Zespół jelita drażliwego – dieta

Zespół jelita drażliwego – dieta
5 (100%) 7 votes

Zespół jelita drażliwego najczęściej objawia się wzdęciami, bólem brzucha i biegunkami na przemian z zaparciami. Aby sobie poradzić sobie z tymi dolegliwościami należy stosować odpowiednią dietę, która przede wszystkim uspokaja jelita. To właśnie właściwe odżywianie może pomóc pokonaniu tej choroby. Co jeść, a czego się wystrzegać chorując na zespół jelita drażliwego?

W dzisiejszych czasach człowiek żyje szybko, nie ma czasu na odpoczynek i je różne, nie zawsze zdrowe produkty, o różnych porach. Jest to zbyt duże obciążenie dla jelit, które wówczas mocniej i częściej się kurczą. Dlatego pojawiają się wzdęcia, bóle brzucha i biegunki na przemian z zaparciami. Są to typowe objawy zespołu jelita drażliwego (IBS – irritable bowel syndrome). Jest to choroba, która dotyka wielu osób, mimo to do dziś nie są znane jej dokładne powody i przyczyny. Ustalono jednak, że wymienione wyżej symptomy nasilają się głównie podczas dużego stresu i zawsze w ciągu dnia (nie pojawiają się w nocy). Choroba jest nieaktywna zaś podczas urlopu, gdy jesteśmy wypoczęci i zrelaksowani.

Przejedzenie – może wywołać dolegliwości zespołu jelita drażliwego

Często jemy zbyt dużo i zbyt szybko. Sprawia to, iż w jelitach jest za duża ilość składników pokarmowych naraz. Z tego powodu dochodzi do zaburzenia procesu przyswajania i trawienia. Pokarm, który nie został strawiony trafia do jelita grubego. Tam dochodzi zaś do wytwarzania gazów i zbyt dużej fermentacji. Dlatego pojawiają się wzdęcia i ból brzucha. To z kolei prowadzi do biegunki, która poprzedzona jest bólem podbrzusza (silniejszym po posiłku i znacznie mniejszym po wypróżnianiu). Różne osoby mają różne dolegliwości. Niektórzy chorujący na zespół jelita drażliwego skarżą się na bóle brzucha oraz wzdęcia, gdy tylko zjedzą pokarmy ze zbyt dużą ilością błonnika oraz tłuszczu. Inni chorzy zmagają się z występującymi na przemian zaparciami i biegunkami. Prawie wszyscy zgodnie przyznają, że objawy nasilają się po posiłkach. Jest to dowód na to, że osoby zmagające się z zespołem drażliwości jelita muszą rozpocząć prawidłowe odżywianie się.

UWAGA: Należy pamiętać, że objawy występujące podczas zespołu jelita drażliwego są bardzo zbliżone do tych, które pojawiają się u osób nietolerujących laktozę (cukier mlekowy). Dlatego należy się upewnić czy na pewno chorujemy na zespół jelita drażliwego. Chcąc to sprawdzić trzeba na 3 tygodnie zrezygnować z mleka i wszystkiego co je zawiera. Można je zastąpić jogurtem naturalnym twarogiem (chudym) oraz kefirem. Te produkty zawierają bowiem nieznaczne ilości laktozy. Po upływie 3 tygodni można wypić 3 łyżki mleka. Gdy pojawią się wspomniane wcześniej dolegliwości oznacza to, że zmagamy się z nietolerancją laktozy, jeśli nie – z zespołem jelita drażliwego.

Żeby sprawdzić ceny, z uwagi na częste ich zmiany, należy kliknąć w obrazek lub nazwę producenta znajdującą się poniżej.

Foto:

Właściwość:

Rozmiar:

Producent:

Kapsułki na wzdęcia100 kapsułekUlgix
Łagodny środek przeczyszczający

10 tabletek

Xenna

Warto jeść mniej, ale częściej

Dieta, która pomoże przy zespole jelita drażliwego powinna być przede wszystkim lekkostrawna. W zależności od tego jak przebiega i z jakim nasileniem, może być modyfikowana. Przede wszystkim bardzo ważne jest, by jeść o regularnych porach 4 – 5 razy dziennie. Porcje żywieniowe nie powinny być zbyt duże. Należy spożywać je spokojnie, na siedząco. Zaleca się, by posiłki były gotowane na parze i w wodzie, mogą być również pieczone w folii lub duszone bez tłuszczu. Warto zrezygnować z grillowania i smażenia. Dietetycy polecają również, by jeść wędliny, ryby i chude mięso. Warto też używać łagodnych przypraw m.in. tymianku, goździków, wanilii, kminku, majeranku, melisy, ziół prowansalskich, anyżu, koperku i pietruszki.

Jaka dieta, gdy pojawiają się biegunki?

Jeśli dokucza nam biegunka powinniśmy jeść przede wszystkim produkty bogate w skrobię czyli ryż, ziemniaki, surowe jabłko (najlepiej zetrzeć je na tarce), dynię, gotowaną marchew i banany. Zaleca się również gotowane warzywa korzeniowe, pieczywo pszenne, cykorię i sałatę masłową. Warto zrezygnować z mleka na rzecz jogurtu naturalnego i kefiru. Co jakiś czas można zjeść 1 lub 2 plastry żółtego sera ? białko i wapń, które zawiera działa bowiem zapierająco. Definitywnie należy odstawić słodycze, które działają rozwalniająco. Nie poleca się też picia soków owocowych, które zawierają fruktozę (w nadmiernych ilościach mogą przyczynić się do skurczu jelit i biegunki).

Jaka dieta przy zaparciach?

Przy zaparciach warto sięgać po produkty zawierające błonnik (powinno się go wówczas jeść 40-50 g dziennie). Zalecane jest też pieczywo pełnoziarniste, razowe i makaron razowy. Warto też gotować kaszę, jęczmień, żyto oraz jeść 2 -3 razy w ciągu dnia otręby owsiane. Do posiłków należy dodać warzywa. Zrezygnować zaś powinno się z tłustych mięs, serów żółtych i wędlin. Przy walce z zaparciami pomaga też wypicie szklanki przegotowanej wody z rana (na czczo) lub 2-3 zamoczone w wodzie śliwki.

Jaka dieta przy wzdęciach?

Należy odstawić pokarmy tłuste i ostro przyprawione. Niewskazane są też napoje gazowane. Zdarza się, że osobie chorującej na drażliwość jelita zaleca się, by zjadła 1-2 łyżki otrębów pszennych w ciągu dnia. Nie każdemu one jednak pomagają. Jeżeli po zjedzeniu ich pojawią się wzdęcia i ból, należy całkowicie z nich zrezygnować oraz wyeliminować ze swojej diety pieczywo żytnie i razowe. Nie poleca się też czosnku, warzyw strączkowych i kapustnych, papryki, pora, owoców i grzybów.

Produkty, które warto jest jeść mając biegunki

  • kakao na wodzie, kisiel, galaretki, napar z suszonych jagód
  • gotowana marchewka, jabłko (tarte)
  • ryż, gotowane ziemniaki
  • pieczywo pszenne lub graham, sucharki, kasza kukurydziana, kasza manna, kasza perłowa, kasza krakowska
  • pietruszka, seler, cykoria, sałata, marchew
  • chude mięso (gotowane), ryby
  • kefir oraz jogurt naturalny

Produkty, które warto jest jeść mając zaparcia:

  • płatki zbożowe
  • pieczywo mieszane i razowe
  • warzywa: sałatę, pomidory, seler, buraki, marchew, paprykę, cykorię
  • napary z ziół (rumianek, pokrzywa, mięta i koper), kompot z suszonych śliwek
  • suszone morele, rodzynki oraz śliwki
  • otręby owsiane

Produkty, które warto jeść mając wzdęcia:

  • świeże zioła takie jak: bazylia, mięta, natka pietruszki, koperek

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Układ pokarmowy
Mam gazy jelitowe. Co robic?

Zamknij