Niedobór witaminy B3

Niedobór witaminy B3
5 (100%) 5 votes

Witamina B3 zwana także niacyną i kwasem nikotynowym to rozpuszczalna w wodzie witamina B, która odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie człowieka. Bierze udział w kilkudziesięciu procesach metabolicznych odpowiadających za przemianę materii. Uściślając witamina B3 jest niezbędna w procesie trawienia cukrów, tłuszczu i białek, jest więc składnikiem zapewniającym integralność wszystkich systemów i tym samym zdrowia. Niedobór witaminy B3 może prowadzić do choroby zwanej pelagrą dotykającą osoby pijące i niedożywione.

Rola witaminy B3 w organizmie

Witaminy B3 jest składnikiem potrzebnym do wytwarzania kwasu solnego w żołądku, który służy z kolei służy do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Dodatkowo odgrywa rolę w procesach antyoksydacyjnych detoksykacji i tworzeniu hormonów. Niacyna działa w połączeniu z innymi witaminami z grupy B i makroelementami tj. węglowodany, białka i tłuszcze, które są następnie przemieniane w energię. Witamina B3 jest pierwotnie magazynowana w wątrobie i wchłaniana w jelitach. Pomaga w funkcjonowaniu enzymów odpowiadające za procesy chemiczne zachodzące w ciele i zdrowie trzustki oraz żołądka. Na witaminie B3 skorzysta także skóra i włosy, ponieważ niacyna jest budulcem ich struktury.

Źródła witaminy B3

Dobrze przyswajalnym źródłem witaminy B3 są warzywa: brokuły, marchew, pomidory oraz mięso: drób, ryby, wieprzowina. Niacynę znajdziemy ponadto w mleku, jajach, orzechach, musli. Co ciekawe organizm sam może wytworzyć niacynę, ale nie jest to zadaniem szybkim, zważając na fakt śladowych ilości witaminy B3 w stosunku do potrzebnych ilości tryptofanu. Witamina B3 przyczynia się do poprawy funkcji krążeniowej, a także zmniejszenia poziomu cholesterolu w surowicy krwi poprzez hamowanie jego akumulacji w tętnicach oraz w wątrobie. Niacyna pomaga zwiększyć ilość dobrego cholesterolu (HDL) i zmniejszyć ilość złego cholesterolu (LDL) we krwi. Niacyna w połączeniu z chromem reguluje poziom cukru we krwi, co jest korzystne nie tylko dla diabetyków, ale także osób dążących do utraty wagi.

Witamina B3 promuje zdrową skórę i jest wykorzystywana w leczeniu zaostrzonego trądziku opornego na tradycyjne kosmetyki. Jeśli masz problem ze swoją skórą zmień używany krem do twarzy na krem Soraya z witaminą B3 do cery tłustej i mieszanej. Może dlatego, że działanie niacyny wspomaga ciało w eliminacji toksyn i szkodliwych związków chemicznych. Dla pewności, że dostarczasz sobie wystarczającej ilości witaminy z diety, spożywaj różnorodne pokarmy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Jedz chude mięso bogate w białko zwierzęce jak kurczach, indyk, cielęcina, ale także wieprzowina, wołowina i wątroba. Z ryb najwięcej witaminy B3 mają tuńczyk i łosoś. Oprócz tego witaminę B3 zawierają rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, migdały, ale także owoce i warzywa: brokuły, buraki, kukurydza, ziemniaki, marchew, pomidory, brzoskwinie. Także ser i mleko zawierają niacynę, podobnie ja niektóre przyprawy i zioła.

Objawy niedoboru witaminy B3

Objawy niedoboru niacyny są częstsze u osób w diecie niskobiałkowej, bezglutenowej, alkoholików i niedożywionych, u których występują niedobory wartości odżywczych. A ponieważ witamina B3 jest kluczowa dla produkcji energii, jej niedobory mogą prowadzić do uczucia obezwładniającego zmęczenia nawet po przebudzeniu, osłabienia mięśni i utraty apetytu. Pellagra wywołana niedoborem witaminy B3 powoduje następujące objawy:

Szampon Bambino z witaminą B3 dla dzieci

 

Z drugiej strony nadmierne dawki witaminy B3 mogą prowadzić nawet do uszkodzenia wątroby, dlatego nie zaleca się jej osobom z niedoczynnością i marskością. Zbyt duża ilość witaminy B3 jest szkodliwa dla ściany żołądka, ponieważ wzmaga produkcję kwasu solnego. Optymalne dawki niacyny w diecie pomagają natomiast utrzymać w dobrej kondycji cały przewód pokarmowy. Witamina B3 niezbędna jest każdemu i w każdym wieku. Zwiększone zapotrzebowanie na niacynę jest charakterystyczne dla okresu ciąży i w czasie karmienia piersią, ale także w leczeniu stanów gorączkowych, alkoholizmu, oparzeń. Niedobór witaminy B3 nie występuje w pojedynkę, dlatego dobrze jest przyjmować suplement witaminy B-complex, które uzupełnią wszystkie niedobory witaminy B w organizmie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Suplementy, Zdrowie
Niedobór witaminy B2

Zamknij