Stres w miejscu pracy

Stres w miejscu pracy
5 (100%) 6 votes

Wiele osób na co dzień doświadcza ogromnego stresu związanego z miejscem swojej pracy. Rzadko zdarza się, byśmy szli do pracy zrelaksowani bez nerwów i niepokoju. Do tego wszystkiego ciągły natłok obowiązków, pośpiech.

Współcześnie tempo życia często jest nazbyt szybkie. Stres staje się przez to nieodłącznym elementem naszego życia. Denerwujemy się wszędzie nie tylko w pracy, ale i szkole, podczas spotkań ze znajomymi, na zakupach, a nawet na wakacjach. Coraz trudniej opanowujemy umiejętność odpoczywania i odreagowywania codziennego stresu.

Badania wykazują, że największy stres jest związany zazwyczaj z pracą. Nie ma się co dziwić – to tam spędzamy lwią część naszego życia. Praca może być różna, zazwyczaj jednak wiąże się z wykonywaniem wielu telefonów, odbyciu spotkań, realizowania planów np. sprzedażowych, wypełnianiu dokumentów, tworzeniu projektów i wielu innych. Wszystko to jest stresujące, a szczególnie świadomość jak szybko upływa czas, a jak wiele rzeczy wciąż zostało do zrobienia. Do tego dochodzi – przemęczenie, znużenie, brak zapału i chęci do czegokolwiek. Nie ma się co dziwić, że w związku z tym szybko pojawia się problem z koncentracją (lub jej całkowity brak), irytacja, brak skupienia i co gorsza stany depresyjne, które są już niebezpiecznym oraz poważnym problemem.

Najczęstsze przyczyny stresu w miejscu pracy

Stres jest czymś zupełnie naturalnym i towarzyszy nam tak naprawdę na każdej płaszczyźnie naszego życia. Niestety, często zdarza się, że odbiera nam całą radość życia i sprawia, że nie cieszą nas rzeczy, które wywoływały wcześniej wiele radości.

Chyba jedną z najczęstszych przyczyn w miejscu pracy jest zmęczenie. Zdarza się często, ze domowe obowiązki przytłaczają nas do tego stopnia, że kolejnego dnia w pracy nie jesteśmy w stanie wykonywać jej efektywnie i jak, jakbyśmy chcieli – a to generuje stres i frustrację. Warto więc pamiętać, żeby wszelakie prace do wykonania w domu rozbić na kilka dni, stopniowo.

Zdarza się również, że przyczyną naszej frustracji i stresu w miejscu pracy jest zbyt krótki lub nieefektywny sen. Praca w niektórych zawodach wymaga “zabrania” pracy do domu, a co za tym idzie – mieszanie sfery prywatnej z zawodową. Powoduje to najczęściej ogrom negatywnych myśli i stresu, które prowadzą do bezsenności czy słabej jakości snu. I tu zaczyna się błędne koło – stres powoduje brak snu, a brak snu powoduje stres, jaki wynosimy ze sobą z domu do miejsca pracy.

Umiejętność mówienia “nie” jest bez wątpienia jedną z ważniejszych cech, kiedy chcemy zminimalizować stres w miejscu naszej pracy. Często zdarza się, że brak asertywności prowadzi do stresu, gdyż pozwalamy zwalać sobie na głowę wiele obowiązków, na które nie mamy ani czasu ani ochoty. Osoby, które nie potrafią mówić “nie” są często wykorzystywane i wykonują pracę, którą powinni wykonać inni pracownicy danego miejsca pracy. Chcąc uniknąć stresu w miejscu pracy powinniśmy postawić więc na asertywność i umieć odmówić, jeśli czegoś najzwyczajniej w świecie nie chcemy.

Stres w miejscu pracy może być generowany również przez podniesienie sobie zbyt wysoko poprzeczki. Często, chcąc pokazać swojemu przełożonemu, jak dobrzy jesteśmy w tym co robimy, decydujemy się na pracę ponad własne siły, która nie przekłada się na nasze zarobki. Zabieranie pracy do domu, czy praca po godzinach – są to główne z czynników, które wpływają na zwiększenie poziomu naszej frustracji i stresu w miejscu pracy ale również w domu. Pamiętajmy więc, aby swoje obowiązki wykonywać sumiennie ale znać umiar i nie starać się być lepszemu od innych ponad własne siły.

Siła oddechu – prosty patent na walkę ze stresem!

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak istotnym zabiegiem w stresujących momentach jest oddech. Ta niezbędna do życia czynność może pomóc nam w znaczny sposób wpłynąć na załagodzenie stresu – również tego, który dotyka nas w miejscu naszej pracy!

Prostym zabiegiem jest wykonywanie głębokich oddechów, w których wdech odbywał się będzie przez usta, a wydech przez nos. Głębokie nabieranie powietrza powinno być miarowe i spokojne.

Warto pamiętać, że liczba oddechów jest uzależniona od nas – niektórym wystarczy zaledwie 5 głębokich oddechów, jeszcze inni potrzebują aż 20 aby poczuć pełne odprężenie i spadek poziomu stresu.

Czynność ta jest dziecinnie prosta w wykonaniu i nie wymaga specjalnego przygotowania. Pomoże przezwyciężyć nam te najbardziej stresujące chwile sprawiając, że poczujemy się znacznie lepiej!

Jak ograniczyć stres – złote rady

Powinniśmy wiedzieć, które sygnały związane z narastającym stresem są niebezpieczne i reagować na “wołanie” naszego organizmu i naszej psychiki.

Jak zapanować nad stresem w pracy? Na początku należy ustalić co powoduje u nas największy stres i nerwy oraz jakie problemy są dla nas zbyt trudne do pokonania.

  1. Jeżeli uważasz, że się nie wyrabiasz i masz zbyt dużo obowiązków zrób sobie listę – od najważniejszych do tych najmniej ważnych. A może warto poprosić kolegę i koleżankę o pomoc, bądź zasygnalizować szefowi, że obarcza nas zbyt dużą ilością obowiązków?

  2. Nie wolno panikować. Tylko spokój pozwoli nam wszystko opanować i uporać się z obowiązkami.

  3. Jeśli się z czymś czasem spóźnimy (nie notorycznie oczywiście) to świat się nie zawali.

  4. Nie zapominaj o przerwach. Chwila odpoczynku zregeneruje nasz umysł i organizm i pozwoli szybciej uporać się z różnymi zadaniami.

  5. Nie bierz na siebie więcej, niż jesteś w stanie zrobić.

  6. Jeśli szef wytknie nam błąd, to nie koniecznie po to, by nas poniżyć, ale po to, by wskazać nam jak mamy niektóre rzeczy robić.

  7. Nie przynoś pracy do domu. Dom jest miejscem odpoczynku, w którym powinniśmy się czuć dobrze.

  8. Nie starajmy się wszystkich obowiązków domowych zrobić jednego dnia. Pamiętajmy o codziennej “chwili dla siebie”.  Zróbmy coś co lubimy, choćby miał być to kilkunastominutowy spacer.

  9. Nieprzespane noce są naszym wrogiem. Pamiętajmy, że niewyspani nie będziemy dobrze zorganizowani w pracy. Sen pozwoli nam na efektywniejsze wykonywanie obowiązków.

 

Odzyskaj równowagę dzięki Relana Forte

Relana Forte jest lekiem, który pozwoli przywrócić nam równowagę. Nie jest tak szkodliwy jak wiele innych specyfików, ponieważ jego substancją czynną jest wyciąg z korzenia kozłka lekarskiego (każda tabletka odpowiada 1200mg kozłka lekarskiego). Relana Forte łagodzi napięcie nerwowe. Jeśli mamy problemy ze snem, warto zażyć tabletkę tuż przed tym jak będziemy się kładli do łóżka.

Tabletki te zaleca się głównie osobom, które skarżą się na nerwowość oraz wewnętrzny niepokój zarówno w ciągu dnia jak i w nocy. Zaleca się je również jeśli występuje problem z zasypianiem spowodowany rozdrażnieniem, przemęczeniem i stresem.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Układ Nerwowy
Zespół napięcia przedmiesiączkowego czyli PMS

Zamknij