Patisony – właściwości zdrowotne i pomysły na przyrządzenie

Patisony – właściwości zdrowotne i pomysły na przyrządzenie
5 (100%) 4 votes

Te małe gwieździste owoce, które kojarzą nam się z orientalnymi smakami to patisony. Mogą kojarzyć nam się z małymi ogórkami lub z innymi drobnymi roślinami, które przyrządzamy jako kiszonki, ponieważ właśnie w taki sposób najczęściej je widujemy w sklepach. Faktycznie małe patisony są idealne do marynowania, głównie ze względu na walory smakowe po takim przyrządzeniu oraz z faktu, że są to rośliny sezonowe. Mało kto z nas wie, jak zdrowe są i ile cennych składników mają a do tego mogą upiększyć nasz ogródek, gdyż samodzielna uprawa jest banalnie prosta, a zbiory możemy robić kilka razy w sezonie!

Pochodzenie i znaczenie patisona

Patisony pochodzą z Ameryki i zostały do Europy zawleczone przez odkrywców. Jest to roślina niesamowicie łatwa do uprawy, a do tego jednoroczna, chociaż w ciągu jednego sezonu owocuje co najmniej 2-3 razy dzięki czemu w wakacje możemy się patisonami objadać! Patison należy do rodziny dyniowatych chociaż jego najmniejsze owoce mają od 2 do 3 centymetrów, a największe nadają się nawet do faszerowania! W smaku często kojarzone są z roślinami z jego rodziny czyli dynią lub ogórkiem, niektórym jego smak również kojarzy się z kabaczkiem lub bakłażanem. Z początku patison uważany był jedynie za cenną ozdobę ogrodów, dopiero po jakimś czasie zorientowano się, że jego owoce o przedziwnym kształcie oraz bardzo często nietypowych kolorach są jadalne, a do tego niezwykle smaczne! Najczęściej patisony możemy znaleźć w kuchni śródziemnomorskiej.

Ciekawe! Uprawa patisonów

Chociaż uprawa tych gwieździstych warzyw jest niezwykle prosta i można je z powodzeniem hodować we własnym ogródku, to są mało znane i rzadko spotykane w sklepach.

Właściwości zdrowotne patisonów

Patisony mają również szerokie właściwości zdrowotne, które są raczej zapomniane. Są bogate w witaminę C oraz w nieco mniejszej ilości witaminę B2, B1, oraz PP. Co więcej w patisonach możemy znaleźć kwasy Omega 3, które są niezbędne do funkcjonowania ludzkiego organizmu w poprawny sposób. Chociaż te same witaminy i składniki możemy znaleźć w wielu produktach, to patisony są do tego ciekawym sposobem na urozmaicenie naszej diety, zwłaszcza w wakacje lub zimą w formie kiszonych i marynowanych przetworów, które tym bardziej bogate są w witaminę C tak niezbędną naszemu organizmowi do chronienia się przed wirusami i grypą!

Patison na skutki przewlekłego stresu

Wysoka zawartość kwasów omega 3, manganu oraz przeciwutleniaczy w owocach patisona sprawiają, że jest on idealnym warzywem, które warto dołączyć do naszego menu jeżeli jesteśmy przepracowani, przemęczeni oraz zestresowani. Składniki te wykazuje przede wszystkim obniżają występowanie wielu chorób, na które z powodu stresu możemy częściej chorować jak obniżenie odporności, liczne choroby serca a nawet zawały. Patisony pozwolą więc nam oczyścić się z wolnych rodników, które szybciej namnażają się w naszych organizmach pod wpływem stresu, a co za tym idzie uniknąć wielu ciężkich chorób spowodowanych stresem! Dzięki dołączeniu patisona do diety i regularnego jego spożywania możemy obniżyć skutki takie jak:

  • problemy ze snem
  • bóle w klatce piersiowej
  • choroby serca
  • nowotwory
  • słabnięcie wzroku
  • osłabienie koncentracji

Patisony a cukrzyca – informacja dla diabetyków

Co jeszcze ciekawsze patisony są bezpieczne dla osób z cukrzycą, a co ważniejsze mogą również jej zapobiegać. Naukowcy dowodzą, że regularne jedzenie patisonów może uregulować poziom cukru oraz zapobiegać dzięki temu insulinoodporności. W 100 gramach patisonów znajduje się raptem 2 gramy cukrów co sprawia, że mają one niski indeks glikemiczny i mogą być spożywane przez diabetyków. Również przygotowywane potrawy z nich w sposób rozsądny czyli bez zbędnych cukrów będą absolutnie bezpieczne i nie będą powodować niebezpiecznych dla zdrowia skoków cukru.

Własne uprawa patisona

Patisony są niezwykle proste w uprawie nawet w Polskich warunkach więc śmiało można je samemu uprawiać w ogródku pod warunkiem, że nie używamy środków chwastobójczych lub owadobójczych które mogą być niebezpieczne dla zdrowia człowieka, a wchłaniane mogą być z gleby do patisonów. Aby móc uprawiać patisony będą nam potrzebne jego nasiona oraz miejsce dobrze nasłonecznione które będzie również odpowiednio nawilżane rano, najlepiej tuż po wschodzie słońca oraz wieczorem tuż przed zachodem słońca. Przygotowane w ten sposób rośliny będą szybko rosnąć oraz chętnie wydawać plon. Najsmaczniejsze są małe patisony, których skórka nie jest jeszcze zbyt twarda i można je jeść na surowo, z kolei kiedy pozwolimy im nieco wyrosnąć będą idealnie nadawać się do obiadów oraz na przykład do faszerowania!

Torseed Dynia Zwyczajna Patison

Pamiętaj! Rozmiar patisona

Rozmiar wpływa na grubość skórki patisonów, dlatego wybieraj je według potrawy jaką będziesz chciał z nich zrobić.

Patisony w diecie odchudzającej i redukcyjnej

Patisony jak większość warzyw i owoców są bardzo niskokaloryczne a do tego niezwykle zdrowe, z tego względu będą idealnie nadawać się do uzupełnienia diety redukcyjnej czy też odchudzającej. Można z nich przyrządzać sałatki, a także duże patisony będą dobrym zamiennikiem węglowodanów. Pamiętaj jednak, że dobierając menu do swojej diety musisz ją wzbogacać w odpowiednią ilość węglowodanów oraz tłuszczy roślinnych, dzięki którym witaminy rozpuszczalne w tłuszczach jak A, D, E i K będą mogły zostać wchłonięte!

Jakie patisony wybierać – po czym poznać najlepsze

Wybierając patisony na targu czy w sklepie kieruj się kilkoma zasadami. Przede wszystkim sprawdź jakiej odmiany poszukujesz, są odmiany zielone, żółte a nawet granatowe, a ich kolor skórki różni się w zależności od odmiany, dlatego też mogą inaczej wyglądać ich dojrzałe formy. Patisony powinny być lekko twarde, nie mogą być zbyt miękkie gdyż będą przejrzałe, ani też zbyt twarde, gdyż to może świadczyć, że są niedojrzałe. Zasadniczo zasada jest taka, że im patison mniejszy tym mniej dojrzały, jednak te małe mogą być pyszne na surowo oraz do marynowania, gdyż ich skórka jest jeszcze cieniutka i nie trzeba jej obierać. Z kolei duże patisony mają już dobrze wykształconą skórę przez co konieczne będzie obieranie, takie z kolei nadawać się będą do zup czy dań z patisonów oraz przede wszystkim do marynowania!

Jak najlepiej przyrządzić patisony

Szkół jest kilka, w zależności od tego na jakie patisony się zdecydujemy taka potrawa będzie do nich lepsza!

  • Małe patisony – takie będą doskonałe do sałatek, surówek oraz przede wszystkim do marynowania i kiszenia. Jednak ciekawym rozwiązaniem będzie zastosowanie ich na grillu jako jeden ze składników szaszłyka!
  • Duże patisony – są idealne do zup, oraz do bazy na sos, są miękkie i soczyste dzięki czemu powstają z nich idealne dodatki do kasz i mięs czy nawet obrane i pokrojone będą idealnym dodatkiem do sałatki. Możemy je smażyć i dusić, jednak należy to robić ostrożnie, jeżeli nie chcemy wykonać z nich sosu, gdyż dosyć łatwo się rozpadają podobnie jak dobrze znane nam dynie.

 

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Kuchnia, Odchudzające
Dieta jogurtowa – na czym polega, jadłospis, czy warto?

Zamknij