Sposoby na domową zdrowotną kąpiel – jak przygotować zdrowotną kąpiel

Sposoby na domową zdrowotną kąpiel – jak przygotować zdrowotną kąpiel
5 (100%) 1 vote

Kąpiel to czynność, która może odprężyć, ale również pobudzić. Zwykle stosujemy tylko taką, która ma oczyścić nasze ciało z kurzu i brudu, jednak można stosować różne rodzaje kąpieli, które mają poprawić stan naszej skóry, odprężyć mięśnie i ukoić nerwy. W zależności od tego jaki efekt pragniemy osiągnąć jest wiele rodzajów kąpieli. Można do niej dodawać takie składniki jak mleko, miód, a nawet ogórek! Jak więc przygotować domowe spa?

Kąpiel gorąca czy zimna?

Kąpiel w zależności od swojej temperatury ma pewne właściwości. Tak nie powinno się robić zbyt gorących kąpieli w ziołach, a zimne powinny raczej służyć pobudzeniu organizmu.

Zimna kąpiel czyli poniżej 30 stopni Celsjusza nie powinna trwać dłużej niż 10-15 minut, lepiej też aby była raczej w formie prysznicu i należy się po niej dobrze ogrzać, aby się nie przeziębić. Zupełnie inna sytuacja jest jeżeli korzystamy z sauny, po wygrzaniu się niezbędne jest spłukanie się zimną wodą nawet o temperaturze kilkunastu i kilku stopni, aby wyrównać temperatury. Działa to w sposób hartujący i wzmaga naszą odporność.

Ciepła, letnia kąpiel poniżej 36 stopni jest idealna kiedy stosujemy różnorakie domowe spa jak zioła, zielona herbata i inne. Odpręża to umysł, delikatnie grzeje, a do tego koi i łagodzi skórę. Gorące kąpiele powyżej 36 stopni są bardzo popularne w Japonii i innych krajach, gdzie nazywane są gorącymi źródłami. W Japonii nazywają się one onsenami i temperatury wody są bardzo wysokie. Dzięki nim nasze mięśnie odpoczywają, rozluźniamy się cali i czujemy niesamowite odprężenie.

Jak działa kąpiel zdrowotna

Kąpiel zdrowotna jest rodzajem kąpieli, która ma pozytywnie wpłynąć na naszą skórę, na przykład w przypadku podrażnień, pieczenia czy występujących alergii ma na celu załagodzenie tych objawów. Mimo to nie powinno się jedynie stosować kąpieli a udać do lekarza, aby ten stwierdził jakie konkretnie czynności lecznicze powinniśmy wykonywać. W niektórych stanach atopowego zapalenia skóry nie powinno się stosować niektórych kąpieli.

Rodzaje i przygotowanie kąpieli zdrowotnej

Najważniejsze w kąpieli to znaleźć czas dla siebie, niezależnie czy będzie to intensywne 15 minut odprężenia, czy półgodzinny seans czytania książek, oglądania filmów czy słuchania muzyki. To czas, który pozwoli nam się zatrzymać w życiu i chwilę odpocząć, a do tego odpowiednio zadbać o całą skórę naraz! Warto więc raz na tydzień lub dwa pozwolić sobie na taką formę odpoczynku.

Kąpiele w domowym SPA

Oto kilka prostych sposobów jak przygotować domowe spa, a przy tym dowiedzieć się z jakimi problemami pomoże nam się uporać. Niezależnie od typu kąpieli warto przyciemnić światło i włączyć nastrajającą muzykę, aby dać odpocząć również naszym nerwom i psychice.

Miód z mlekiem

Taka mieszanka pozwoli nam odżywić i załagodzić skórę, dodatkowo pozytywnie wpłynąć na jej stan uelastyczniając ją i odżywiając. Kąpiel nie powinna być w zbyt wysokich temperaturach, gdyż zarówno mleko jak i miód stracą swoje zdrowotne właściwości. Szklankę lub dwie mleka należy rozrobić z od 2 do 4 czubatych łyżek stołowych miodu. Taką mieszankę należy wlać pod strumień wody, aby była dobrze rozprowadzona. Sama kąpiel nie powinna przekraczać 20 minut.

Płatki owsiane z naparem z rumianku

Płatki owsiane utarte na papkę wraz z naparem z rumianku, lub suszonym zielem rumianku pomoże nam załagodzić stany zapalne i alergie skórne. Może również pozytywnie wpływać na przeziębienia dróg oddechowych, gdyż siedząc w takiej ciepłej kąpieli wdychamy dobre dla płuc opary.

Aby przygotować taką kąpiel potrzebujemy gęsty lniany woreczek lub ściereczkę, w którą zawiniemy płatki owsiane i ziele. Kiedy dokładnie zawiążemy, tak aby nic nie „zaśmieciło” wody wkładamy woreczek do wanny i zalewamy ciepłą wodą. Najlepiej by była nieco cieplejsza, aby właściwości rumianku zostały aktywowane.

Sól borowinowa do kąpieli i okładów lawenda bingo – borowina lawenda 1350g

Mączka ziemniaczana

Mąka ziemniaczana jest dobra na wszelkiego rodzaju odparzenia i poparzenia, zatem taka kąpiel bardzo dobra jest do delikatnej, skłonnej do podrażnień skóry, a także dla małych dzieci. Kąpiel nie powinna być zbyt gorąca, aby nie podrażniać, również jest to raczej specyficznie lecznicza, zatem 15 minut powinno w zupełności wystarczyć.

Łyżkę lub dwie mączki ziemniaczanej rozrabiamy z wodą w szklance i taką mętną mieszankę dodajemy do kąpieli, najlepiej kiedy wanna nie jest jeszcze pełna, aby płyn się dobrze rozprowadził.

Ogórkowa

Jak wiadomo ogórek odświeży naszą skórę, pozbędzie się toksyn ze skóry, odżywi, nawilży i energetyzuje. Z tego względu warto jest łączyć kąpiele ogórkowe z innymi pobudzającymi ziołami i tym podobnymi, jak na przykład liście mięty, imbir czy cytrusy. Tak jak przy połączeniu rumianku i płatków owsianych będzie potrzebna lniana szmatka lub woreczek, a sama kąpiel nie powinna być długa. W tym przypadku niezależnie czy ciepła czy chłodna kąpiel będzie nas pobudzać i napawać energią, warto więc brać ją rano.

Wybrane składniki z ogórkiem należy drobno zmielić, a jeśli to niemożliwe to poszatkować, umieścić w lnianym woreczku i włożyć do kąpieli.

Z solami

Sole do kąpieli to najbardziej popularne obecnie dodatki do kąpieli, które możemy kupić zarówno w drogeriach jak i w mydlarniach. Taka kąpiel nada się dla osób, które mają problemy z opuchlizną i zatrzymywaniem wody w organizmu. Sól wygładzi skórę, ale również nieco przesuszy, dlatego trzeba uważać na ten rodzaj kąpieli. Mimo to jest to chyba jedna z najprostszych opcji domowego SPA, wystarczy dodać kolorowej soli lub soli himalajskiej do kąpieli, najlepiej powyżej 100gram soli na kąpiel i spokojnie moczyć się nawet w wysokich temperaturach.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Piękno, Skóra, Zabiegi
Wszawica – jak pozbyć się wszy

Zamknij