Miedź – właściwości, działanie, źródła, wpływ na zdrowie

Miedź – właściwości, działanie, źródła, wpływ na zdrowie
5 (100%) 1 vote

Miedź jest jednym z niezbędnych do życia pierwiastków. Prawdopodobnie na słowo miedź nie przychodzi nam do głowy składnik znajdujący się w wątrobie, mózgu, sercu, nerkach czy mięśniach szkieletowych, a kawałek metalu z którego wyrabia się bransoletki i druciki. Niemniej pierwiastek pełni ważną rolę, ponieważ pomaga w produkcji kolagenu, zwiększa wchłanianie żelaza i pełni ważną rolę w wytwarzaniu energii. Warto zaprzyjaźnić się z tym niedocenianym, lecz ważnym minerałem.

Miedź i wpływ na zdrowie tego pierwiastka

Zbyt mała ilość miedzi w organizmie może skutkować zwiększonym ryzykiem wystąpienia różnych infekcji, osteoporozy, zaburzeń natury neurologicznej oraz zaburzeń związanych ze wzrostem. Braki miedzi mogą odbić się również na stanie skóry i włosów. Miedź powinniśmy kojarzyć z cynkiem, ponieważ jest jego antagonistą, a ich stosunek powinien wynosić 10:1. Brak cynku potrafi mocno odbić się na naszym organizmie, ponieważ zwiększona ilość miedzi wzmaga niedobór tego pierwszego.

Z nadmiarem miedzi kojarzonych jest wiele dolegliwości. Zbyt duża ilość pierwiastka jest kojarzona z ADHD, chorobą Alzheimera, chorobą Parkinsona, schizofrenią, depresją oraz autyzmem, ale też z chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak nadciśnienie i nowotwory.

Zdrowy organizm miedź pobiera z pożywienia, nie jest produkowany. Deficyt miedzi jest o wiele rzadziej spotykany niż jej nadmiar.

Objawy nadmiaru miedzi w organizmie

Objawy niedoboru miedzi są dosyć charakterystyczne, oraz groźne dla organizmu, ponieważ miedź jest neurotoksyną i zaburza działanie układu hormonalnego – zmienia się poziom dopaminy, histaminy, noradrenaliny i estrogenu.

Typowe objawy:

Co powoduje nadmiar miedzi?

Są tylko dwie możliwości nadmiaru tego pierwiastka. Dostarczamy go w zbyt dużych ilościach do organizmu lub spadł nam poziom cynku, co zaburza równowagę.

Na stan cynku najbardziej wpływa zwiększony poziom stresu, ponieważ podczas gdy się denerwujemy zużywane są większe ilości cynku niż zazwyczaj, co z kolei podnosi poziom miedzi. Problem będzie trwał dopóki nie zwiększymy podaży cynku w okresie jego zwiększonego zapotrzebowania.

Kolejnym zagrożeniem jest też woda z kranu, ponieważ jeśli instalacja wodna jest wykonana z miedzi, to automatycznie zwiększamy jej ilość przyjmowania.

Równowaga może być też zaburzona przez stosowania wkładek domacicznych z miedzią, przyjmowanie suplementów kompleksowych, potocznie zwanych multiwitaminami, a nawet noszenie miedzianej biżuterii czy stosowanie środków ochrony roślin z tym pierwiastkiem.

Związek stylu życia z ilością miedzi w organizmie

Problem z nadmiarem miedzi w organizmie staje się coraz bardziej dokuczliwy, ze względu na zmieniający się styl życia. Coraz szybsze tempo, zwiększony stres, wysokoprzetworzona dieta, wszechobecne używki, lekomania – aby zredukować skutki uboczne szybszego życia, powinniśmy sięgać po cynk, jednak niewiele osób to robi.

Badania wykazały, że z wiekiem zmienia się zapotrzebowanie organizmu na różne pierwiastki i tak jak potrzeba więcej magnezu niż wapnia, tak samo powinniśmy przyjmować jeszcze więcej cynku.

Wspomaganie starszego organizmu większymi dawkami cynku może wyeliminować problemy z bezsennością i szumami usznymi!

Jak sprawdzić czy mamy za dużo miedzi?

Jeśli mamy problem ze stresem, hormonami, wątrobą czy wykreśliliśmy ze swojego jadłospisu mięso, to możliwe jest, że w naszym organizmie jest zbyt duża ilość miedzi. Najbardziej wiarygodną metodą jest przeprowadzenie testów laboratoryjnych, jednak w domowym zaciszu również możemy wstępnie określić, czy jesteśmy w grupie ryzyka.

Wiadomości dostarczy nam analiza włosa, jednak jest to kosztowna metoda i zajmuje dość dużo czasu, ponieważ musimy czekać na wyniki. O wiele szybszą metodą jest test roztworem siedmiowodnego siarczanu cynku. Roztwory możemy zakupić przez internet lub sporządzić sami poprzez rozcieńczenie roztworu do odpowiedniego stężenia. 1 gram siedmiowodnego siarczanu cynku dodajemy do litra czystej wody i mieszamy, test należy wykonać na czczo.

Bierzemy łyk sporządzonego płynu do ust i cały czas trzymając go w ustach czekamy na efekt. Jeśli nie wyczujemy smaku, oznacza to, że mamy duży niedobór cynku, a co za tym idzie, prawdopodobnie za dużo miedzi. Delikatny posmak metalu pojawiający się natychmiast lub po kilku chwilach, to średni albo mały niedobór. Jeśli efekt jest natychmiastowy, a smak staje się nie do zniesienie – w naszym ciele są idealne proporcje miedzi i cynku.

W razie podejrzewania deficytów, warto udać się na badanie i potwierdzić domowe testy, żeby wiedzieć jak prawidłowo suplementować.

Bio-Selen+Cynk

Jedzenie bogate w miedź

Jeśli mamy problemy ze zbyt małą ilością miedzi w naszym ciele, to możemy zwiększyć częstotliwość jedzenia produktów z dużą jej zawartością. Najlepszym źródłem będą:

  • Mięso

  • Ostrygi

  • Orzechy

  • Rośliny strączkowe

  • Czekolada

  • Grzyby

Większość warzyw i owoców jest ubogich w miedź, więc jedzenie dużych ich ilości nie uzupełni nam dużych braków pierwiastka. Pamiętajmy, aby najpierw skupić się na zwiększeniu bogatego w miedź pożywienia zanim weźmiemy się za suplementacje na własną rękę. Warto również pamiętać, że równoczesne wzbogacanie diety o cynk redukuje poziom miedzi.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Zasady żywienia
Maca – na potencje, wpływ na zdrowie, składniki odżywcze

Zamknij