Przyczyny bólów mięśni

Przyczyny bólów mięśni
5 (100%) 6 votes

Bóle mięśniowe utrudniają codzienną aktywność. Mogą być skutkiem skurczu, powysiłkowym zakwasem lub towarzyszyć nam bez zdawałoby się konkretnej przyczyny – podczas wykonywania ruchów czy dotykania. Jakie są przyczyny bólów mięśni i jak je leczyć oraz jak im zapobiegać?

Bóle mięśniowe po treningu

Jedną z najczęstszych przyczyn skurczów i bolesności mięśni stanowi wysiłek fizyczny bez uprzedniego rozgrzania i rozciągnięcia. W konsekwencji po wytężonym wysiłku odczuwamy zakwasy, do których mogą dołączyć obrzęk i zaczerwienienie. Przy dotyku bolącego obszaru okazuje się, że miejsce jest twarde i spięte. Aby znieść ból warto użyć maści Fenistil na urazy mięśni i stawów, a także próbować rozmasować nadwyrężoną partię mięśni. Na duże nasilenie bólu i wyłączenie z wykonywania ruchów pomoże plaster rozgrzewający, np. ThermaCare. Osoby intensywnie ćwiczące narażają się także na niedobór potasu wydalanego z potem.  Najbogatszym, naturalnym źródłem potasu są suszone owoce tj. morele i figi, a także awokado, banany, ziemniaki, seler, pomidory oraz grejpfruty.

Bóle mięśni przy grypie

Kaszel, gorączka, osłabienie to znane wszystkim objawy grypy, do których niemal zawsze dołączają bóle mięśniowe. Mogą się przemieszczać z jednego miejsca w inne, co pozwala szybko odróżnić je od innych przyczyn i skutecznie im przeciwdziałać. Gdy czujemy obezwładniające zmęczenie nie damy rady podnieść się z łóżka, nie mówiąc o normalnej aktywności. Przy takich symptomach należy jak najszybciej zażyć lek przeciw grypie, np. Gripex i odpocząć od sprawunków. Jeżeli bóle mięśniowe są nieznośne, to możemy posmarować ciało olejkiem kamforowym lub maścią z olejkiem sosnowym, eukaliptusem i mentolem, np. Pulmonil.

Zespół przewlekłego zmęczenia

Różnie zlokalizowane bóle niewiadomego pochodzenia, które obezwładniają i nasilają się po wysiłku – to często towarzyszący objaw zespołu przewlekłego zmęczenia, któremu towarzyszy złe samopoczucie i wyczerpanie fizyczne. W tym wypadku należy leczyć źródło problemu, a więc pobudzić umysł do intensywniejszej pracy. Za nim pójdzie w ślad ciało, a nasze problemy z mięśniami znikną praktycznie same. Choroba jest złożona, dlatego należy udać się z podejrzeniami do specjalisty, ponieważ może się okazać, że cierpimy na choroby przewlekłe, alergię lub przechodzić mononukleozę. Możliwości jest tak wiele, że sami nie jesteśmy w stanie rozpoznać właściwie przyczyny bólów mięśni.

Zapalenie mięśni

Przyczyny bólów mięśni to często rozwijające się reumatoidalne zapalenie stawów. Nieprawdą jest, że choroba dotyka tylko osoby starsze, ponieważ predyspozycją do jej wystąpienia są czynniki genetyczne. Zdecydowaną większość pacjentów stanowią kobiety. Schorzenie staje się dokuczliwe dopiero, gdy dojdzie już do bólu i opuchlizny stawów. Towarzyszą im bóle mięśniowe i ich poranne zesztywnienie wymagające rozruchu. Początkowe objawy przypominają grypę, ale RZS wymaga specjalistycznego leczenia, ponieważ może mieć konsekwencje dla całego organizmu. Na poranne bóle mięśniowe pomogą maści rozgrzewające, np. maść końska. Gdy pomimo leczenia ból nie ustępuje, pomogą leki przeciwbólowe tj. Pyralgina.

Skurcze mięśniowe

Skurcze mięśniowe same w sobie mogą mieć wiele przyczyn. Czasem potrafią imitować ból całych łydek, gdy mamy do czynienia z żylakami kończyn dolnych. Towarzyszy im wtedy obrzęk obejmujący stopy i zmęczenie uniemożliwiające chodzenie. Skurcze powodują nagle kurczące się mięśnie, które rozluźniają się samoistnie po upływie około minuty. Ból im towarzyszący jest jednak na tyle silny, że nie pozostaje obojętny żadnej osobie, która ich doświadcza. W przypadku żylaków pomogą preparaty z wyciągiem z kasztanowca (Esceven) lub tabletki z diosminą (Diosminex). Gdy kurczom łydek towarzyszy drganie powiek lub występują bez znanej przyczyny spróbujmy wzbogacić dietę w magnez, np. Magnez Skurcz. Spożywajmy także więcej wapnia, którego źródłem są mleko i jego przetwory. Osoby z nietolerancją laktozy powinny przyjmować naturalne suplementy wapnia w tabletkach.

Maść na bóle mięśni

Co na ból mięśni

  • Napinanie mięśni, ćwiczenia, ruch – mają działanie profilaktyczne oraz lecznicze w przypadku wszelkich bólów mięśniowych,
  • Rozmasowanie mięśnia pomaga na skurcze, podobnie przyjęcie postawy wyprostowanej,
  • Leki przeciwzapalne i przeciwbólowe: Aspiryna, paracetamol i ibuprofen uśmierzą ból, ale trzeba ich używać rozważnie. Podobnie jest z maściami przeciwbólowymi tj. Naproxen, Voltaren. Bezpieczniejszą propozycję stanowi Amol czyli kompozycja kilku olejków eterycznych,
  • Oziębianie i rozgrzewanie po wstępnym oziębieniu. Ciepło poprawia ukrwienie, dlatego zaleca się także ciepłe, relaksujące kąpiele z dodatkiem olejków eterycznych (eukaliptusowy, rozmarynowy, pomarańczowy) a także wypoczywanie w łóżku.

Jak zapobiegać bólom mięśni

  • Trening poprzedzaj rozgrzewką, a kończ rozciąganiem,
  • Nie porywaj się na zbyt duże obciążenia, lepiej systematycznie zwiększaj poziom trudności ćwiczeń,
  • Zażywaj suplementy diety, by przeciwdziałać skurczom,
  • Uzupełniaj płyny po wysiłku. Odwodnienie stanowi jedną z głównych przyczyn występowania skurczy.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Ból, Układ ruchowy, Zdrowie
Powiększone wole tarczycy

Zamknij