Jak radzić sobie ze stresem?

Jak radzić sobie ze stresem?
5 (100%) 6 votes

Nasze życie to pasmo stresu, wynikającego z wielu czynników i sytuacji życiowych, które wpływają często na pogorszenie naszego stanu psychicznego, skutkując najczęściej znacznym obniżeniem naszej samooceny. Sytuacji stresowych możemy starać się unikać, ale nigdy nie możemy ich w pełni usunąć z naszego życia i nawet najbardziej zrównoważone osoby są narażone na sytuacje i momenty stresowe. Istnieje wiele sposobów na radzenie sobie z nerwami i codziennym stresem, jednakże nie każde z nich działają. Jak wiadomo – każdy z nas najlepiej i najbezpieczniej czuje się w zaciszu własnego domu i to właśnie dom jest miejscem, w którym powinniśmy wypoczywać, oraz zwalczać stres. Istnieje kilka prostych sposobów na obniżanie poziomu naszego stresu, które praktycznie nic nie kosztują, a ich regularność gwarantuje znaczną poprawę naszego samopoczucia. Dziś przyjrzymy się bliżej prostym i domowym sposobom na zwalczanie i obniżenie poziomu stresu.

Moc asertywności – naucz się mówić „NIE”:

Dla wielu z nas umiejętność powiedzenia „nie” w sytuacji, w której nie mamy na coś ochoty jest bardzo ciężka, a poprzez to często zgadzamy się na rzeczy i uczestniczymy w sytuacjach, na które nie mamy w zupełności ochoty. Brak asertywności jest spowodowany najczęściej strachem odrzucenia przez otoczenie, a co za tym idzie – ogromnym stresem spowodowanym zgadzaniem się na rzeczy, na które nie mamy ochotę i w których nie czujemy się dobrze. Prostym sposobem na podbudowanie naszych umiejętności asertywności są proste rozmowy z najbliższymi, w których stopniowo nauczymy odmawiać się czegoś, na co nie mamy ochoty. Odmówienie dodatkowej porcji obiadu, czy kawałka ciasta u cioci? Powinniśmy zacząć od odmowy najprostszych rzeczy, co stopniowo da nam więcej pewności siebie i pozwoli odmawiać nie tylko bliskim, ale również znajomym i osobom z naszego otoczenia.

Umiejętności asertywności i mówienia „nie” pozwolą nam uniknąć wielu sytuacji stresowych.

Po pierwsze – chwila dla siebie:

Najczęstszym błędem jest zapominanie o własnych potrzebach, chwili odpoczynku i wytchnienia, które pomogą zregenerować siły oraz odpowiednio się odprężyć. W dobie ciągłej pogoni za lepszą pracą, czy pieniędzmi często zapominamy o tym, że nasze życie jest tylko jedno, a brak odpoczynku i relaksu psychicznego negatywnie wpływa na nasze codzienne samopoczucie. Aby zniwelować stres wystarczy codziennie rezerwować czas tylko dla siebie – czy to spędzony na krótkim spacerze, czy na długiej relaksującej kąpieli z dodatkiem olejków eterycznych, które pozwolą nam na odprężenie i oczyszczenie myśli. Zarezerwowanie 30 minut dziennie dla samej siebie, bez przejmowania się zbędnymi problemami i skupienie się na własnych zaletach i mocnych stronach pomaga skutecznie usuwać stres i nerwy z naszego życia, sprawiając że stajemy się osobami pozytywnymi, które bez problemu zdobędą sympatię innych.

Po drugie – zrób coś dobrego dla innych:

Niektórzy z nas nie potrafią skupić się na swoich mocnych stronach, a poprzez to ciężko zniwelować obecny w naszym codziennym życiu stres. Wspaniałym sposobem na podwyższenie własnej samooceny i zniwelowanie stresu jest zrobienie czegoś dobrego dla innych. Lubisz zwierzęta? Zorientuj się, czy któreś ze schronisk zwierząt nie potrzebuje osób w roli wolontariuszy, którzy pomogą zajmować się podopiecznymi, czy zabierać je na spacer. Jeśli jesteś osobą otwartą i lubisz kontakt z drugim człowiekiem – na pewno spodoba Ci się pomoc w ramach wolontariatu w hospicjum czy domu dziecka.

Kontakt z drugim człowiekiem daje bez wątpienia wiele radości, satysfakcji i poczucie samorealizacji, a co za tym idzie i jest udowodnione – pozwala zminimalizować stres w naszym życiu.

Po trzecie – pozwól sobie na odrobinę szaleństwa:

Często masz na coś ochotę, ale nie masz odwagi, by sobie na to pozwolić? Skok na bungee czy zakup nowej, odważnej sukienki to dla Ciebie marzenia nie do zrealizowania, ze względu na strach – często również ten ze strony otoczenia. Odrobina szaleństwa i nonszalancji w naszym codziennym życiu sprawi, że poczujemy się spełnieni i szczęśliwi, a co za tym idzie – będziemy w znacznie delikatniejszy sposób odczuwać wszelakie stresy w naszym życiu. Wspaniałym sposobem na zlikwidowanie stresu jest również zafundowanie sobie co jakiś czas wyjazdów – nie muszą być to zagraniczne, drogie wycieczki, a ucieszą nas z pewnością wyprawy na łono natury, spacery po lesie, czy weekend spędzony na polu namiotowym poza miastem.

Po czwarte – aktywność fizyczna:

Wszelakie aktywności fizyczne są często niedocenianymi formami relaksu, które wpływają na wzrost ilości hormonu szczęścia (endorfin) w naszym organizmie. Regularne spacery, treningi domatora, czy jeżdżenie na rowerze to tylko niektóre z propozycji aktywności fizycznych pozytywnie wpływających na nasz organizm, oczyszczenie naszego organizmu, piękny wygląd naszego ciała, zdrowie, a także na redukcje i niwelowanie codziennego stresu. Najlepszym sposobem na rozładowanie napięcia i pozbycia się stresu jest właśnie trening, a osoby, które ćwiczą regularnie zgodnie twierdzą, że ćwiczenia pomagają im walczyć ze stresem i zapominać o codziennych zmartwieniach.

Więcej w Poradnik, Problemy
Pro-Ana – czym jest, jak pomóc, rozpoznanie

Zamknij