serwis o zdrowiu i leczeniu

Czym jest zakwaszenie organizmu i w jaki sposób go uniknąć?

Czym jest zakwaszenie organizmu i w jaki sposób go uniknąć?
4 (80%) 3 votes

Zakwaszenie organizmu to stan zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. Problem ten jest niezwykle powszechny, na co ma wpływ niewłaściwy styl życia. Jakie objawy wskazują zatem na to, że mamy do czynienia z zakwaszeniem? Jakie są przyczyny tego zjawiska? I wreszcie jakimi sposobami możesz mu zapobiec? Tego wszystkiego dowiesz się z treści poniższego artykułu.

Kluczową przyczyną zakwaszenia jest niewłaściwa dieta

Aby zachować równowagę kwasowo-zasadową nasza dieta musiałaby się składać w większości z produktów alkalizujących. Zalicza się do nich przede wszystkim wszelkiego typu warzywa oraz większość spośród owoców. Niestety przeciętna dieta człowieka Zachodu obfituje w produkty silnie zakwaszające. Można do nich zaliczyć między innymi:

  1. Kawę oraz czarną herbatę;
  2. Colę oraz inne słodkie napoje gazowane;
  3. Każdy rodzaj mięsa;
  4. Oleje;
  5. Produkty wysoko przetworzone, w tym fast foody;
  6. Dania powstałe na bazie przetworzonej mąki;
  7. Masło, margaryna oraz mleko krowie;
  8. Pieczywo;
  9. Alkohol;
  10. Papierosy;
  11. Ciasta, słodycze i ciasteczka;
  12. Kakao.

Jeżeli w naszym jadłospisie dominują wyżej wymienione produkty, możemy być w zasadzie pewni, że nasz organizm znajduje się w stanie chronicznego rozchwiania. Odczuwamy wówczas szereg objawów psychofizjologicznych do których można zaliczyć zwłaszcza poczucie ciągłego zmęczenia, bezsenność, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, zmiany skórne, bladość, częste infekcje czy problemy alergiczne. Sprawdź sprawdzone przepisy na koktajl warzywno-owocowy oraz kotleciki z kaszy jaglanej wchodzące w skład diety odkwaszającej TUTAJ.

Nie tylko jedzenie zakwasza

Myliłby się jednak ten kto by stwierdził, że jedyną przyczyną zakwaszenia organizmu jest to, co wkładamy do swoich ust. Równie istotny czynnik zaburzający stan równowagi stanowi długotrwały stres. Jeśli jesteśmy ciągle sfrustrowani pracą czy sytuacją rodzinną, wówczas z całą pewnością będziemy zakwaszeni od środka. Stres wywołuje bowiem określone reakcje biochemiczne w naszym ciele, na skutek czego spada odporność organizmu i zaczynają nam dokuczać nawracające dolegliwości zdrowotne. Stres kumuluje się w pierwszej kolejności w jamie ustnej, stwarzając doskonałe warunki do rozwoju drobnoustrojów. W konsekwencji zaczynamy zmagać się z nawracającymi aftami, zapaleniem dziąseł czy zakażeniami ropnymi.

W jaki sposób przywrócić stan równowagi?

Pierwszym krokiem w celu powrotu do stanu równowagi kwasowo-zasadowej powinno być czasowe powstrzymanie się od zakwaszających grup pokarmów. Później będziemy mogli do nich wrócić, jednak przez okres co najmniej dwóch tygodni należy całkowicie wykluczyć je ze swojej diety. Kuracja oczyszczająca powinna zostać poprzedzona konsultacjami z lekarzem, zwłaszcza w przypadku podejmowania farmakoterapii.

Zasady postu odkwaszającego są banalnie proste. Spożywać możemy jedynie warzywa i małosłodkie owoce (np. jabłka oraz cytrusy) – najlepiej surowe lub gotowane na parze, albo też podawane w formie świeżo wyciskanych soków. Należy także wypijać kilka litrów czystej wody każdego dnia, co pozwala pozbyć się nagromadzonych toksyn. Wykluczone są natomiast wszystkie pozostałe grupy produktów – nawet orzechy czy pieczywo pełnoziarniste. Do nich będziemy mogli powrócić dopiero po zakończeniu okresu postnego.

W pierwszych dniach odkwaszania organizmu mogą dokuczać nam objawy kryzysu ozdrowieńczego. Tym większe, im w większym stopniu został zaburzony stan równowagi pH. Typowymi dolegliwościami jest ból i zawroty głowy, bezsenność, bóle stawów czy rozkojarzenie. Trwają one na szczęście jedynie kilka dni, po czym czujemy się pełni energii i chętni do działania.

Podejmij walkę ze stresem

Jednocześnie ze zmianami dietetycznymi musisz uporać się z chronicznym stresem, który doprowadził Cię do zakwaszenia organizmu. W tym celu świetnie sprawdzają się różnego typu techniki relaksacyjne takie jak joga, medytacja, trening Schulza, czy nawet modlitwa lub wieczorny spacer. Warto także spędzać więcej czasu z przyjaciółmi, a także podejmować systematyczny trening fizyczny. Oprócz tego nieodzowne w celu odkwaszania organizmu jest podjęcie pracy nad negatywnymi myślami oraz niskim poczuciem własnej wartości.

Objawy zakwaszenia organizmu

Zakwaszenie organizmu jest stanem, który z reguły dosyć mocno daje o sobie znać. Jeżeli dokładnie obserwujesz swoje ciało, jesteś w stanie dostrzec zmiany w jego funkcjonowaniu, które ostrzegą Cię w czas o postępującym problemie. Poniżej przedstawiono kilka objawów typowych dla zakwaszenia organizmu:

  • Częste chorowanie na bakteryjne oraz wirusowe zakażenia, takie jak grypa i przeziębienia.
  • Przewlekłe zmęczenie, braki energii.
  • Także osteoporoza może być jednym z objawów.
  • Przewlekłe problemy z pęcherzykiem żółciowym.
  • Stałe wahania nastroju.
  • Spadek koncentracji i potencjału twórczego.
  • Problemy ze skórą, włosami oraz paznokciami.
  • Bóle różnych partii ciała, przede wszystkim mięśni oraz kręgosłupa.
  • Problemy związane ze stanem cery, pojawiające się stale egzemy, wypryski, przewlekły trądzik.
  • Kłopoty z utrzymaniem stałej masy ciała. Łatwe przybieranie na wadze, trudne zrzucanie zbędnych kilogramów.
  • Ciemne kręgi pod oczami.
  • Przewlekłe bóle, a także zawroty głowy.
  • Mroczki przed oczami.
  • Kłopoty żołądkowe, niestrawność, nudności.
  • Brzydki zapach z ust, smak goryczy lub kwasu w ustach.
  • Ogólne osłabienie fizyczne.

Jak zatem widać, potencjalnych objawów zakwaszenia organizmu jest mnóstwo. Poza tym są one bardzo ogólne, co znaczy, że każdy z nich może okazać się symptomem wielu innych dolegliwości. Dlatego też nie należy wydawać pochopnych diagnoz lub osądów. Jeśli chcesz upewnić się, czy przypadkiem nie cierpisz na zakwaszenie organizmu, udaj się do lekarza i poproś o przeprowadzenie specjalistycznych badań.

Skutki nieleczonego zakwaszenia

Czy zakwaszenie organizmu jest stanem, który możemy ignorować? Absolutnie nie! Bierna postawa w przypadku tej dolegliwości może zaowocować wieloma niechcianymi komplikacjami.

Na przykład okazuje się, że długotrwałe zakwaszenie organizmu bardzo często powoduje powstanie poważnych chorób takich jak:

  • nadciśnienie,
  • miażdżyca,
  • cukrzyca,
  • osteoporoza,
  • nowotwory,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • nadwaga.
  • zaburzeń snu,
  • depresja,
  • zaparcia.

Osoby, które przez lata ignorują zakwaszenie organizmu bardzo często popadają w ciężkie stany chorobowe, z których ciężko jest wyjść. Niejednokrotnie lekarze nie zauważają właściwej przyczyny obserwowanych dolegliwości, wskutek czego dana osoba leczona jest objawowo, podczas gdy intensywne zakwaszenie wciąż sieje swoje żniwo.

Dieta a zakwaszenie organizmu

W walce z zakwaszeniem organizmu nie ma lepszego oręża niż odpowiednie odżywianie. Niemniej jednak w niniejszym artykule nie znajdziesz propozycji konkretnej diety na odkwaszanie organizmu. Dlaczego? Ponieważ jest Ci ona po prostu nie potrzebna. Aby skutecznie walczyć z zakwaszeniem, wystarczy zastosować kilka prostych kroków, które zostały omówione poniżej.

  • Pij zdrowo. Jeśli chcesz wygrać z zakwaszeniem, musisz raz na zawsze pożegnać się ze wszystkimi sztucznymi napojami. Niestety konieczne jest także zrezygnowanie z kawy oraz czarnej herbaty. To bardzo ważne by przyswajać odpowiednie ilości czystej wody źródlanej. Norma dla dorosłego człowieka to około 2 litrów dziennie. Oczywiście plan spożywanych płynów możesz wzbogacić o naturalne soki, zioła oraz zdrową, lekką herbatę, niemniej jednak pamiętaj, że woda to podstawa. Ponadto zaleca się wypicie przed posiłkiem szklanki wody z octem jabłkowym.
  • Jedz warzywa. Do tej prostej porady aż chce się dopowiedzieć – “a w szczególności zielone”! To prawda – w zielonych warzywach kryje się prawdziwie uzdrawiająca moc! Tego rodzaju rośliny zawierają najwięcej witamin, minerałów oraz składników odżywczych, które mają właściwości odkwaszające. Chciałbyś zobaczyć kilka propozycji? Oto i one: szpinak, rukola, kapusta, szczypiorek, avocado, papryka, zielony groszek, bób, czy też ogórki – masz do wyboru prawdziwe naturalne bogactwo!
  • Ogranicz nabiał, gluten oraz mięso. Od razu zaznaczamy, że całkowite zrezygnowanie z tych trzech produktów nie zawsze okazuje się zbyt dobrym pomysłem. Po pierwsze mało kto ma tak silną wolę, by o nich zapomnieć raz na zawsze. Kiedy więc już się złamiesz, powrót do starych zwyczajów żywieniowych może okazać się dla organizmu boleśniejszy niż samo ich kontynuowanie. Po drugie mięso oraz nabiał dostarczają nam całkiem ważnych składników odżywczych, więc nie a sensu radykalnie z nich rezygnować. Znajdź złoty środek – nie tylko ograniczaj konsumpcję wspomnianych produktów, lecz także szukaj zamienników, których de facto nie brakuje!
  • Przestań się stresować! Z pewnością łatwiej to powiedzieć, niż zrobić, niemniej jednak należy ze smutkiem stwierdzić, że stres powoduje nie tylko zakwaszenie organizmu, lecz także szereg innych dolegliwości. Już przed tysiącami laty chińscy mędrcy głosili, że długie i szczęśliwe życie uzależnione jest nie tylko od aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania, lecz także od równowagi emocjonalnej. Mimo, że w tych czasach tak trudno jest ją zachować, zdecydowanie warto podejmować próby.
Więcej w Dieta, Zasady żywienia
Zioła na wątrobę – oczyszczanie wątroby

Zamknij