Dieta kopenhaska – charakterystyka, wady, zalety i jadłospis

Dieta kopenhaska – charakterystyka, wady, zalety i jadłospis
5 (100%) 4 votes

                Każdy marzy o idealnej, szczupłej i umięśnionej sylwetce. Aby być fit stosujemy różnego rodzaju diety i często odwiedzamy siłownię. Należy jednak pamiętać o tym, że podczas odchudzania najważniejsza jest silna wola, odpowiednia motywacja oraz systematyka – bez tego ani rusz!  Istnieje wiele poradników, które zawierają opisy wielu diet. Warto jednak dobrze przemyśleć wybór nowego jadłospisu. Każda dieta opiera się na innych zasadach. Jedne są bardziej rygorystyczne i posiadają ściśle określony jadłospis, inne opierają się w głównej mierze na ograniczaniu spożywania określonego typu produktów. Należy pamiętać, że niektóre diety wymagają od nas, abyśmy znaleźli czas na przygotowywanie wymyślnych posiłków. Jeżeli jesteś osobą zabieganą, a twój grafik jest zbyt napięty, na poświęcanie czasu na gotowanie, warto pomyśleć o diecie kopenhaskiej, która ostatnio staje się coraz bardziej popularna wśród osób, które pragną zrzucić zbędne kilogramy w stosunkowo krótkim czasie.

Charakterystyka diety kopenhaskiej

                Dieta kopenhaska bywa nazywana trzynastodniową dietą cud, dlaczego? Otóż jadłospis diety jest rozpisany na trzynaście dni, w ciągu których jej pomysłodawcy zapewniają ekstremalną utratę wagi. Niektórzy jej zwolennicy schudli nawet 15 kilogramów, jednak najczęściej liczba zrzuconych kilogramów oscyluje między 4, a 8 kg.

                Na wstępie trzeba wiedzieć, że trzynastodniowa dieta może mieć negatywny wpływ na organizm, a nawet mocno go wyniszczyć. Dlatego w przypadku kiedy mimo wszystko zdecydujemy się na wybór właśnie tej diety, należy robić wszystko, aby jej przebieg był maksymalnie bezpieczny.

                Oto kilka zasad, których należy przestrzegać:

  • Czas trwania diety to równo trzynaście dni, nie dłużej i nie krócej.
  • Po zakończeniu kuracji, można ją ponownie zastosować dopiero po upływie dwóch lat.
  • Aby osiągnąć upragnione cele, należy spożywać jedynie posiłki zamieszczone w jadłospisie.
  • Dzienne spożywanie wody nie powinno być mniejsze niż 2 litry.
  • Podczas diety nie wolno żuć gumy.
  • Preparaty witaminowe nie są zabronione.
  • W razie potrzeby można zamienić kolejność obiadu i kolacji podczas jednego dnia.
  • Pod żadnym wypadkiem nie wolno zmieniać kolejności dni.
  • Dopuszczana jest tylko kawa czarna – z ekspresu bądź rozpuszczalna.
  • Polecane ryby to dorsz lub pstrąg, ze względu na niewielką zawartość tłuszczu.
  • W celu uniknięcia efektu jo-jo po zakończeniu stosowania diety kopenhaskiej powoli zmniejszamy ilość spożywanych kalorii.

Ze względu na restrykcyjność diety, musimy pamiętać o tym, że nie ma mowy o żadnych nawet najmniejszych odstępstwach czy modyfikacjach. Jeżeli zdarzy drobny nawet występek w postaci podjadania, powinniśmy zakończyć dietę, ponieważ nie uzyskamy upragnionego efektu, a będziemy tylko niepotrzebnie wyniszczać swój organizm.

        Dieta kopenhaska opiera się na spożywaniu równo trzech posiłków dziennie. Należy przy tym pamiętać, że ważne są godziny, w których jemy. Po porannym śniadaniu przychodzi czas na obiad, który należy spożyć do godziny czternastej. Kolację zaś jemy nie później niż o osiemnastej. Jeżeli nie będziemy pilnować godzin lub podjadać między poszczególnymi posiłkami, musimy liczyć się ze spadkiem skuteczności diety.

        Jadłospis opiera się na chudym mięsie z odrobiną warzyw. Pojawiają się również owoce, a dużą role odgrywają napoje. Poleca się picie niegazowanej wody, ale można ją stosować zamiennie z zieloną herbatą, która pomaga w przemianie materii. Nie wolno zapominać o tym, że kategorycznie zakazane jest doprawianie potraw, nie tylko wymyślnymi przyprawami, ale również pieprzem i solą. Aby wzmocnić efekty diety można stosować spalacz tłuszczu dostępy w aptekach oraz stosować preparaty witaminowe, które dostarczą do organizmu niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania substancje.

Dieta kopenhaska – dla kogo?

        Zagorzali zwolennicy twierdzą, że nie ma żadnych ograniczeń związanych z tym, kto może stosować dietę kopenhaską. Innego zdania są jednak dietetycy oraz lekarze. Uważają oni, że dieta będzie odpowiednia jedynie dla osób, które nie borykają się z większymi problemami zdrowotnymi, ponieważ jest ona bardzo rygorystyczna i uboga w składniki odżywcze.

Trzynastodniowa dieta opiera się na eliminacji z posiłków tłuszczy i węglowodanów, a co za tym idzie spożywaniu jak najmniejszej ilości kalorii.  W związku z tym musimy się liczyć ze spadkiem energii i obniżonej kondycji.  Co ciekawe żadnego problemu nie stanowi nasza waga, a więc nie ważne ile zbędnych kilogramów chcemy zrzucić.  Ważny jest natomiast wiek osoby, która podejmuje się kuracji. Im człowiek jest starszy, tym bardziej zauważalne będą wspomniane wcześniej skutki uboczne.  Również nastolatkowe nie powinni stosować diety kopenhaskiej, ponieważ osoby w młodym wieku, powinny dostarczać do organizmu wszystkie potrzebne substancje odżywcze i odpowiednią liczbę kalorii, co przy diecie kopenhaskiej jest niestety wykluczone. Przed stosowaniem owej diety przestrzega się również osoby, które mają ciężką pracę fizyczną. Zbyt mała ilość spożywanych kalorii może spowodować omdlenia i zasłabnięcia.

Zalety i wady diety kopenhaskiej

        Dieta kopenhaska jak każda inna ma swoje wady i zalety. Z pewnością kusi szybką utratą znaczącej ilości kilogramów. Z drugiej strony ma niestety niekorzystny wpływ na organizm ze względu na to, że nie dostarczmy organizmowi witamin i węglowodanów, które odpowiadają za jego odpowiednie funkcjonowanie.

Zalety

  • Podstawową zaletą stosowania diety kopenhaskiej jest możliwość utraty znacznej liczby zbędnych kilogramów w przeciągu trzynastu dni.
  • Dieta nie wymaga od nas dodatkowych ćwiczeń. Uważa się nawet, że uprawianie sportu czy inny wysiłek fizyczny jest niewskazany ze względu na niską kaloryczność diety.
  • W skład jadłospisu wchodzą tanie i łatwo dostępne produkty.
  • Dieta nie wymaga od nas przygotowywania wyszukanych posiłków – nie spędzamy dużo czasu w kuchni.

Wady

  • Dieta jest bardzo niskokaloryczna, w związku z tym musimy się liczyć z tym, że ciągle będziemy odczuwać głód.
  • Często zauważanym efektem jest efekt jo-jo. Wiąże się on z tym, że podczas stosowania diety spada przemiana materii i kiedy po zakończeniu diety wdrażamy nowe produkty organizm potrzebuje więcej czasu na przetworzenie ich.
  • Kolejnym skutkiem ubocznym może być przemęczenie, zawroty głowy, a w skrajnych wypadkach nawet omdlenia.
  • Minusem diety jest również monotonność spożywanych posiłków. Niektórym osobom trudno jest wytrwać, jedząc codziennie to samo.

Jadłospis

Przede wszystkim pamiętaj o godzinach, w których powinieneś spożywać posiłki:

Śniadanie – 8:00 – 9:00

Obiad – 12:00-14:00

Kolacja – 17:00-18:00

Ważne jest, aby nie zmieniać kolejności dni!

Dzień 1,8

Śniadanie: kubek czarnej kawy z kostką cukru.

Obiad: 2 jajka na twardo, szklanka gotowanego szpinaku lub brokułów, pomidor.

Kolacja: 200 gram befsztyku wołowego, 5 liści sałaty skropionych sokiem z cytryny i 1 łyżką oliwy z oliwek.

Dzień 2,9

Śniadanie: kubek czarnej kawy z kostką cukru.

Obiad: 200 gram befsztyku wołowego, 5 liści sałaty skropionych sokiem z cytryny i łyżką oliwy z oliwek, jedno jajko na twardo, surowy owoc – jabłko, grejpfrut lub ananas.

Kolacja: 100 gram szynki drobiowej,  2/3 szklanki naturalnego jogurtu.

Dzień 2,10

Śniadanie:  kubek czarnej kawy z kostką cukru, jedna grzanka

Obiad: szklanka gotowanego szpinaku, pomidor, mały surowy owoc.

Kolacja: dwa jajka na twardo, 100 gram szynki, 5 liści sałaty skropionych sokiem z cytryny i łyżką oliwy z oliwek.

Dzień 4,11

Śniadanie: kubek kawy z kostką cukru.

Obiad: jajko na twardo, duża marchewka, 150 gram twarożku naturalnego.

Kolacja: pół szklanki kompotu z owoców bez cukru, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego.

Dzień 5,12

Śniadanie: duża marchewka starkowana, skropiona sokiem z cytryny.

Obiad:  300 gram chudej ryby, gotowanej lub smażonej bez tłuszczu, skropionej sokiem z cytryny.

Kolacja: 200 gram befsztyku wołowego, 5 liści sałaty, 6-8 główek gotowanych brokułów.

Dzień 6,13

Śniadanie: kubek czarnej kawy z kostką cukru, grzanka.

Obiad: duszona pierś z kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty skropionych sokiem z cytryny i łyżką oliwy z oliwek.

Kolacja: 2 jajka na twardo, duża starkowana marchewka.

Dzień 7

Śniadanie: kubek zielonej herbaty

Obiad: pierś z kurczaka grillowana, mały owoc.

Kolacja: nic.

Porady

                Warto zastanowić się czy tak rygorystyczna dieta jest nam naprawdę potrzebna. Może warto zastosować dietę, która pozwala na spożywanie większej ilości kalorii i dostarcza większej ilości witamin i węglowodanów. Jeżeli jednak zdecydujemy się na trzynastodniową dietę, warto wziąć urlop w pracy, ponieważ stosowanie szwedzkiej diety niewątpliwie osłabi nasz organizm. Możemy być przemęczeni, mieć problemy z koncentracją, zdarzają się również omdlenia. Można również korzystać z pomocy lekarza oraz poinformować o stosowaniu diety bliskie osoby, by w razie potrzeby mogły udzielić nam pomocy.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Odchudzające, Zasady żywienia
Opium – historia, działanie, uzależnienie, przedawkowanie

Zamknij