomagają zasnąć, np. Benosen, Melisa Plus.

Zawierają one kompozycję składników aktywnych: chmiel, melisę, kozłek lekarski. Inne preparaty są na bazie melatoniny, czyli hormonu stworzonego na podobieństwo tego wytwarzanego w ludzkiej szyszynce. Niedobór melatoniny to problem postępujący z wiekiem. Seniorzy powinni przyjmować ten lek regularnie, ponieważ tylko w taki sposób na stałe wyrówna się poziom hormonu w organizmie. Należy jednak pamiętać, że bezsenność może mieć różne oblicza i być powodowana zróżnicowanymi przyczynami. Dlatego przed zażyciem leku powinniśmy skonsultować się z lekarzem, który na podstawie wyników badań naszego stanu zdrowia będzie mógł określić co nam dolega i czy przypadkiem nie powoduje kłopotów ze snem.

Coraz częstszym zaburzeniem snu jest lęk i koszmary senne odczuwane po położeniu się do łóżka lub przychodzące już w trakcie snu. Ich podłoże jest czysto psychiczne, ponieważ są związane z naszymi emocjami, przeżyciami i troskami, z którymi nie jesteśmy w stanie sobie poradzić. Światowe statystyki pokazują, że coraz większy odsetek populacji cierpi na depresję i stany lękowe, które wymagają specjalistycznego leczenia. Jeżeli niemożność zaśnięcia jest powiązana ze stresem, to lekarze zalecają skorzystanie z leków uspokajających, nie nasennych. Leki ziołowe oddziałują na układ nerwowy, wyciszają i podnoszą nastrój, dzięki czemu łatwiej jest się uspokoić i zasnąć.

Tabletki ułatwiające zasypianie bez recepty

Przeciwna do tych problemów jest nadmierna senność w ciągu dnia, pomimo przespania wielu godzin. Czasem osłabienie zwiastuje choroby, dlatego jeśli po nocy nie wypoczęliśmy, oznacza to, że może łapać nas przeziębienie. Może się także zdarzyć, że przesypiamy zbyt wiele godzin, niż nasz organizm tego potrzebuje. Średnia ilość godzin potrzebna na sen wynosi około 8 godzin.

Wpływ na to, ile będziemy ich potrzebować kształtujemy przez całe życie. Jeżeli odczuwamy zmęczenie po przespanej nocy, spróbujmy ograniczyć czas na wypoczynek. Nie róbmy drzemek w ciągu dnia, starajmy się kłaść i wstawać o stałych porach. Jeśli jesteśmy wrażliwi na zmiany ciśnienia, możemy w spadkach energii wypić filiżankę kawy czy spożywać mocną herbatę. Gdy problem nie ustępuje, powinniśmy zgłosić się do lekarza i przyjrzeć swojemu zdrowiu – czy nie cierpimy na cukrzycę, anemię, depresję? Czy objawowi nie towarzyszy spadek chęci do aktywności? Bez względu na przyczyny – osoby odczuwające zmęczenie powinny zażywać preparaty witaminowe z żeń-szeniem lub miłorzębem japońskim, np. 24% Ginkgo Biloba Naturgreen i żeń szeń forte, które poprawiają krążenie i wzmacniają odporność psychiczną. Uzupełnienie witamin i minerałów może wpłynąć na nas pobudzająco.

Objawy zaburzeń snu

Zaburzenia snu dotyczą co trzeciej osoby na świecie. Śpimy coraz mniej i coraz gorzej, a każda nieprzespana noc obniża naszą sprawność psychofizyczną, np.:

  • Odczuwamy spadek samopoczucia i wahania nastroju
  • Przewlekłe zmęczenie i senność
  • Osłabienie zdolności poznawczych, koncentracji, motywacji
  • Pogarsza się pamięć
  • Rozdrażnienie, wybuchy złości
  • Większa podatność na choroby, spadek odporności
  • Skłonność do nadwagi, zaburzenia trawienia
  • Narażenie na nadciśnienie tętnicze

Co ciekawe wydłużenie snu i senność w ciągu dnia znacznie bardziej zakłócają codzienne życie niż niedobór snu. Każdy z nas potrzebuje indywidualnej dawki snu, niektórym z nas wystarczy 5 godzin, by czuć się pełni energii. Powinniśmy więc obserwować swoje ciało i to jak funkcjonujemy za dnia. Być może nasz problem stanowi podejście do snu – chcemy spać tyle, co inni, nie zważając na osobiste preferencje organizmu. Osoby senne gorzej funkcjonują intelektualnie, nie mogą się skupić i efektywnie pracować, trzymają się na uboczu i próbują wtopić w tłum, by nie być posądzeni o lenistwo. Częściej występują u nich zaburzenia metaboliczne, częściej sięgają po używki i w końcu częściej ulegają wypadkom i są ich sprawcami. Jeśli problem nasila się bądź nie ustępuje po wprowadzeniu zmian, powinniśmy udać się do lekarza medycyny snu lub specjalisty rodzinnego.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Układ Nerwowy
Problemy z zasypianiem i snem

Zamknij