Sprawdzone domowe sposoby na częste rozwolnienie

Sprawdzone domowe sposoby na częste rozwolnienie
5 (100%) 10 votes

Nieprzyjemne uczucie w brzuchu i kolejny przedłużający się pobyt w łazience sprawiają, że postanawiasz coś z tym zrobić? Bardzo dobra decyzja, bo biegunka to nie tylko nic przyjemnego, ale także symptom świadczący o chorobie. Poznaj sprawdzone, domowe sposoby na częste rozwolnienie.

Domowe leczenie rozwolnienia może okazać się pełnym sukcesem, ponieważ wszystko, co będzie ci do tego potrzebne, możesz zakupić w aptece, a resztę przygotować w domu. Tak, twój stan zdrowia będzie wymagał zmiany diety, sposobu odżywiania a może nawet stylu życia.

Jedzenie wywołujące rozwolnienie

Bardzo częstym problemem przy biegunce jest odwodnienie, którego powinniśmy się starać unikać. W tym celu wypijaj szklankę wody na czczo, może być z cytryną, miętą lub innym ulubionym dodatkiem. Lepiej, abyś nie zaczynał dnia od szklanki mleka, ponieważ to ono często odpowiada za nagłe rozwolnienie. Wodę pij małymi łykami, bo w ten sposób przedłużysz jej wchłanianie. Napój pity haustem trafi przede wszystkim do nerek, a stamtąd zostanie wydalony z moczem. Jeśli biegunka się przedłuża, zwiększ spożycie płynów do 1 litra co dwie godziny, a nawet więcej, jeśli masz na to ochotę. Gdy do biegunki przystąpią wymioty, prawdopodobnie masz zatrucie pokarmowe a picie płynów może sprawiać ci pewne trudności.

Oprócz wody równie ważne jest to, co jesz. W prywatnych rozmowach przewijają się różne typy produktów mogących odpowiadać za nagłe rozwolnienie. Sprawdź czy któreś z nich dotyczą ciebie:

  • Kawa i kawa z mlekiem
  • Mleko w połączeniu z jajkiem czy kiełbasą.
  • Mocna herbata (nie wywoła biegunki, ale ją zaostrzy)
  • Zjedzenie nieświeżego, przeterminowanego jedzenia
  • Śliwki, otręby i inne produkty zawierające pektyny w dużych ilościach

Jeśli rozwolnienie się u ciebie powtarza, ma to najprawdopodobniej związek z twoim sposobem odżywiania się. Zwróć uwagę co jadłeś i w jakich okolicznościach, ponieważ stres może u niektórych z nas wyzwalać problemy żołądkowe, nie tylko ucisk, ale przelewanie się, naprzemienne zaparcia i rozwolnienia. Taki stan nazywamy zespołem jelita drażliwego, który oprócz niezdrowej diety ma prawdopodobnie ma dużo wspólnego z naszymi emocjami. Staraj się tak zmodyfikować dietę, by rozwolnienia nie nawracały. Dobrym pomysłem jest zaprzestanie jedzenia gotowego, podawanego w barach i restauracjach szybkiej obsługi.

Dieta hamująca rozwolnienie

Posiłki przygotowane w domu składają się z tego, co sam zadecydujesz, dlatego zyskujesz pewność co do jakości i świeżości danego dania. Do dań nie dodawaj wielu ostrych przypraw, a raczej postaw na odrobinę zdrowego curry, pieprz ziołowy zamiast ostrego i bazylię, która jest znana z pozytywnego wpływu na trawienie. Zainspiruj się kuchniami z różnych stron, może polska, ciężka i tłusta ci nie odpowiada, za to lekka włoska czy grecka okażą się smaczniejsze i zdrowsze. Nie dyskredytując zalet kuchni polskiej, naucz się gotować przede wszystkim mniej kalorycznie i tłusto, częściej a zarazem mniejsze posiłki.

Zanim twój stan nie wróci do normy unikaj także owoców, alkoholu i kawy (szczególnie z mlekiem). Niewskazane są także gumy do żucia zawierające sorbitol. I choć mleko nie jest wskazane, to jego przetwory jak ser i jogurt będą już odpowiednie. Zawierają kultury bakterii mlekowych, które dobrze wpływają na jelita. Jeśli chcesz, możesz uzupełniać dietę probiotykiem w kapsułce, szczególnie polecanym podczas rozwolnienia. Jedz natomiast dużo warzyw, kasz, chleb pełnoziarnisty, orzechy, siemię lniane (kleik z siemienia) i inne produkty bogate w błonnik, bo choć mają one właściwości delikatnie przeczyszczające, czynią to w mniej inwazyjny sposób niż produkty wywołujące rozwolnienie, np. wspomniane mleko. W dłuższej perspektywie błonnik normuje pracę jelit.

Lek przeciwbiegunkowy Stoperan

Leki na biegunkę

Leki na biegunkę działają doraźnie, dlatego twoim zadaniem jest przede wszystkim zmienić dietę, która powoduje nawracające objawy. Biegunki są bardzo obciążające dla organizmu, dlatego warto zażyć tabletkę, jeśli rozwolnienie nie przechodzi i bardzo ci dokucza. Przykładowy lek na biegunkę to Stoperan a w razie silniejszych objawów jego mocniejszy odpowiednik Stoperan Plus. Konsultacji wymaga stan zdrowia, który nas niepokoi – wysoka gorączka, ból głowy, krew w stolcu itd. Jeśli stolce się zagęszczą, przerwij stosowanie leków.

Leki na biegunkę mogą działać dwukierunkowo: absorbować wodę i zagęścić stolce lub zmniejszyć skurcze jelit. Oprócz nich warto zawsze stosować probiotyki jak Lactobacillus w formie kapsułek do połknięcia (często otwierane z sypkim środkiem) lub w saszetkach. Bakterie występują naturalnie w jelitach i mogą pomóc w trawieniu, a w czasie rozwolnienia ich ilość jest zmniejszona. Sprawdzone, domowe sposoby na częste rozwolnienie nie powinny hamować biegunki za wszelką cenę, ponieważ w ten sposób organizm oczyszcza się z toksyn i produktów, które uważa za nieprzydatne. W celu uzyskania konkretnych informacji o tym, co wywołuje u ciebie objawy, skonsultuj się z lekarzem rodzinnym.

1 komentarz
  1. Weronika mówi

    Z domowych sposóbów to polecic moge kleik marchwiowy, gotowana marchwe i jagody. W celu nawadniania albo przegotowana woda lub lepiej płyny typu orsalit które zawieraja tez elektrolity które wypłukiwane są razem z biegunką. Do tego na koniec koniecznie probiotyki aby florą jelitowa wróciła to stanu pierwotnego

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Układ pokarmowy, Zdrowie
Właściwości działanie i zastosowanie lecytyny

Zamknij