Biała rzodkiew – podstawowe informacje, pochodzenie, historia, główne właściwości

Biała rzodkiew – podstawowe informacje, pochodzenie, historia, główne właściwości
5 (100%) 1 vote

 

Biała rzodkiew to bardzo słabo znane, ale wartościowe warzywo, które w Polsce ustępuje na popularności znanej każdemu z nas, znacznie mniejszej rzodkiewce. Biała rzodkiew posiada ostrzejszy smak i mocniejszy aromat, a jej korzeń jest większy i charakteryzuje się podłużnym kształtem. Za ojczyznę rzodkwi uważa się Chiny, skąd przedostała się później do Egiptu i była regularnie spożywana na przykład przez robotników budujących piramidę Cheopsa. Biała rzodkiew była znana także w Grecji i Rzymie, a o jej właściwościach pisało wielu znanych autorów tego okresu, między innymi Pliniusz czy Herodot. To właśnie Rzymianie przyczynili się do rozpowszechnienia rzodkwi w Europie. Do Niemiec warzywo to dotarło około XIII wieku, a w Wielkiej Brytanii biała rzodkiew pojawiła się w XVI stuleciu. Na początku była ona uprawiana głównie przez klasztory, ale z biegiem czasu zagościła również w przydomowych ogródkach. Obecnie białą rzodkiew uprawia się w wielu różnych częściach świata, a ze względu na swoje małe wymagania i łatwość przechowywania jest szczególnie rozpowszechniona wśród działkowców.

Co zawiera biała rzodkiew?

W białej rzodkwi kryje się prawdziwe bogactwo witamin: znajdziemy w niej witaminy z grupy B, C oraz PP, wiele soli mineralnych – między innymi potas, wapń, sód, fosfor, cynk, żelazo, magnez i molibden – a także duże ilości białka, kwas foliowy, błonnik i węglowodany. Biała rzodkiew zawiera również dużo olejków eterycznych, które są odpowiedzialne za jej intensywny zapach i smak.

Biała rzodkiew – korzyści ze spożywania, działanie na organizm

Ze względu na liczne właściwości zdrowotne warzywa, warto włączyć białą rzodkiew do swojej diety. Jej spożywanie jest zalecane nie dla osób, które pragną stracić na wadze – biała rzodkiew jest niskokaloryczna i sycąca – ale także dla tych, którzy chcą podnieść swoją odporność, utrzymać cerę w dobrej kondycji oraz wspomóc swój układ pokarmowy i pobudzić trawienie. Dodatkowo biała rzodkiew jest w stanie eliminować brzydki zapach z ust, łagodzi dolegliwości układu moczowego, oczyszcza krew i obniża jej ciśnienie dzięki zawartości potasu, zwalcza toksyny, pomaga przy zaparciach, a nawet, z uwagi na zawartość antocyjanów, może wykazywać działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Spożywanie białej rzodkwi jest szczególnie zalecane w okresie jesienno-zimowym oraz zimowo-wiosennym. Powinny zwrócić na nią uwagę przede wszystkim osoby ze schorzeniami wątroby i nerek.

Uprawa białej rzodkwi – wymagania, warunki, ochrona

Biała rzodkiew należy do gatunków klimatu chłodnego, dlatego doskonale nadaje się do uprawy w polskich warunkach klimatycznych. W celu uzyskania dużych i zdrowych warzyw, należy uprawiać roślinę na stanowisku żyznym i słonecznym. Najlepsza będzie głęboko uprawiona, próchniczna i niezbyt ciężka gleba o średniej wilgotności. W suchych okresach rzodkiew będzie wymagała dodatkowego nawadniania, ponieważ bardzo źle znosi upały.

Warzywo można uprawiać w różnych terminach. Odmiany wczesne wysiewa się na początku kwietnia, kolejne w maju i w sierpniu. Należy zwrócić uwagę na to, że odmiany rzodkwi białej mogą się różnić między sobą, dlatego tak ważne jest wcześniejsze zapoznanie się z informacją na temat siewu i zbioru określonego typu rzodkwi. Warzywo należy do rodziny kapustnych, dlatego nie wolno go sadzić na obszarach, gdzie wcześniej były uprawiana inne rośliny tego typu. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko pojawienia się szkodników. Jeśli szkodniki tak czy inaczej się pojawią, nie powinno się stosować nawozów chemicznych, ponieważ zgrubienia rzodkwi bardzo łatwo kumulują szkodliwe substancje. Dobrym rozwiązaniem jest okrywanie roślin specjalnymi gęstymi siatkami.

Wykorzystanie białej rzodkwi i jej ciekawego smaku w kuchni

Biała rzodkiew znakomicie sprawdza się na surowo, jako składnik sałatek oraz kanapek, może być również zapiekana, gotowana i duszona. Należy jednak pamiętać, że podgrzewanie rzodkwi sprawia, iż traci ona większą część swoich olejków eterycznych, a jej smak zmienia się. Warto łączyć tarte warzywo z jabłkiem, cebulą, marchwią lub kalarepą. Ostry, pikantny smak białej rzodkwi sprawdzi się jako dodatek pobudzający apetyt. Ponadto białą rzodkiew często wykorzystuje się jako składnik zup, na przykład szpinakowej lub miso.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Kuchnia
Dieta wysokotłuszczowa – na czym polega i kiedy można ją stosować

Zamknij