Karczoch – właściwości, zastosowanie, substancje odżywcze, wpływ na organizm

Karczoch – właściwości, zastosowanie, substancje odżywcze, wpływ na organizm
5 (100%) 3 votes

Karczoch zwyczajny, to gatunek wieloletniej rośliny zielnej, należy do rodziny astrowate – czyli tej samej co chaber, mniszek, cykoria czy aksamitka. Przybył z rejonu śródziemnomorskiego i rozprzestrzenił się w całej Europie. Jego wygląd jest charakterystyczny, ponieważ kuliste kwiatostany otoczone są łuskowatymi, grubymi liśćmi. Karczocha wykorzystuje się w medycynie, a najbardziej znany jest z dobroczynnego wpływu na wątrobę. Inne zastosowanie karczocha to kuchnia, we Włoszech przechowuje się go w oliwie i podaje jako dodatki do dań. Ze względu na właściwości oczyszczające, możemy go również znaleźć w kosmetykach.

Działanie lecznicze karczocha

Karczoch bogaty w jest w wiele związków aktywnych, ich działanie dokładnie zbadano i bez cienia wątpliwości można zachwalać ich dobroczynność. Związki mają charakter aktywny, a ich działanie, to:

  • Ochrona wątroby.

  • Działanie żółciopędne i żółciotwórcze.

  • Właściwości moczopędne.

  • Właściwości antyutleniające.

  • Działanie antycholesterolowe.

  • Regulacja poziomu cukru we krwi.

Dzięki systematycznemu spożywaniu tabletek zawierających wyciąg z karczocha, dbamy o swoją wątrobę oraz zapewniamy jej przyspieszoną regenerację. Ponadto polifenolowe związki w karczochu neutralizują nadmiar wolnych rodników, które uszkadzają śródbłonki naczyń krwionośnych oraz szkodzą tkance mózgowej i materiałowi genetycznemu.

Kolejna zdolność karczocha, to obniżanie cholesterolu ogólnego i LDL – tak zwanego złego cholesterolu.

Herbapol, Cynarex, wyciąg z karczocha

Związki czynne zawarte w karczochu

  • Flawonoidy

  • Fitosterole

  • Garbniki

  • Enzymy

  • Kwasy organiczne

  • Witamina C

  • Witaminy z grupy B

  • Mikroelementy

  • Karotenoidy

 

Karczoch i dieta

Po karczocha warto sięgnąć gdy zmieniamy dietę. Właściwości żółciopędne i żółciotwórcze pomogą nam łatwiej trawić pokarmy i utrzymać wątrobę w zdrowiu. Włączenie go do swojej diety nie tylko osłoni wątrobę, ale również pomoże poradzić sobie z tłustymi pokarmami.

Warto wiedzieć, że w karczochu jest kwas chlorogenowy. Poleca się go aby usprawnić odchudzanie a znaleźć go można także w zielonej kawie.

Właściwości moczopędne będą kluczowe, gdy zależy nam na szybszym odtruciu organizmu, oczyszczenia go ze szkodliwych produktów przemiany materii i jednoczesnym zwiększeniu odporności organizmu. Wyciąg z liści karczocha łagodzi bóle brzucha i redukuje wzdęcia, ma również działanie wiatropędne.

Antyrakowy karczoch!

Badanie naukowe prowadzone na zwierzętach sugerują, że kwas chlorogenowy zapobiega powstawaniu raka poprzez wspomaganie oczyszczania organizmu z toksycznych związków. Właściwości antyoksydacyjne również są tutaj kluczowe, ponieważ nowotwór powstaje poprzez uszkodzenie informacji genetycznej w komórkach tkanki. Prowadzone są kolejne badania, które mają wykorzystać ten związek w działaniach zapobiegających nowotworom.

Karczoch – naturalny prebiotyk

W karczochu znajdziemy duże ilości inuliny, która jest znana jako prebiotyk. Inulina wspomaga rozwój przyjaznej flory bakteryjnej w naszych jelitach, przez co usprawnia działanie układu pokarmowego. Inulina ma również zdolność do wiązania dużych ilości wody, a następnie pęcznienia – po zwiększeniu objętości zapewnia uczucie sytości i rzadziej mamy ochotę sięgać po przekąski.

Wyciąg z karczochu i wyciąg z ostropestu – para idealna!

Wątroba ma za zadanie metabolizować tłuszcze, węglowodany i białka oraz wytwarzać żółć. Zaburzenie tych procesów skutkuje niewydolnością wątroby oraz jej powiększeniem. Osłabienie wątroby wpływa na pogorszenie się stanu zdrowia całego ciała!

Aby wspomóc wątrobę i zapobiegać jej uszkodzeniu warto zażywać środki, które w swoim składzie łączą sylimarynę (substancja zawarta w ostropeście) i cynarynę (substancja zawarta w karczochu).

Sylimaryna ma podobne działanie do karczocha – ma zdolności antyutleniające, przeciwzapalne i odtruwające. Ponadto osłania błony komórek wątrobowych i miąższ wątroby przed uszkodzeniem i toksycznymi substancjami. Do tego również działa żółciotwórczo, żółciopędnie i rozkurczająco na przewody żółciowe, dzięki czemu efekt działania obu substancji zostaje zwielokrotniony.

Karczoch kulinarnie

Karczoch to warzywo, które można zjadać praktycznie w każdej formie! Gotowany, pieczony czy smażony – smakuje świetnie! Docenią go zwłaszcza osoby będące na diecie, ponieważ ma bardzo niską kaloryczność i wiele pozytywnych efektów, o których można było poczytać wyżej.

Aby przygotować karczocha do zjedzenia, należy odciąć łodyżkę, zdjąć ciemniejszą warstwę liści i skropić cytryną, aby uchronić go przed zmianą barwy. Dolne spody liści i podstawa kwiatu określane są mianem „serca karczocha”, mają ciekawy, lekko gorzki, wykwintny smak.

Karczocha dobrze jest komponować z jajkami, pomidorami, anchois, pieczarkami czy makaronami, a jego smak podkreślą cytryna i parmezan.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta
Patisony – właściwości zdrowotne i pomysły na przyrządzenie

Zamknij