Cholesterol a dieta.

Cholesterol a dieta.
3.4 (68%) 20 votes

Jak wiemy nadmiar cholesterolu szkodzi zdrowiu. W jaki sposób więc go obniżać? Czy konieczne jest leczenie farmakologiczne? Podstawą jest przede wszystkim jest odpowiednia dieta i dużo ruchu. Jeśli takie sposoby okażą się nieskuteczne wówczas niezbędne jest przyjmowanie odpowiednich leków.

Jeżeli chodzi o profilaktykę i zapobieganie podwyższonemu cholesterolowi to najlepsza jest odpowiednia dieta. Powinna być ograniczona w produkty bogate w cholesterol. Najlepiej zgłosić się do dietetyka, który ustali dietę specjalnie dla nas. Stworzy on odpowiednie menu i podpowie czego należy się wystrzegać podczas posiłków. Dopasuje on dietę odpowiednią dla naszego organizmu i jego predyspozycji. Pamiętajmy, że organizm potrzebuje dobrego cholesterolu, a lecząc się samemu możemy obniżyć jeden i drugi, przez co sobie zaszkodzimy.

Bogate w cholesterol są tłuszcze zwierzęce, podroby oraz jajka. Pamiętajmy, że nie należy, a nawet nie wolno eliminować tych produktów całkowicie ze swojego jadłospisu. Dawka cholesterolu nie powinna jednak przewyższać 300 mg. Nasz organizm przyswaja około 50% cholesterolu, który dostarczany jest wraz z pokarmem. Dlatego najważniejsze by kierować się zdrowym rozsądkiem.

Bombą cholesterolową są przede wszystkim jajka, a dokładniej żółtko. Jedno prawie w całości pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu w cholesterol. Aczkolwiek jajko ma w sobie także lecytyny, które zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w ściankach naczyń. Dietetycy zalecają by w ciągu tygodnia zjadać od 3 do 4 jajek – nie więcej. Osoby, które zmagają się z podwyższonym cholesterolem powinny ograniczyć się do jednego, maksymalnie dwóch jajek. Jeśli zmagamy się z cholesterolem to z diety musimy całkowicie wyeliminować podroby.

Aby uniknąć problemów z cholesterolem trzeba z pewnością ograniczyć tłuszczów zwierzęcych. Dlatego warto zrezygnować z tłustego mięsa na rzecz drobiu (oczywiście bez skórki). Ograniczyć należy również śmietanę, pełnotłuste mleko, smalec i przetworów mlecznych. Także masło nie jest aż tak zdrowie jak wiele osób uparcie sądzi. Znajdują się w nim duża ilość nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu. Fakt ma w sobie witaminę A, jednak nie powinno się traktować masła jako główne źródło tej witaminy. Jeśli zmienimy masło na margarynę to też nie powinno to być więcej niż 2 łyżki dziennie.

Preparat regulujący poziom cholesterolu

Dobrze jest jeść dużo tłustych ryb morskich, które zawierają w sobie kwasy omega-3. Nie tylko obniżają poziom cholesterolu całkowitego, a podwyższają poziom dobrego.

Jedzenie zdrowe i kolorowe wrogiem cholesterolu

Brzmi zabawnie? A jednak. Okazuje się, że jedzenie dużej ilości owoców, warzyw, produktów zbożowych oraz kasz sprzyja walce z cholesterolem. Dlaczego? Otóż produkty te zawierają dużą ilość błonnika, który znacznie utrudnia przyswajanie cholesterolu przez nas organizm. Jeśli chodzi o warzywa i owoce to są one doskonałym źródłem antyoksydantów, dzięki czemu zły cholesterol nie utlenia się (co sprzyja miażdżycy). Specjaliści polecają także karczochy. Zawierają one cynarynę. Jest to cenny składnik, który hamuje syntezę cholesterolu w wątrobie.

Warto jeść także dużo otrębów, czosnku, produktów sojowych i siemienia lnianego. Poziom cholesterolu obniża też zielona herbata. Zaskoczeniem okazać się może fakt, iż ryzyko miażdżycy zmniejsza alkohol – ale oczywiście w niewielkich ilościach (około 30 g dziennie dla mężczyzn i 15g dziennie dla kobiet).

Aktywność fizyczna obniża cholesterol

Chyba przy większości chorób zalecane jest uprawianie sportu, który ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Dlatego warto do codziennych nawyków wprowadzić trochę ruchu, który nie tylko obniża cholesterol całkowity, ale również podwyższa dobry. Zalecane są szczególnie ćwiczenia, które poprawiają wytrzymałość organizmu, czyli bieganie, intensywne spacery, bądź pływanie. Warto ćwiczyć przynajmniej 3-4 razy w tygodniu po około pół godziny.

Wizyta w aptece

Czasem niestety sami nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z cholesterolem i musimy przyjmować lekarstwa, które obniżą poziom lipidów w naszej krwi. Specjalista dobiera preparaty dopasowane do naszego organizmu (istotny jest wiek, płeć, nasze zdrowie itp.) Niestety leki często obniżają zarówno cholesterol całkowity jak i ten dobry. Dlatego też nigdy nie wolno podejmować leczenia bez uzgodnienia tego z lekarzem.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.