serwis o zdrowiu i leczeniu

Witamina C lewoskrętna – właściwości lecznicze, źródła, fakty i mity

Witamina C lewoskrętna – właściwości lecznicze, źródła, fakty i mity
1.8 (36%) 30 votes

Witamina C czyli kwas askorbinowy ; z łaciny: acidum ascorbicum charakteryzuje się wieloma cennymi dla zdrowia właściwościami, należą dni nich między innymi:  korzystny wpływ na syntezę kolagenu – przez co przyspiesza się proces gojenia ran oraz wpływ na kondycję naczyń krwionośnych. Ponadto witamina C jest świetnym antyoksydantem, który opóźnia procesy starzenia się skóry. Dodatkowo przyswajalność żelaza. Poza tym witamina C wpływa na zwiększenie odporności organizmu.  Witaminę C dzieli się na prawoskrętną i lewoskrętną, warto jednak poznać prawdę na temat tej witaminy.

Witamina C lewoskrętna – mit!

Witamina C związana jest z powstaniem bezpodstawnego mitu.  Witamina C jest kwasem L-askorbinowym. Litera L jest oznaczeniem izomeru o konfiguracji względnej L. Witaminę określa się mianem lewoskrętnej najprawdopodobniej ze względu na łacińską nazwę –  laevus, czyli lewy. Nie oznacza to jednak że możemy ją określać mianem lewoskrętnej, ponieważ będzie się to wiązać z pomieszaniem pewnych pojęć. Warto wiedzieć, że kwas askorbinowy możemy spotkać w innej postaci takiej jak: kwas D-askorbinowy. Nie określamy go jednak mianem witaminy C. Inna struktura substancji powoduje, że nie pasuje do substancji występujących w ludzkich i zwierzęcych organizmach.

Żadna witamina C nie jest lepsza lub gorsza Nie jesteśmy w stanie stwierdzić, że któraś witamina C jest lepsza od innej, ponieważ wszystkie pochodzą od tego samego kwasu.  Substancja ta znajduje się w pożywieniu oraz w większości suplementów. Nie mamy do czynienia ani z gorszym ani lepszym kwasem askorbinowym, gdyż w większości przypadków jest on produkowany przez użycie metody Reichsteina i Grüssnera z D-glukozy (tej naturalnej, jak w cukiernicy) i jest to kwas L-askorbinowy Możemy jednak pozyskać witaminę C syntetycznie bez pozyskiwania jej z owoców czy warzyw Mimo wszystko poleca się uzupełnianie niedoborów witaminy C z naturalnych produktów spożywczych, gdyż zawierają one dodatkowo naturalne składniki odżywcze..


Witamina C – właściwości

W ludzkim organizmie zachodzi wiele procesów, w których niezbędna jest witamina C.  Dzięki niej wydzielane są różnego rodzaju hormony, na przykład te produkowane przez narządy płciowe Dodatkowo wspomaga syntezę aminokwasów oraz w ochronie innych witamin przed utlenieniem. Ponadto aktywuje kwas foliowy. Witamina C zapobiega również tworzeniu się związków rakotwórczych.  Ponadto wspomaga prawidłowe wchłanianie się wapna i pomaga przy transporcie żelaza do krwi. Kolejne istotne właściwości zdrowotne witaminy C to:

  • Ułatwianie wytwarzania się ciał odpornościowych, współuczestniczenie  w wytwarzaniu kolagenu,
  • Utrzymanie wysokiego poziomu kolagenu,
  • Przyspieszanie gojenia się ran,
  • Przyspieszanie zrastania się kości,
  • Uczestniczenie w wielu procesach metabolicznych, podczas przenoszenia elektronów,
  • Uczestniczenie  w metabolizmie tłuszczów, kwasów żółciowych i cholesterolu,
  • Zapobieganie powstawaniu krwotoków, sińców, krwawień dziąseł,
  • Wpływ na sprawność serca i układu krwionośnego oraz na obniżenie ciśnienia krwi,
  • Ułatwianie przyswajanie żelaza, przez wychwytywanie wolnych rodników.

c-300x300 Witamina C lewoskrętna - właściwości lecznicze, źródła, fakty i mity
Witamina C
Kliknij i sprawdź ceny!

Witamina C – źródła

Jeżeli chodzi o produkty pochodzenia zwierzęcego, nie znajdziemy w nich zbyt dużych ilości witaminy C.  Najlepiej szukać jej w świeżych warzywach i owocach. Największe stężenie witaminy C odnajdziemy w:

  • Cytrynach,
  • Pomarańczach,
  • Grejpfrutach,
  • Melonach,
  • Jabłkach,
  • Ananasach,
  • Truskawkach,
  • Porzeczkach czarnych i czerwonych,
  • Jagodach,
  • Malinach,
  • Czarnym bzie,
  • Żurawinie,

Dość sporą ilość witaminy C znajdziemy również w  niektórych warzywach. Będą to między innymi papryka, natka pietruszki, ziemniaki, kapusta, brukselka, szpinak, kalafior, brokuł, zielony groszek, kalarepa, pomidory, karczochy, szparagi, cebula.

Witaminę C możemy również bez problemu kupić w postaci suplementu. W tym przypadku nie należy zapominać o ustalonym dawkowaniu. Należy jednak wiedzieć, że pod wpływem działania światła, tlenu lub wysokiej temperatury witamina zaczyna tracić swój właściwości. W związku z tym należy przechowywać suplementy zawierające witaminę C w odpowiednich, zacienionych i chłodnych miejscach, sprawa ma się podobnie z produktami, które zawierają witaminę C.

Komentarze