Układ odpornościowy – jak go wzmacniać?

To, jak często chorujemy, zależy m.in. od naszego układu odpornościowego. Jak to możliwe, że jedni chorują bardzo rzadko, a inni przeziębiają się nawet kilkanaście razy w ciągu roku? Czy jesteśmy w stanie zrobić coś, co sprawi, że nasz organizm będzie skutecznie walczyć z wirusami i bakteriami, które są odpowiedzialne na kolejne zachorowania? Jak wzmocnić układ odpornościowy?

Jak często zapadamy na infekcję?

Przeziębienie i grypa to infekcje, z którymi najczęściej się borykamy. Firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła badanie na temat postaw i zwyczajów związanych z leczeniem przeziębienia oraz wspieraniem odporności. Okazuje się, że 90 proc. badanych dorosłych i niemal 100 proc. dzieci od 2 do 13 lat zapada na infekcję przynajmniej raz na rok. Zdecydowana większość respondentów zaczyna wspierać odporność organizmu dopiero wtedy, kiedy pojawią się u nich pierwsze objawy choroby lub problemy z nawracającymi infekcjami. Najbardziej zapobiegliwe są matki, z których 63 proc. wzmacnia odporność swoich dzieci w sezonie infekcyjnym, zanim jeszcze ich pociechy zachorują. Z wyników badania możemy się dowiedzieć również, na jakie metody stawiają Polacy, budując odporność organizmu. Za najskuteczniejsze sposoby wzmocnienia układu odpornościowego uważamy:

  • dietę bogatą w warzywa i owoce – 79 proc.,
  • spożywanie naturalnych produktów – 78 proc.,
  • uprawianie sportu – 66 proc.,
  • zażywanie witamin i mikroelementów – 58 proc.,
  • hartowanie organizmu – 56 proc.,
  • dbanie o florę bakteryjną jelit – 51 proc.,
  • unikanie stresu i przepracowania – 50 proc.,
  • stosowanie środków farmakologicznych na odporność – 31 proc.

Czy metody wskazywane przez badanych rzeczywiście podnoszą odporność? Czy wprowadzenie niewielkich zmian w diecie i codziennych czynnościach może mieć wpływ na częstość zachorowań? Okazuje się, że regularne dbanie o organizm może przynieść pozytywne rezultaty dla naszego zdrowia.

Jak wzmacniać układ odpornościowy?

Żeby spowodować, aby organizm lepiej radził sobie z wirusami i bakteriami, warto:

  • dbać o prawidłową dietę – powinna być ona bogata w substancje bioaktywne, które stymulują odporność organizmu. Należy jeść warzywa i owoce, które zawierają witaminę C i ß-karoten. Najwięcej witaminy C znajduje się w: czarnej porzeczce, natce pietruszki czy papryce czerwonej, nie zaś w cytrynie czy pomarańczy. Odpowiednie ilości ß-karotenu możemy dostarczyć do organizmu jedząc marchewkę, natkę pietruszki, jarmuż czy szpinak. Warto postawić również na warzywa cebulowe, takie jak cebula, czosnek, por i szczypiorek oraz produkty bogate w witaminę D i nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 – sardynki, makrele czy łososie. Wartościowe są też kiszonki, czyli naturalne probiotyki.
  • odpoczywać – przemęczony i przepracowany organizm jest mniej odporny na infekcje. Dotyczy to również życia w ciągłym stresie. Bardzo ważne jest wysypianie się. Odpoczynek ma również ogromne znaczenie podczas walki z infekcją – specjaliści zalecają, żeby leczenie odbywało się w domu, nie powinno się wówczas chodzić do szkoły czy pracy.
  • pamiętać o wysiłku fizycznym  – umiarkowany wysiłek przez 1–2 godziny dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób. Nie można jednak przeciążać organizmu, bo przyniesie to odwrotny skutek i doprowadzi do obniżenia odporności.
  • hartować ciało – niskie temperatury sprzyjają budowaniu odporności. Dobre efekty może przynieść spanie w temperaturze około 19 stopni Celsjusza. W ciągu dnia również warto zadbać o to, by termometr w pomieszczeniach nie wskazywał więcej niż 21 stopni.
  • szczepić się i stosować środki farmakologiczne – skorzystaj z porady farmaceuty lub lekarza.

Więcej ciekawych porad na stronie: Bioaronsystem.pl

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.