Stewia – naturalny słodzik, zastosowania, 5 faktów dlaczego warto słodzić stewią

Stewia – naturalny słodzik, zastosowania, 5 faktów dlaczego warto słodzić stewią
5 (100%) 6 votes

Stewia jest naturalnym i ekologicznym słodzikiem, który powstał przy wykorzystaniu 240 rodzajów roślin, ziół oraz krzewów, które można spotkać w klimatach subtropikalnych i tropikalny, głównie w krajach Ameryki Południowej. Warto wiedzieć, że Stevia rebaudiana spotykana również pod nazwą liścia miodowego lub po prostu Stewiicieszy się popularnością uprawy w coraz większej ilości krajów, ponieważ ma bardzo słodkie liście. Ekstrakty, które produkuje się z rośliny uważa się o  kilkadziesiąt razy słodsze niż cukier. Co ważne nie są one w ogóle kaloryczne oraz nie psują naszych zębów, ponieważ nie powodują próchnicy.

Słodziki ze stewii można najczęściej spotkać na polskim rynku pod postacią tabletek, proszku bądź płynu.  Zdarza się, że możemy ją dostać w postaci suszonych, ciętych liści lub niewielkich sadzonek, których możemy użyć do domowej uprawy.  Proszkowane słodziki ze stewii mogą być świetnym dodatkiem do domowych wypieków. Tabletki z kolei mogą być używane do słodzenia kawy lub herbaty. Do słodzenia napojów mogą nadawać się również świetnie suszone liście rośliny. Zastosowanie w kuchni znalazły także świeże liście stewii, które wraz ze świeżą miętą idealnie urozmaicą sałatkę owocową.
Stewia powinna zagościć w kuchni każdej osoby, która postanowiła zmienić swoje nawyki żywieniowe na zdrowe. Słodziki to dobry pomysł na naturalny zamiennik cukru w naszej diecie. Jest naprawdę smaczny, a do tego zdrowy. Można go spotkać w niektórych supermarketach oraz sklepach ze zdrową żywnością w dość niskiej cenie.

Stewia – zalety stosowania

Stewii można używać podczas pieczenia, pasteryzacji oraz sterylizacji, ponieważ wykazuje ona duża odporność na wysokie temperatury. To jednak nie jedyna zaleta słodzika, która jest istotna w zastosowaniu kuchennym i przy przemysłowej produkcji żywności. Ekstrakty dobrze rozpuszczają się w wodzie, są stabilne w środowisku kwaśnym jak i zasadowym, a dodatkowo można je długo przechowywać.

Nie należy jednak zapominać o tym, że stewia nie posiada wszystkich właściwości cukru, a mianowicie nie karmelizuje się i nie fermentuje. W związku z tym, słodzik nie okaże się przydatny jako pożywka do ciasta dla drożdży. Nie zastosujemy jej również jako kleju, którym często okazuje się karmel.

Stewii nie należy stosować w dużej ilości, gdyż jest ona o wiele słodsza od cukru. Jednak osoby, które lubią bardzo słodkie dania, nie muszą przejmować się o zbędne kilogramy, ze względu na niską, wręcz zerową kaloryczność produktu.

 Uważa się, że już ¼ łyżeczki stewii odpowiada ilościowo szklance cukru. Spożycie szklanki cukru niewątpliwie wpłynęłoby niekorzystnie na nasze zęby, jednak w przypadku stewii nie musimy przejmować się powstawaniem próchnicy czy kamienia nazębnego.  Pewna grupa naukowców prowadzi badania nad korzystnym wpływem setwii na tętnicze ciśnienie krwi, metabolizowanie glukozy oraz jej poziom we krwi. Dodatkową zaletą stewii jest fakt, że nie powoduje alergii, z czym możemy się spotkać stosując inny zamiennik cukru jakim jest miód. Choć niewątpliwie jest on bardzo zdrowy, w przeciwieństwie do stewii nie powinno się podawać go małym dzieciom, właśnie ze względu na możliwość powstania alergii.

Zalety stosowanie stewii w pigułce:

  • Produkt dobrze rozpuszcza się w wodzie.
  • Stewia jest odporna na wysokie temperatury – do 200 stopni Celsjusza
  • Słodzik ma długi termin przydatności do spożycia.
  • Ekstrakty ze stewii są dużo słodsze niż cukier.

Stewia – 5 faktów dla, których warto ją stosować

Zalety stewii są naprawdę mocnym atutem, by zamienić na nią biały cukier, który nie wpływa korzystnie na nasz organizm. Poznaj 5 faktów, dzięki którym zdecydujesz się na używanie stewii w swojej kuchni!

  1. Stewia znacznie obniża kaloryczność dań i napojów! Słodki smak stewii wiąże się z  glikozydami, które stanowią już ponad 10% masy suszonych liści stewii. Ludzki organizm nie trawi tych substancji, dlatego nie są one kaloryczne.
  1. Stewii mogą spokojnie używać osoby chorujące na cukrzycę typu II !
  2. Substancje zawarte w stewii nie obniżają pH płytki nazębnej, w przeciwieństwie do sacharozy zawartej w cukrze !
  3. Dodawanie słodzika do różnych potraw nie zwiększa apetytu – jest to ważny fakt dla osób, które nie chcą przybrać na wadze.
  4. Stewię możesz uprawiać w domowym zaciszu !

Nie musisz pamiętać o kupowaniu słodzika, za każdym razem, kiedy wybierasz się na zakupy. Wystarczy kupić doniczkę z sadzonką i cieszyć się domową uprawą. Liście najlepiej zbierać późną jesienią, gdyż stają się wtedy najsłodsze.


Stewia

Stewia – konsekwencje z nią związane

W 1991 roku do FDA wpłynęła anonimowa skarga, która informowała o szkodliwym wpływie stewii na ludzki organizm.  Po tym fakcie agencja zmniejszyła import substancji, a dodatkowo uznała ją za szkodliwą dla zdrowia. Rozważa się dwa powody zaistniałej sytuacji. Media sugerują, że odpowiedzialny za donos jest konkurencyjny producent słodzików, zawierających aspartan. Drugim powodem może, być fakt, że stewia w jakimś stopniu stewia faktycznie niekorzystnie wpływa na stan zdrowia.

Przeprowadzono kilka badań na szkodliwość stewii na szczurach. W kilku przypadkach odkryto pewne mutacje, jednak po ponowieniu testów okazało się, że nie mają one związku ze spożywaniem słodziku. Kolejne badania również dowiodły, że stewia nie wywołuje reakcji mutagennych. Z kolei WHO podało optymalną dawkę spożycia stewii na dobę, wynosi ona 4 mg na kilogram ciała.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Zasady żywienia
Topinambur – odmiany, wartości odżywcze, kaloryczność, właściwości lecznicze, zastosowanie w kuchni

Zamknij