Zasady zdrowego jedzenia – przełomowe informacje ze świata dietetyki

Zasady zdrowego jedzenia – przełomowe informacje ze świata dietetyki
5 (100%) 4 votes

Wraz z rozwojem medycyny rozwija się wiele nowych dziedzin nauki w tym dietetyki. Niestety wraz z tym rozwojem pojawia się również co raz więcej pseudonaukowych informacji, które wprowadzają nas w błąd, brnąc w nim przyzwyczajamy się do złych nawyków oraz źle się odżywiamy. W niniejszym artykule przedstawimy najczęściej popełniane błędy oraz ich sprostowanie oparte o liczne badania naukowe, którym można zaufać. Wiedza przedstawiona dotyczy działu dietetyki oraz najważniejszych zasad odżywiania dzięki którym nie tylko spadnie nasza masa ciała, ale również możliwe będzie poprawienie wyników badań krwi.

Zdrowe jedzenie a dieta i odchudzanie

Zdrowe jedzenie to bardzo szeroki temat, w którym zawarta jest nie tylko wiedza na temat tak zwanych zdrowych produktów żywieniowych, ale również tego w jaki sposób się odżywiać i wiele innych czynników wpływających na nasze zdrowie. W kwestii odchudzania zdrowym jedzeniem bardzo istotne jest aby pamiętać, że niezależnie od tego jak zdrowe jedzenie wybierzemy, to aby schudnąć będzie niezbędne skomponowanie diety o niższej wartości kalorycznej niż nasze zapotrzebowanie w stanie spoczynku właśnie ze zdrowych produktów. Obliczanie podstawowego bilansu kalorycznego nie jest trudne i można to zrobić nawet przez internet wraz z wyliczeniem zapotrzebowania na węglowodany, tłuszcze i białko. Każdy ma inne zapotrzebowanie dlatego kluczowe jest obliczenie własnego!

Pamiętaj! Bilans energetyczny

Aby schudnąć i jeść zdrowo ważne jest aby większa część zapotrzebowania kalorycznego była spożywana w pierwszej połowie naszej dziennej aktywności.

Co musisz wiedzieć na temat zdrowego żywienia

Zdrowe jedzenie to temat zawsze popularny i niezwykle ważny dla wielu osób, niezależnie od tego czy pragną schudnąć czy przytyć w zdrowy sposób. Poniżej znajdują się najważniejsze zasady żywienia oraz tego w jaki sposób rozplanować swoją zdrową dietą, tak aby była ona najbardziej rozsądna i zdrowa jednocześnie przynosząc korzyści w postaci dobrych wyników badań krwi a także odpowiedniej sylwetki i BMI.

Często a mało – zasada pięciu posiłków w ciągu dnia

Od kilku – kilkunastu lat bardzo popularna jest zasada pięciu posiłków w ciągu dnia, którą również określa się jako metodę częstych lecz małych posiłków. Czy jest to potwierdzona technika? Niekoniecznie! Nie ma badań dowodzących, aby taka metoda była zdrowa. Nie jest bowiem istotne jak często jemy, brak jest godzin po których każda zjedzona kaloria idzie w boczki czy tkankę tłuszczową. Jest nawet gorzej! Jedzenie częste sprzyja do częstego objadania się, a to prowadzić może do otyłości, dlatego też wnioskuje się, że lepiej najeść się 3 razy niż pod pretekstem małych posiłków nie najeść się w ogóle a pod koniec dnia przejeść, aby uzupełnić zapasy. Metoda pięciu posiłków co 3 godziny jest bezpieczna jednak dla cukrzyków, aby utrzymać odpowiedni bilans glukozy we krwi.

Higiena żywienia – czy ważne jest regularne jedzenie

Bardzo istotna kwestia, która poruszana jest nawet przez psychologię czyli higiena odżywiania! Zaburzenie jej może być przyczyną ale również objawem licznych poważnych chorób jak anoreksja czy bulimia. Jednak nie dajmy się zwariować. Istotnym jest jedzenie minimum 2 regularnych posiłków w ciągu dnia przy jednoczesnym odpowiednim wchłonięciu pokarmu, aby uznać brak zaburzeń odżywiania. Najważniejsze, aby nie zapominać jeść! Zapomnienie o jednym posiłku raz na jakiś czas to jeszcze nie problem, jednak aby zdrowo się odżywiać należy przestrzegać względnego planu trzech dobrze zbilansowanych energetycznie i kalorycznie posiłków złożonych ze zdrowych produktów.

Kolacja a zdrowe odżywianie się

Co raz częściej wybijają się głosy, wysuwane w oparciu o liczne badania dotyczące jedzenia kolacji oraz najpopularniejszego mitu o kolacji a mianowicie o jedzeniu jej do godziny 18. Mianowicie kolacja wcale nie powinna być jedzona do godziny 18! Głód wieczorem może spowodować napad obżarstwa w sposób niekontrolowany a to oznacza zaburzenia higieny odżywiania. Dlatego też bardzo istotne jest, aby kolacja była jedzona około 2 do 3 godzin przed planowanym spoczynkiem. Kolacja również nie powinna być wysoko kaloryczna, ale jak dowodzą badania bardzo dobra jest kolacja złożona z węglowodanów! Aby kolacja była zdrowa i nietucząca powinna mieć jedynie 200-250kcal, możemy więc śmiało postawić na kanapki z ciemnego chleba z odrobiną białka, ale przede wszystkim warzyw!

Jedz prawdziwe jedzenie – pięć zasad utrzymania zdrowego mózgu i ciała

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia czyli co jest najważniejsze przy zdrowym jedzeniu

Badania dowodzą, że najważniejszym posiłkiem dnia faktycznie jest śniadanie. Co więcej śniadanie powinno zawierać powyżej 60% spożywanych kalorii w ciągu dnia. Konkretniej do godziny 12 powinno się zjeść około 75% dziennego zapotrzebowania. Nie tylko sprawia to, że w ciągu dnia będziemy czuć się mniej głodni, ale także organizm lepiej zagospodaruje kalorie nie odkładając ich a zużywając w ciągu trwania doby. Bardzo istotne jest, aby to nie obiad czy kolacja były wysoko kaloryczne, ale właśnie śniadanie! Badania wykonywane były na osobach otyłych przez okres 12 miesięcy i wszystko wskazuje, że jedzenie dużego śniadania pozwoliło na spalenie większej ilości kilogramów oraz znaczną utratę centymetrów w obwodzie!

Uważaj! Nie daj się zwieść

Uważaj na rozgłaszane informacje o zdrowym żywieniu, staraj się je weryfikować na odpowiednich stronach lub u dietetyka.

Zdrowe tłuszcze w zdrowym jedzeniu

Nie daj się zwieść pismakom! Tłuszcz w jedzeniu jest bardzo potrzebny! Dzięki tłuszczom nasz organizm wchłania cenne witaminy jak A, D, E oraz K, które rozpuszczalne są tylko w tłuszczach! Zdrowy tłuszcz pozwoli również na obniżenie złego cholesterolu i zwiększenie tego dobrego. Nie obawiaj się również zwierzęcych źródeł tłuszczu, chociaż są one mniej zdrowe niż oleje roślinne czy pochodzące z nasion i orzechów, to w odpowiednich ilościach nie są szkodliwe! Medycyna dowodzi, że tłuszcze zwierzęce niespecjalnie przyczyniają się do zwiększenia ryzyka chorób układu sercowego ani też krwionośnego!

Jakie produkty włączyć do zdrowej diety

  • Koniecznie jedz dużo warzyw i owoców, są one podstawą zdrowej diety!
  • Postaw na chude białe sery, rzadziej sięgaj po tłuste i żółte
  • Mięso przygotowuj sam, własne wędliny i przetwory będą znacznie zdrowsze
  • Postaw na nasiona, ziarna oraz orzechy, są cennym źródłem witamin i mikroelementów

Jak przygotowywać zdrowe jedzenie

Zdrowe jedzenie to również kwestia przygotowania! Często się jednak o tym zapomina, powinniśmy raczej unikać smażenia, a z pewnością unikać smażenia w głębokim tłuszczu! Znacznie lepszym rozwiązaniem jest gotowanie w parowarze oraz picie świeżych soków przygotowywanych samemu. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie posiadanie wyciskarki do soków!

 

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Odchudzające, Zasady żywienia
Picie drożdży – kuracja, która poprawi twoją urodę

Zamknij