Dieta niskotłuszczowa – podstawowe zasady zdrowej diety przyniosą szybki efekt

Dieta niskotłuszczowa – podstawowe zasady zdrowej diety przyniosą szybki efekt
5 (100%) 1 vote

Przeciwieństwem diety wysokotłuszczowej o której niedawno była mowa w artykule dieta wysokotłuszczowa – na czym polega i kiedy można ją stosować, jest dieta niskotłuszczowa. Zaliczana jest do zdrowych diet, przy których możliwe jest zdrowe spalenie nadmiarowych kilogramów. Jednak często zapominamy o tym, ze tłuszcz jest istotny w naszej diecie, a dobrze dobrany nie utrudni chudnięcia, a wręcz przeciwnie, pozwoli organizmowi dobrze funkcjonować oraz szybko spalać zbędną tkankę tłuszczową! O tym jakie zagrożenia płyną z diety niskotłuszczowej, jak sobie z nimi radzić oraz jak powinna wyglądać zdrowa dieta niskotłuszczowa postaramy się dzisiaj dokładnie opowiedzieć!

Na czym polega dieta niskotłuszczowa

Dieta niskotłuszczowa polega na znacznej eliminacji tłuszczu w diecie, a zwłaszcza tego, pochodzenia zwierzęcego. Co za tym idzie nie wolno nam spożywać wielu produktów, które bogate są w tłuszcze. Jest to bardzo zdrowe dla osób cierpiących na miażdżycę oraz choroby serca. Ważne jest jednak abyśmy zwrócili uwagę na nazwę, dieta ta jest niskotłuszczowa a nie beztłuszczowa. Oznacza to, że część tłuszczy jest dozwolona i są to tłuszcze pochodzące z orzechów czy oliwa z oliwek. Dzięki temu dostarczamy zdrowego tłuszczu w niedużych ilościach, a nie obciążamy żołądek i wątrobę dużą porcją innego rodzaju tłuszczami. Dzięki temu możemy skomponować idealnie zbilansowaną dietę!

Zasady diety niskotłuszczowej

Oto kilka podstawowych zasad, którymi należy się kierować przy komponowaniu takiej diety, aby była skuteczna i zdrowa, dzięki czemu szybko stracimy zbędne kilogramy tkanki tłuszczowej oraz nie zrobimy sobie krzywdy.

Ważne! Nie bój się tłuszczy

Dieta niskotłuszczowa nie zaleca całkowitej eliminacji tłuszczu, a jedynie znaczne ograniczenie tłuszczy nasyconych. Ważne jest aby spożywać tłuszcze nienasycone z orzechów czy oliwy z oliwek.

1. Regularne i częste posiłki

Dieta zakłada, że będziemy spożywać od 3 do 5 posiłków dziennie wliczając w to śniadanie, obiad, kolację oraz dwie przekąski pomiędzy śniadaniem a obiadem oraz obiadem a kolacją. Odpowiednio dobrane przekąski zaspokoją naszą chęć podjadania oraz chęć na coś słodkiego czy słonego, gdyż warto wybierać posiłki z owocami lub orzechami. Nawet jeśli zjemy posiłek łamiący dietę warto następnego dnia wrócić do systematyczności, dzięki czemu dieta wciąż działa!

2. Unikaj tłuszczy nasyconych

Staraj się unikać produktów o wysokiej zawartości tłuszczu jak duża ilość masła, tłuste śmietany czy mleka oraz tłuste mięsa. Pamiętaj jednak, że jeżeli zdarzą się w diecie to nie koniec świata, ważne aby nie zdarzały się częściej niż na 5-7 dni.

3. Jedz dużo błonnika czyli warzyw i owoców

Warzywa oraz owoce, a zwłaszcza te zielone jak sałata czy ogórek są niezwykle bogate w błonnik. Pozwoli on uniknąć zaparć i problemów z nieregularnym wypróżnianiem regulując naszą perystaltykę oraz co istotne pobudzą nasz metabolizm!

4. Wzbogacaj dietę w nasiona i kasze

Na diecie wskazane są produkty wieloziarniste oraz duża ilość kasz, które zapewniają dużo witamin, bogaty jadłospis oraz jeszcze lepszą perystaltykę jelit! Kasze są bardzo ważne dla naszego organizmu. Jeżeli jednak mimo tych porad cierpisz na zaparcia dodaj do diety od łyżki do trzech siemienia lnianego, który będzie chronić żołądek i jeszcze bardziej poprawiać perystaltykę.

5. Nie zapominaj o zdrowych tłuszczach

Dieta niskotłuszczowa nie wyklucza całkowicie tłuszczy. Zaleca spożywanie tłuszczy z orzechów jak orzechy laskowe, włoskie czy migdały i kokos oraz oliwę z oliwek i olej rzepakowy. Wystarczy garść orzechów dziennie i jedna potrawa z dodatkiem oliwy, aby zapewnić niezbędną dzienną dawkę tłuszczy, która sprawi, że organizm będzie miał wszystkie niezbędne składniki i szybko stracimy na wadze!

Oliwa z oliwek extra virgin

Czego unikać na diecie niskotłuszczowej

  • tłustych mięs
  • tłustego nabiału
  • słodyczy takich jak czekolada czy cukierki
  • nadmiernej ilości soli
  • cukru białego
  • kawy
  • czarnej herbaty
  • alkoholu
  • smażenia
  • jedzenia typu fast food
  • wędlin i produktów przetwarzanych w sposób wędzony na rzecz pieczonych
Pamiętaj! Pij wodę

Na diecie jak i w codziennym życiu powinieneś pijać dużo wody, najlepiej jest jej pić około 1,5litra na dobę w postaci niegazowanej wody mineralnej!

Opinia dietetyka na temat diety niskotłuszczowej

Dietetycy uważają, że jest to zdrowa forma diety, jeżeli tylko jest prowadzona w odpowiedni sposób. Przestrzegają, że jak sama nazwa wskazuje jest to dieta o obniżonej zawartości tłuszczu, a nie całkowitej jego eliminacji. Nie przestrzegają bez powodu, osoby na tej diecie chętnie całkowicie eliminują tłuszcz z diety co zaburza pracę organizmu oraz prowadzi do licznych powikłań, dlatego nie bójmy się jeść orzechów w niedużych ilościach czy polewać sałatki odrobiną oliwy z oliwek, gdyż niewielka ilość tłuszczu nie skrzywdzi nas i nie spowolni procesu odchudzania! Poniżej sporządziliśmy listę zagrożeń, które płyną ze zbyt restrykcyjnej diety niskotłuszczowej.

Zagrożenia płynące z restrykcyjnej diety niskotłuszczowej i jak im przeciwdziałać

Pod słowem restrykcyjna rozumiemy całkowite wykluczenie tłuszczy z diety. Zatem oto lista zagrożeń, które mogą wystąpić po całkowitym wykluczeniu tłuszczy z diety:

  • problemy z zaparciami – pomimo dużej ilości błonnika to tłuszcz odpowiada za przyspieszanie perystaltyki jelit jeszcze w żołądku, stąd też bez niego pomimo błonnika możemy cierpieć na poważne zaburzenia perystaltyki jelit
  • zwiększenie ryzyka zachorowania na insulinooporność – poprzez dużą porcję węglowodanów, a zbyt niską ilość tłuszczy nadmiernie pobudzane są receptory odpowiedzialne za wyrzut insuliny, jej produkcja jest wzmożona i możemy spowodować poważne zaburzenia równowagi węglowodanowej której konsekwencją jest insulinooporność
  • zaburzenie tak zwanego profilu lipidowego – czyli ilości cholesterolu we krwi. Duża ilość węglowodanów powoduje obniżenie ilości cholesterolu HDL a co za tym idzie zwiększenie ilości złego cholesterolu, czemu przeciwdziałają zdrowe tłuszcze. W konsekwencji wzrasta ryzyko chorób miażdżycy, wieńcowej oraz zawału
  • problemy z męską potencją – z tłuszczy syntezowany jest testosteron, dlatego jest to bardzo istotne aby były obecne zdrowe tłuszcze, dzięki którym unikniemy zaburzeń potencji oraz w skrajnym przypadku impotencji.

Jak przygotowywać dania na diecie niskotłuszczowej

Ważne jest abyśmy odstawili duże ilości soli, oraz całkowicie wyeliminowali cukier. Owoce najlepsze są na świeżo, warzywa również, jednak warzywa można tak jak mięso poddawać procesowi pieczenia lub gotowania na parze. Istotne jest również, abyśmy korzystali z dużej ilości zróżnicowanych ziół oraz chili lub imbiru, które wyraźnie pobudzają metabolizm dzięki czemu przyspieszymy spalanie tkanki tłuszczowej. Musimy wystrzegać się smażenia oraz grillowania czy wędzenia naszych produktów.

Co zrobić aby dieta niskotłuszczowa była idealna i zdrowa

Nie wystarczy zdrowo jeść aby skutecznie pozbywać się tkanki tłuszczowej. Aby dieta byłą zdrowa i idealna niezbędne jest przestrzeganie zasad, a najlepszą jest właśnie dieta niskotłuszczowa oraz minimalna ilość ruchu. Nie potrzeba go wiele, wystarczy 30 minut energicznego marszu, a jeszcze większe efekty przyniesie jazda na rowerze, biegi, rolki czy aerobik. Wystarczy 30 minut trzy razy w tygodniu, abyśmy zauważyli ogromną różnicę oraz poprawę kondycji!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Odchudzające, Przepisy, Zasady żywienia
Dieta wysokotłuszczowa – na czym polega i kiedy można ją stosować

Zamknij