serwis o zdrowiu i leczeniu

Dobroczynne szparagi – poznaj ich właściwości o wartości odżywcze!

Dobroczynne szparagi – poznaj ich właściwości o wartości odżywcze!
5 (100%) 1 vote

Szparagi to warzywa zielone, które nie mają zbyt wielu kalorii, za to w ich składzie znajduje się dużo witamin oraz substancji mineralnych. Cieszą się one coraz większą popularnością, ponieważ ich spożycie przynosi znaczną liczbę korzyści zdrowotnych.

Co się w nich znajduje?

Szparagi zawierają m.in.:

  • beta-karoten, a także witaminy E i C – te substancje wpływają korzystnie na stan włosów, skóry, a także paznokci,
  • kwas foliowy – jest on niezbędny dla kobiet, które starają się zajść w ciążę, gdyż zapewnia właściwy rozwój płodu. Ponadto hamuje proces starzenia, wpływa korzystnie na kondycję układu krążenia, a także bierze udział w odnowie zniszczonych komórek,
  • fosfor i wapń – zapewniają prawidłowy stan zębów oraz kości,
  • potas – wysoka zawartość tego składnika, a także niewielka ilość sodu sprawia, że szparagi odznaczają się właściwościami moczopędnymi,
  • asparaginę – wspomaga funkcjonowanie nerek, przyczynia się do utrzymania odpowiedniego nawodnienia organizmu, łagodzi symptomy napięcia przedmiesiączkowego, a także jest pomocna w leczeniu chorób reumatycznych,
  • błonnik pokarmowy – przyczynia się do właściwej pracy jelit i do wywołania uczucia sytości,
  • związki siarki i azotu – korzystnie wpływają na pracę nerek i ograniczają ryzyko wystąpienia kamicy nerkowej,
  • glutation – rodzaj białka, który wzmacnia funkcjonowanie układu immunologicznego, przeciwdziała rozwojowi komórek nowotworowych i choroby Alzheimera, a także wspiera wątrobę w likwidacji toksyn, co sprawia, że procesy gojenia oraz regeneracji stają się bardziej skuteczne,
  • inulina – węglowodan, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dobroczynnych bakterii znajdujących się w jelitach. Ponadto ten składnik zapewnia odpowiednią pracę układu pokarmowego.

Jakie właściwości mają szparagi?

Wspomagają wzrok

W szparagach znajdują się:

  • zeaksantyna – chroni czopki zlokalizowane w środkowej części siatkówki oraz jest żółtym filtrem pochłaniającym promieniowanie ultrafioletowe, które może okazać się groźne dla oka,
  • luteina – osłania pręciki znajdujące się w obwodowej części, a ponadto pełni rolę żółtego filtra podobnie jak zeaksantyna,
  • beta-karoten – jest korzystny nie tylko dla układu krążenia, ale także dla oczu. Jest on przekształcany w witaminę A, która wchodzi w skład barwnika znajdującego się w siatkówce oka, dzięki któremu jest możliwe widzenie w półmroku.

Zawartość tych składników sprawia, że szparagi zmniejszają ryzyko wystąpienia:

  • zespołu suchego oka (inaczej określanego jako kseroftalmia),
  • zwyrodnienia plamki żółtej, które jest podstawowym powodem utraty wzroku u osób znajdujących się w podeszłym wieku,
  • zaćmy,
  • zwyrodnienia barwnikowego siatkówki,
  • uszkodzenia soczewki.

Wzmacniają serce i kości

Są one cennym źródłem:

  • fitosteroli – przyczyniają się do redukcji poziomu cholesterolu, a także do opóźniania wychwytu cholesterolu jelitowego,
  • witaminy K, która jest niezbędna do prawidłowej budowy osteokalcyny, czyli białka odpowiadającego za wiązanie wapnia w kościach. Właściwy poziom osteokalcyny zmniejsza ryzyko osteoporozy i miażdżycy. Wapń zostaje wiązany przez osteokalcynę, co powoduje, że nie odkłada się w naczyniach krwionośnych i nie prowadzi w konsekwencji do zwapnienia naczyń.

Utrzymują mózg w dobrej kondycji

Szparagi zawierają wiele kwasu foliowego, który w połączeniu z witaminą B12 (można ją w znaleźć w drobiu, rybach, nabiale oraz mięsie) przeciwdziała zaburzeniom poznawczym. Osoby starsze z właściwym poziomem kwasu foliowego oraz witaminy B12 uzyskują lepsze rezultaty w testach sprawdzających szybkość reakcji i sprawność umysłową.

Działają jak afrodyzjak

W tych warzywach znajdują się:

  • fitoestrogeny – w organizmie kobiety wykazują działanie zbliżone do estrogenu, czyli hormonu związanego z popędem płciowym. Należy zauważyć, że ilość tych składników nie jest tak duża, aby szparagi były niewskazane dla kobiet znajdujących się w ciąży oraz karmiących piersią,
  • kwas foliowy – stabilizuje stężenie histaminy we krwi, a więc neuroprzekaźnika, który intensyfikuje orgazm.

Są niskokaloryczne

100 gramów tego warzywa dostarcza jedynie 20 kcal. Warto wiedzieć, że 1 kg szparagów zawiera mniej kalorii niż bułka z szynką. Z tego powodu są one idealnym elementem diet odchudzających. Ich dodatkowym walorem dla osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego. Przyczynia się on do uregulowania trawienia, uproszczenia wypróżnienia, zmniejszenia niekorzystnej frakcji cholesterolu oraz ograniczenia ryzyka rozwoju raka jelita grubego.

Ograniczają ryzyko migreny

Szparagi zawierają witaminę B2 (ryboflawinę), która wspiera metabolizm mózgu, dzięki czemu może ograniczyć częstość zapadania na migrenę.

Skutki uboczne

W szparagach występują puryny, które mogą doprowadzić do gromadzenia się w ciele kwasu moczowego. Z tego powodu są one przeciwwskazane dla osób chorujących na kamicę nerkową oraz dnę moczanową. Inne skutki uboczne związane ze spożywaniem tych warzyw to:

  • wzdęcia, które występują u osób z wrażliwym układem pokarmowym,
  • nieprzyjemny zapach moczu. Wynika to z rozkładu S-metylmetioniny i asparaginy do: dimetylosulfidu, metanotiolu, dimetylosulfonu, dimetylosulfotlenku, dimetylodisulfidu i bis-(metyltio) metanu. Zmiana zapachu występuje u wszystkich osób, jednak tylko część z nich zauważa zmienioną woń, a ma to związek z kwestiami genetycznymi.
Więcej w Dieta, Kuchnia
Kurkuma – cudowne właściwości, które pokochasz zimą

Zamknij