Naturalne źródła serotoniny i tryptofanu

Naturalne źródła serotoniny i tryptofanu
4.4 (87.5%) 8 votes

Serotonina to hormon wydzielany w podwzgórzu o działaniu przeciwdepresyjnym. Tryptofan to aminokwas poprawiający samopoczucie. Oba współdziałają dla lepszej jakości snu i funkcjonowania w dzień. Poznaj naturalne źródła serotoniny i tryptofanu, które decydują o twoim nastroju.

Za co odpowiada tryptofan

Tryptofan jest wytwarzany na bieżąco w organizmie człowieka. Syntezujemy go z białek, dlatego do jego uzyskania niezbędne jest spożywanie określonych produktów. Tryptofan w jedzeniu znajdziemy w roślinach strączkowych, mleku i jego przetworach, soi, mięsie, rybach, pestkach dyni i słonecznikach a także wielu owocach tropikalnych. W jakiejś części składają się z niego odżywki białkowe dla sportowców budujących masę mięśniową. Zaspokojenie dziennej dawki tryptofanu z dietą nie jest takie proste, ponieważ do jego wchłonięcia potrzebujemy magnezu, witaminy B6 oraz kwasu askorbinowego. Możesz zaopatrzyć się w suplement diety z tryptofanem, który uzupełni niedobory tego składnika i wspomoże twój nastrój w momentach spadku chęci, rozleniwienia i smutku.

Tryptofan odpowiada także za kilka innych ważnych funkcji, m.in. reguluje apetyt, chroni oczy przed promieniowaniem UV i wzmacnia odporność organizmu.

Za co odpowiada serotonina

Serotonina wytwarzana w mózgu umożliwia przesyłanie informacji między komórkami w mózgu. Wpływa pośrednio na pracę układu trawiennego, dlatego jej zaburzenia mogą być charakterystyczne dla spadku apetytu. Hormon jest także niezwykle istotny dla zachowania higieny snu. Działa relaksująco, zmniejsza ciśnienie krwi, wpływa łagodząco na ból w cyklu miesiączkowym. Jeśli nie dostarczymy jej odpowiednio dużo, będziemy cierpieć na bezsenność, rozdrażnienie, obniżony nastrój. Winne są stres i smutek, które obniżają poziom serotoniny w ciele. Nadrabianie niedoboru serotoniny zajadając się słodkościami jest niestety niezdrowe, ponieważ cukier uznaje się za silnie uzależniającą substancję na wzór narkotyku. Ekstremalnie niski poziom serotoniny cechuje osoby w depresji, choroby związane z zaburzeniami nastroju, pacjentów lękliwych.

Poziom serotoniny ulega zmianie pod wpływem wielu czynników, m.in. diety, aktywności fizycznej, kontaktu z ludźmi czy stanu zakochania.

Tryptofan a serotonina

Tryptofan jest prekursorem serotoniny (hormonu szczęścia) i melatoniny (hormonu snu). Oznacza to, że jego spożywanie wpływa na najważniejsze, bo podstawowe obszary funkcjonowania organizmu decydujące o naszym samopoczuciu. Wybierając jedzenie pomagające w uzupełnieniu aminokwasu zapewniamy sobie zdrowie i dobry nastrój w sposób naturalny. Tryptofan przyjmujmy wtedy, gdy zauważymy u siebie objawy lęku, smutku, depresji, częste wahania nastroju – chwilową euforię przeplataną z rozpaczą, spadek koncentracji, problemy z zasypianiem i apetytem, oziębłość seksualną itd.

Bez odpowiedniej ilości aminokwasu organizm nie jest w stanie normalnie pracować. Warunkuje sprawne działanie układu nerwowego ściśle powiązanego z naszym samopoczuciem. Co ciekawe, tryptofanu używa się przy kuracjach odchudzających, ponieważ zmniejsza łaknienie. Okazuje się więc, że zajadanie mięsa i sera żółtego na diecie nie jest wcale takie niemądre. Tryptofan przyjmowany w tabletkach, w przeciwieństwie do jego naturalnych źródeł, może zostać przedawkowany. Miej to na uwadze rozpoczynając suplementację.

Naturalne sposoby na serotoninę

Niedobór serotoniny można łatwo nadrobić z pomocą kilku prostych porad. Główne zadanie jakie przed tobą stoi to unormowanie rytmu dobowego. Znajdź czas na relaks, pracę, obowiązki i sen. Odpoczywaj aktywnie – ruch pobudza produkcję serotoniny i podnosi nastrój. Szybkie rezultaty uzyskasz po zjedzeniu czekolady, ale ten sposób nie jest już na tyle zdrowy, by korzystać z niego na co dzień. Z hormonem współpracują witaminy z grupy B, które znajdziesz w kaszach, ryżu, pieczywie ziarnistym, orzechach. Pierwsze efekty powinieneś zauważyć już po upływie tygodnia od zmiany nawyków. Jeśli nie, być może potrzebna będzie wizyta u specjalisty.

Naturalny tryptofan na poprawę nastroju

Szczęście z tabletki?

Popularny na Zachodzie Prozac czyli lek na depresję zapoczątkował erę szczęścia z tabletki. Pomimo licznych kontrowersji fluoksetyna nie jest taka szkodliwa a już z pewnością nie może być nazwana pójściem na skróty w leczeniu choroby psychicznej. To bardziej niż oczywiste, że farmaceutyki na receptę są przepisywane osobom ich potrzebujących. Istnieje wiele zaburzeń psychicznych z rozpoznaniem zaburzeń w produkcji bądź przyswajaniu serotoniny. W takich przypadkach należy unormować poziom hormonu, aby wesprzeć funkcjonowanie organizmu w dzień i w nocy. Depresja to niezwykle groźna choroba społeczna, która odpowiada za setki tysięcy zgonów. Bierzmy bowiem pod uwagę, że śmierć z powodu depresji nie następuje tylko w wyniku samobójstwa, ale także wielu chorób będących efektem pogorszonego stanu psychicznego i fizycznego pacjenta poradni psychiatrycznych.

Naturalne źródła serotoniny i tryptofanu możemy odnaleźć nie tylko w sporcie i pożywieniu. Nie bez powodu lubimy wygrzewać się w słońcu, które dodaje nam energii do działania. Szczęśliwe, udane życie to recepta na długowieczność, dlatego bierzmy to pod uwagę i dbajmy o siebie na co dzień.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Suplementy, Zdrowie
Leczenie przeciwzakrzepowe heparyną

Zamknij