Witamina PP – właściwości zdrowotne, źródła, zapotrzebowanie, skutki i przyczynny nadmiaru i niedoboru

Witamina PP – właściwości zdrowotne, źródła, zapotrzebowanie, skutki i przyczynny nadmiaru i niedoboru
5 (100%) 4 votes

Witamina PP, to jedna z witamin należących do grupy B, a konkretnie witamina B3; nazywana jest również niacyną. W rzeczywistości są to dwa związki chemiczne – kwas nikotynowy oraz nikotynamid, czyli jego amid. Jest to związek, którego nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować, dlatego musimy dostarczać go z pokarmem. Substancja ta jest niezwykle ważna dla właściwego funkcjonowania naszego organizmu, dlatego tak ważne jest, by dbać o uzupełnianie dobowego poziomu niacyny w organizmie.

Witamina PP – źródła

Witaminę PP wprowadzamy do organizmu wraz z pokarmem. W związku z tym ważne jest, by wiedzieć, w jakich produktach znajdziemy najwięcej tego związku chemicznego, a zaliczymy do nich między innymi:

  • Ziemniaki
  • Brokuły
  • Fasola
  • Soja
  • Groch
  • Grzyby
  • Migdały
  • Banany
  • Melony
  • Awokado
  • Pomarańcze
  • Suszone brzoskwinie
  • Masło orzechowe
  • Wątróbka
  • Orzechy
  • Serca
  • Chude mięso
  • Produkty pełnozbożowe
  • Pstrągi
  • Śledzie
  • Makrele
  • Jajka
  • Mleko
  • Drób
  • Drożdże
  • Przetwory mleczne
  • Wołowina
  • Spirulina
  • Pieczywo
  • Niektóre rodzaje makaronu
  • Drożdże piwne
  • Otręby pszenne
  • Sery
  • Cielęcina
  • Łosoś
  • Tuńczyk
  • Nasiona słonecznika
  • Kozierdka
  • Lucerna
  • Mięta
  • Rumianek
  • Pokrzywa
  • Kasza gryczana
  • Pomidory

Witamina PP – właściwości zdrowotne

Witamina B3 charakteryzuje się wieloma korzystnymi dla naszego zdrowia właściwościami. Możemy do nich zaliczyć między innymi:

  • Uczestniczy w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów.
  • Reguluje cykl menstruacyjny oraz zmniejsza uczucie bólu, które towarzyszy miesiączce.
  • Pomoc w zwalczaniu problemów skórnych, takich jak na przykład trądzik zwyczajny czy różowaty. Z kolei niacyna stosowana zewnętrznie, dodawana do maseczek, wzmocni strukturę włosów i poprawi kondycję skóry.
  • Wzmocnienie odporności i działanie zwalczające niektóre drobnoustroje.
  • Korzystny wpływ na centralny układ nerwowy, łagodzenie objawów depresji czy bezsenności. Uczestnictwo w syntezie neuroprzekaźników.
  • Rozszerzanie naczyń krwionośnych, obniżanie poziomu cholesterolu i cukru we krwi, co przyczynia do wspomagania leczenia cukrzycy pierwotnej typu I.
  • Suplementacja witaminą  PP poprawia krążenie krwi.
  • Wspomaga ruchomość stawów.
  • Pomoc w pozbyciu się zajadów.
  • Łagodzenie objawów zapalenia stawów, dodatkowo witaminę B3 można stosować przy leczeniu reumatyzmu.
  • Pomoc w syntezie niektórych hormonów, takich jak: tyroksyna, kortyzol, hormony płciowe.
  • Zapobieganie pelagrze.
  • Działanie odczulające.
  • Wzmocnienie wytrzymałości i siły mięśni.
  • Przyspieszenie gojenia się urazów chrząstki łącznej i ran.
  • Łagodzenie objawów migrenowych bóli głowy.
  • Wspomaganie pracy układu pokarmowego, wątroby oraz trzustki.
  • Pomoc w pozbyciu się zawrotów głowy i szumu w uszach.
  • Wspomaganie detoksykacji organizmu.
  • Przyspieszenie wydzielania soków żołądkowych.

Witamina PP – normy

Jak w przypadku każdej suplementacji, należy pamiętać o tym, by dostarczać odpowiednie ilości związku do organizmu, gdyż zarówno nadmiar jak i niedobór witaminy PP jest groźny dla naszego organizmu. Normy zależne są od wieku oraz płci i tego, czy zależy nam jedynie na dostarczeniu dziennej dawki, czy na leczniczym działaniu witaminy B3.

Dzieci i młodzież do 15 roku życia – od 5 do 12 mg

Dorośli – 6,6 mg na 1000 zużytych kalorii ( mężczyźni od 16 do 35 mg, kobiety 14 do 35 mg; w przypadku kobiet będących w ciąży lub karmiących od 17 do 35 mg).

W przypadku stanów depresyjnych oraz stanów lękowych, chory powinien przyjmować ok 50 mg niacyny na dobę. Najważniejsze, by przyjmować ją podczas posiłków, by lepiej i szybciej się wchłonęła.

Jeżeli cierpimy na problemy związane z bezsennością, możemy przyjmować nawet 500 mg witaminy PP godzinę przed tym, kiedy położymy się do łóżka.

Witamina PP – niedobór

Przyczyny

Przyczyn niedoboru witaminy B3 może być kilka. Zalicza się do nich między innymi upośledzenie wchłaniania się tego związku do organizmu z układu pokarmowego. Inną przyczyną może być nowotwór, który powoduje braki witaminy PP. Również choroba Hartnupów może prowadzić do niedoboru niacyny, ponieważ zaburza ona wychwytywanie tryptofanu. Przyjmowanie niektórych leków przeciwpadaczkowych także wpływa na zmniejszenie stężenia witaminy PP. Podobnie wygląda sprawa, kiedy gwałtownie wzrasta intensywność procesów energetycznych w naszym organizmie.  Zbyt częste spożywanie alkoholu lub długotrwałe przyjmowanie leków antygruźlicowych to kolejne przyczyny niedoboru witaminy PP. Niedobór niacyny może być również spowodowany występowaniem pewnej choroby – pelagry.

Objawy

Do najbardziej charakterystycznych objawów niedoboru witaminy B3 należą otępienie, biegunka oraz zapalenie skóry. Mniej charakterystyczne, ale również często występujące objawy to:

  • Przykry zapach i owrzodzenia ust
  • Wrażliwość dziąseł
  • Bóle i zawroty głowy
  • Problemy żołądkowe związane z obniżeniem poziomu wytwarzanego soku trawiennego
  • Zmęczenie i apatia
  • Przebarwienia występujące na skórze
  • Mdłości

Skutki

Głównym skutkiem niedoboru witaminy PP jest jedna z jego przyczyn – pelagra. Możemy tutaj mówić o swego rodzaju zamkniętym kole. Choroba jest nazywana chorobą szorstkiej skóry, ze względu na to, że charakteryzuje się zapaleniem skóry w największym stopniu na twarzy i dłoniach. W tych miejscach pojawiają się zaczerwienienia, pęcherze i chropowata skóra. Dodatkowo inne przykre objawy choroby lombardzkiej to napady agresji przeplatane z apatią, biegunka, zapalenie gardła i języka oraz demencja. W skrajnych wypadkach choroba może doprowadzić nawet do śmierci.

Witamina PP – nadmiar

Witamina B3 nie należy do toksycznych, jednak jak ze wszystkim, nie można z nią przesadzić. Zbyt duże ilości dostarczone do organizmu mogą być przyczyną: utraty apetytu, mrowienia i zaczerwienienia skóry, arytmii serca, zaburzeń pracy wątroby, niestrawności, zwiększenia stężenia wytwarzanego kwasu moczowego, psychozy czy zwiększenia stężenia cukru we krwi i rozszerzenia naczyń krwionośnych.

Na „przedawkowanie” witaminy PP powinny uważać w szczególności osoby cierpiące na chorobę wrzodową lub astmę, a także kobiety w ciąży, gdyż nadmiar witaminy może spowodować wady wrodzone u płodu.

Witamina PP – ciekawostki

Witamina PP przyjmowana razem z chromem zwiększa swoją efektywność.

Jeżeli chcemy utrzymać optymalny poziomy niacyny w organizmie, powinniśmy wystrzegać się nadmiernego spożywania słodyczy, słodzonych napojów i innych produktów zawierających duże ilości cukru.

Witamina PP nie ulega zniszczeniu, gdy poddajemy ją działaniu wysokich temperatur. Rozpuszcza się jednak w gorących płynach, nie zmniejszają się jednak jej właściwości, dlatego wywar z niacyną  należy dodać do potraw.

Niedobór witaminy B3 może doprowadzić do zaburzeń osobowości, ponieważ jest ona potrzebna do właściwej pracy mózgu.

Więcej w Suplementy, Zdrowie
Czym objawia się alergia na salicylany i jakie są ich źródła?

Zamknij