Jagody goji – wartości odżywcze, właściwości lecznicze, zastosowanie

Jagody goji – wartości odżywcze, właściwości lecznicze, zastosowanie
5 (100%) 1 vote

Super żywność staje się coraz bardziej popularna wśród Polaków. Prawie w każdym większym supermarkecie można już znaleźć działy z super foodsami. Ostatnio prawdziwym hitem stają się owoce goji. Owoce goji funkcjonują również pod nazwą kolcowój pospolity lub kolcowój szkarłatny.  Można je spotkać w klimacie umiarkowanym oraz podzwrotnikowym, najczęściej w Chinach, Tybecie lub Mongolii. Rosną na krzewach, które są wiecznie zielone.

W supermarketach można je najczęściej w suszonej postaci. Suszone owoce są uznawane nie tylko jako super żywność. W Chinach stosuje się je również w celach leczniczych. Uważa się, że świeżych owoców podczas zbiorów nie należy dotykać gołymi rękami, by nie doszło do procesu utlenienia w związku z czym, owoce mogą zczernieć i stracić swoje właściwości.  W związku z tym zbiera się je potrząsając krzewem, tak by owoce spadały na specjalne maty. W sklepach ze zdrową żywnością dostępny jest także sok z owoców goji, który charakteryzuje się dużą zawartością antyoksydantów.

Owoce goji – wartości odżywcze

                Owoce goji zyskały tak dużą popularność głównie ze względu na dużą ilość antyoksydantów. Warto jednak wiedzieć, że zawierają one także wiele witamin i składników mineralnych, takich jak na przykład:

  • Witamina C – zawierają jej aż do 50% więcej niż pomarańcze
  • 19 aminokwasów, z których 8 nie jest produkowanych przez ludzki organizm
  • Żelazo
  • Wapń
  • Cynk
  • Miedź
  • Fosfor
  • Selen
  • German
  • Kwasy tłuszczowe
  • Beta karoten
  • Luteina
  • Tiamina
  • Ryboflawina
  • Kwas linolowy
  • Kwas arachidowy
  • Kwas oleinowy
  • Kwas palmitynowy
  • Kwas stearynowy

Owoce goji – właściwości lecznicze

                Owoce goji są znane i stosowane w chińskiej medycynie od setek lat, jednak dotychczas nie zostały przeprowadzone żadne specjalistyczne badania, które potwierdziłyby ich skuteczność oraz sprawdziły bezpieczeństwo stosowania wszelkiego rodzaju suplementów diety zawierających owoce goji.  Powstały jednak badania, których wyniki dowiodły, że spożywanie samych owoców goji może korzystnie wpływać na wzrok.  Wszystko za sprawą zeaksantyny, której owoce goji zawierają całe mnóstwo.  Jest ona przeciwutleniaczem, który pozwala chronić oczy przed szkodliwym wpływem ostrego światła, którym może być choćby promieniowanie UV.  Działanie przeciwutleniacza wspomaga luteina. Połączenie substancji zapewnia lepsze widzenie oraz zapobiega wystąpieniu katarakty oraz zwyrodnieniu plamki żółtej, które występuje najczęściej u osób w podeszłym wieku.

Owoce Goji wywierają również wpływ na ogólny stan zdrowia. W ostatnim czasie szczególnie popularne stało się picie soku z owoców goji lub dodawanie suszonych owoców do płatków śniadaniowych czy jogurtu. Chińczycy wierzą, że owoce goji pozwalają opóźnić proces starzenia. Krąży nawet legenda, że pewien Chińczyk spożywał codziennie garść owoców, co pozwoliło mu dożyć 252 lat.  W dzisiejszych czasach dożycie takiego wieku nie jest raczej realne nawet dzięki spożywaniu owoców goji, mogą one jednak pomóc przy leczeniu różnego rodzaju dolegliwości. Szczególnie poleca się owoce goji osobom, które mają problemy z wątrobą. Ponadto uważa się, że spożywanie owoców kolcowoju pospolitego może usprawnić funkcje seksualne organizmu oraz podnieść poziom płodności. Owoce wpływają również na poprawę kondycji włosów i skóry. Dodatkowo widocznie zwiększają odporność, a także usprawniają krążenie krwi w organizmie. Uważa się również, że owocami goji powinny zajadać się osoby, które planują zrzucić kilka zbędnych kilogramów, głównie ze względu na dużą zawartość błonnika oraz niską kaloryczność.  Jako że owoce goji posiadają wiele antyoksydantów, lekarze polecają je osobom zmagającym się z nowotworami, ponieważ składniki owoców spowalniają wzrost komórek rakowych.

Owoce goji – bezpieczeństwo

                Ze względu na to, że nie powstało jeszcze zbyt wiele badań dotyczących owoców goji, nie znamy do końca możliwości występowania skutków ubocznych. Uważa się, że spożywanie większej ilości owoców kolcowoju pospolitego może obniżyć poziom cukru we krwi. Składniki owoców mogą ponadto wchodzi w reakcje z lekami stosowanymi przy takich schorzeniach jak:

Warto również wiedzieć, że owoców goji oraz suplementów diety, zawierających je w swoim składzie, nie powinny stosować kobiety w ciąży, kobiety karmiące oraz małe dzieci, bowiem owoce mogą w niektórych przypadkach powodować reakcje alergiczne. Aby uniknąć ewentualnego wystąpienia skutków ubocznych, poleca się spożywanie nie więcej niż 15 gramów owoców goji dziennie. Jeżeli zamiast owoców, zdecydujesz się na sok z owoców kolcowoju pospolitego, pamiętaj by nie wypija go więcej niż 50 mililitrów dziennie. Z kolei dawka dla dzieci nie powinna być większa niż 25 mililitrów.  Nie należy również zapominać, że jagody goji jak i sok z nich produkowany nie jest lekiem, a jedynie wzbogaceniem diety w różne składniki, które pomogą ochronić organizm przed chorobami.

Owoce goji – zastosowanie w kuchni

                W Polsce dość trudno jest dostać świeże owoce goji, należy jednak wiedzieć, że suszone nie tracą swoich właściwości zdrowotnych ani walorów smakowych. Najczęściej dodaje się owoce do wypieków, jogurtu, musli, kompotu czy deserów lodowych. Warto jednak urozmaicić nimi sałatki, dania z ryżu czy zupy. Oto kilka prostych przepisów na pyszne potrawy z owocami goji:


Jagody goji

  1. Sałatka z owocami goji

Składniki: kilka liści ulubionej sałaty, ser feta ,pół ananasa, garść owoców goji, 100 gram płatków migdałów, sok z połowy cytryny, oliwa z oliwek.

Ser feta i ananasa pokrój w większą kostkę. Upraż płatki migdałowe na suchej patelni. Na głęboki talerzu ułóż liście sałaty, następnie ułóż na nich ser i ananasa. Wymieszaj sok z cytryny, oliwę z oliwek, płatki migdałów i owoce goji. Takim sosem polewaj sałatkę przed podaniem.

  1. Zupa krem z dyni z dodatkiem owoców goji

Składniki: 250 gram dyni, 1 litr bulionu warzywnego, 50 gram świeżego imbiru, 1 cebula, kurkuma, 50 gram suszonych owoców goji.

Do gotowego bulionu dodaj pokrojoną w kostkę dynię i cebulę. Gotuj przez około godzinę. Starkuj imbir na małych oczkach i dodaj go do zupy. Przypraw ją kurkumą do smaku. Zblenduj zupę. Do kremu dodaj owoce goji.

  1. Nadziewana pierś z kurczaka

Składniki: 2 piersi z kurczaka, suszone owoce goji, 3 łyżki majonezu, 50 gram sera gouda, 30 gram kukurydzy, 20 gram kiełbasy chorizo, pół pomidora,1 mała cebula, 2 łyżki miodu, sok z 1 cytryny, sól, pieprz, curry i czosnek granulowany do smaku.

Piersi oczyść i zrób w nich nacięcie, tak by powstała kieszonka. Posiekaj cebulę w drobną kostkę i zeszklij na patelni, dodaj do niej kukurydzę, owoce goji, pokrojoną w drobną kosteczkę kiełbasę chorizo i pomidora. Roztop ser gouda, zmieszaj go z farszem i majonezem. Piersi natrzyj przyprawami i włóż do środka farsz. Zepnij je wykałaczką. Sok z cytryny wymieszaj z miodem. Umieść piersi w naczyniu żaroodpornym i polej je sosem z miodu i cytryny. Piecz w piekarniku ustawionym na 180 stopni przez około 40 minut.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Suplementy, Zdrowie
Spirulina – wartości odżywcze, właściwości lecznicze, zastosowanie

Zamknij