Płatki jaglane – właściwości odżywcze i zdrowotne, jak i kiedy je przygotowywać

Płatki jaglane – właściwości odżywcze i zdrowotne, jak i kiedy je przygotowywać
4.8 (95%) 4 votes

Patki jaglane co raz częściej i łatwiej można dostać w sklepach, od kilku lat nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością, ale również w zwykłych hipermarketach na odpowiednim dziale żywieniowym. Płatki jaglane są niezwykle zdrowe, a przy tym nie uczulają, ponieważ nie zawierają w sobie glutenu. Co raz chętniej po niej sięgamy co spotyka się z pozytywną opinią dietetyków, ponieważ płatki jaglane są bogatym źródłem minerałów i witamin, a do tego służą całemu naszemu organizmowi!

Czym są płatki jaglane

Płatki jaglane tak samo jak kasza jaglana produkowane są z prosa, dzięki czemu mają niemal takie same ilości składników odżywczych takich jak minerały i witaminy. Płatki jaglane to inaczej tłuczone proso dzięki czemu są łatwe i szybkie w przygotowaniu nie tracąc na wartościach odżywczych. Z tego względu warto po nie sięgać, ich przygotowanie zajmuje raptem kilka minut a korzyści z tego płyną niesamowite.

Ważne! Gotowanie płatków jaglanych

Pamiętaj, aby płatki jaglane zalewać wrzącą wodą, ale nigdy ich nie gotować! Gotowanie sprawi że się rozwarstwią i rozpadną przez co stracą na wyglądzie, ale często też na konsystencji a w konsekwencji na smaku!

Właściwości

Płatki jaglane tak samo jak proso zawierają duże ilości witamin z grupy B, dzięki czemu pozytywnie wpływają na pracę naszego mózgu poprawiając koncentracje, zwiększając możliwości zapamiętywania, ale również obniżając złe samopoczucie, zwiększając nasze możliwości przy tym obniżając senność! Co więcej w płatkach jaglanych znajdziemy witaminę E, która poprawi stan naszej skóry, zahamuje starzenie i wspomoże procesy odnawiania, z tego powodu warto nie tylko spożywać, ale również stosować zewnętrznie płatki jaglane. Dodatkowo są bogate są w fosfor, potas, magnez i inne minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Płatki jaglane a kasza jaglana

Płatki jaglane możemy nazwać ekspresową wersją kaszy jaglanej. Oba te produkty wytwarzane są z prosa z tą różnicą, że kasza wymaga większego wkładu pracy aby została przygotowana smacznie. Niestety kasza ma również nieco więcej składników odżywczych niż płatki, dlatego jeżeli tylko mamy czas warto postawić na kaszę, a płatki zostawić na dania szybkie jak śniadania, przekąski, desery i kolacje.

Dieta odchudzająca z płatkami jaglanymi

Płatki jaglane jak każde zboże zawiera w sobie dużo błonnika, który jest głównym motorem napędzającym na metabolizm oraz przemianę materii. Dodanie potraw z płatkami jaglanymi do diety odchudzającej nie tylko ją przyspieszy i pozwoli zauważyć pierwsze efekty po krótkim czasie, ale również unormuje pracę jelit nie pozwalając, aby powstawały zaparcia lub przewlekłe biegunki. Mimo to warto pamiętać, żeby dietę wspomagać odpowiednią ilością ruchu.

Płatki jaglane na diecie bezglutenowej i przy celiakii

Jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz spożywać glutenu czy to ze względu na nietolerancję lub alergię czyli celiakię warto zaprzyjaźnić się z płatkami jaglanymi. Są one bowiem pozbawione glutenu, a zatem zupełnie bezpieczne dla osób cierpiących na te schorzenia. Jeżeli na opakowaniu Twoich płatków jaglanych jest informacja, że mogą zawierać gluten oznacza to, że prawdopodobnie produkowane są blisko innych produktów, które gluten zawierają. Same przetwory jaglane nie posiadają glutenu!

Dlaczego warto jeść płatki jaglane

Płatki jaglane warto jeść z wielu powodów, jeżeli jeszcze nie jesteś przekonany spójrz na poniższą listę, dlaczego warto jeść płatki  oraz inne produkty produkowane z prosa jak kasza jaglana.

  • Poprawiają pracę układu nerwowego
  • Wspomagają koncentrację oraz proces zapamiętywania
  • Poprawiają odporność na stres
  • Wspomagają czynniki odmładzające nasz organizm
  • Wyrównują pracę jelit
  • Pobudzają perystaltykę jelit oraz metabolizm
  • Regulują pracę nerek
  • Działają moczopędnie i przeciwbakteryjnie dzięki czemu poprawiają stan pęcherza
  • Zapobiegają częstym zapaleniom pęcherza
  • Wzmacniają ogólną odporność organizmu
  • Poprawiają stan włosów i paznokci
  • Pomagają w leczeniu bezsenności
  • Pomagają w leczeniu chronicznego zmęczenia

Kupiec płatki jaglane

Kliknij i sprawdź ceny!

Płatki jaglane w kosmetyce

Nie bez powodu zaleca się stosowanie peelingów oraz naturalnych maseczek z płatków jaglanych. Nawet w drogich i renomowanych produktach kosmetycznych można znaleźć wyciąg z prosa, czyli wyciąg z dokładnie tych samych składników, które znajdziemy w płatkach jaglanych. Tego typu kosmetyki najczęściej tworzone są dla cery dojrzałej, o działaniu przeciwzmarszczkowym i odmładzającym, jednak warto aby każdy krem był bogaty w wyciąg z prosa i płatków jaglanych.

Jak przygotowywać płatki jaglane

Płatki jaglane w przeciwieństwie do kaszy jaglanej są niezwykle proste do przygotowania. Tak naprawdę wystarczy zalać je ulubionym płynem, może to być woda, mleko, mleko roślinne lub nawet produkty typu jogurt. Im wyższa temperatura produktu, którym zalewamy tym szybciej płatki napęcznieją. Mimo to śmiało możemy je przygotowywać na zimno. Są idealne na drugie śniadania i przekąski, ponieważ łatwo je przygotować nawet poza domem!

Płatki jaglane są idealnym zamiennikiem do wielu panierek mięs, które chcemy usmażyć, są również świetnym zamiennikiem innych pustych kalorii. Co więcej przygotowanie panierki do kurczaka z płatków jaglanych nada im niepowtarzalnego smaku!

Pomysły na przygotowanie płatków jaglanych

Jeśli wciąż nie wiesz jak przyrządzić sobie pyszne płatki jaglane to poniżej znajdziesz proste przepisy!

Płatki jaglane na śniadanie

Nasyp do miseczki płatków jaglanych a następnie zalej je ciepłym płynem: wodą, mlekiem roślinnym lub krowim, dodaj ulubionych suszonych owoców na przykład moreli, żurawin, nasion goja, idealnym dodatkiem będą również orzechy, a w sezonie świeże owoce. Dodaj łyżkę miodu do smaku i szybkie śniadanie gotowe! Nie powinno to zająć więcej niż 5 minut!

Coś słodkiego – racuszki z płatkami jaglanymi

Namocz płatki jaglane w ciepłej wodzie lub mleku roślinnym czy krowim. W międzyczasie przygotuj łyżkę ksylitolu, łyżkę ulubionej mąki oraz siemię lniane. Kiedy płatki namokną dodaj wszystko do siebie i zmiksuj na gładką masę. Jeżeli jest zbyt płynna dodaj kolejną łyżkę mąki lub dodaj płatków. Następnie wykładaj po łyżce na nagrzaną patelnię wysmarowaną masełkiem. Piecz z obu stron i podawaj ze świeżymi owocami!

Obiad – panierka z płatków jaglanych

Przygotuj tradycyjne kotlety jak lubisz, czy to mielone czy z piersi kurczaka lub schabowe. Po obtoczeniu ich w jajku następnie obtocz w płatkach jaglanych i od razu usmaż, w ten sposób stworzysz zdrową i pyszną panierkę do kotletów!

Ciekawostka! Zadbaj o skórę z płatkami jaglanymi

Płatki jaglane mogą być wykorzystywane do robienia maseczek do twarzy, zmieszane z jogurtem stworzą przyjemną delikatną maskę, ale można z nich również zrobić naturalny peeling złuszczający martwy naskórek, a do tego odżywiający!

Więcej w Dieta, Odchudzające, Przepisy
Mącznica lekarska – jak ją dawkować i kiedy stosować

Zamknij