Melasa – zdrowy zamiennik cukru, dlaczego warto ją jeść

Melasa – zdrowy zamiennik cukru, dlaczego warto ją jeść
5 (100%) 6 votes

W dobie chemikaliów dodawanych do żywności co raz częściej szukamy zdrowego rozwiązania, które pozwoliłoby na nie tylko zmniejszenie zatruwania naszego organizmu czy otoczenia, ale również opcji, która przyniosła by nam korzyści. Takim rozwiązaniem jest właśnie zamienienie białego cukru na melasę, czarny syrop o niemal takiej samej słodyczy, który odpowiednio stosowany przyniesie znacznie więcej pozytywnych korzyści, które wzmocnią nasz organizm jednocześnie nie szkodząc. Dlaczego warto stosować melasę oraz jak jej używać czy którą wybrać, na te pytania znajdziesz odpowiedz czytając dalej!

Czym jest melasa – zdrowy zamiennik cukru

Melasa to produkt uboczny, który powstaje podczas wytwarzania tak zwanego cukru spożywczego w wytwórniach cukru. Może ona powstawać zarówno z trzciny cukrowej, jak i z buraka, a nawet z karobu czyli z mączki chleba świętojańskiego. Dawniej uważano, że melasa jest niezdrowa, ponieważ jej czarna konsystencja przypomina nieco oleje, a dodatkowo fakt, że jest produktem powstającym w sposób uboczny przy produkcji tradycyjnego cukru przeważał na nie. Jednak dzisiejsze badania dowodzą, że melasa jest znacznie zdrowsza od samych cukrów! W przeciwieństwie do tradycyjnego białego cukru melasa bogata jest w minerały oraz witaminy, które sprzyjają naszemu organizmowi! Jest ona niewiele mniej słodka a jednak znacznie lepsza, gdyż sprzyja przyspieszeniu metabolizmu dzięki czemu uwalniana jest energia ze zmagazynowanych pokładów energii, co więcej zapobiega powstawaniu licznych chorób!

Ważne! Indeks glikemiczny melasy

Mimo, iż melasa jest niezwykle zdrowa ma wysoki indeks glikemiczny, co wyklucza ją z jadłospisu osób cierpiących na cukrzycę.

Rodzaje melasy – z czego jest wytwarzana

Melasa może być produkowana tak samo jak tradycyjny cukier z tych samych produktów. Niezależnie od tego z jakiego produktu powstaje jest zdrowsza niż wytwarzany z nich cukier, dlatego też warto wypróbować melasę. Powszechnie uważane jest, że najzdrowszą odmianą melasy jest ta produkowana z trzciny oraz mączki chleba świętojańskiego czyli z karobu. Mają one więcej istotnych dla zdrowia składników niż melasa produkowana z buraka. Istnieją trzy rodzaje melasy:

Właściwości zdrowotne – dlaczego warto zamienić cukier na melasę

Melasa ma liczne właściwości zdrowotne ze względu na swój skład, jest bogata w witaminy, zwłaszcza w witaminy z grupy B, które sprzyjają wzmożeniu naszej odporności oraz funkcjonowania układu trawiennego oraz poprawy stanu naszej skóry. Jednak co ważniejsze melasa bogata jest w liczne mikro i makro elementy takie jak miedź, selen, magnez, potasu czy nawet wapnia. Całość sprawia, że melasa polecana jest osobom cierpiącym na anemię, aby zapobiegać jej skutkom oraz jej przeciwdziałać. Nawet w przypadku ciężkich problemów ze stawami, problemami reumatoidalnymi czy nawet przy gośćcu zalecane jest spożywanie melasy w celu załagodzenia objawów! Melasa jest również zalecana osobom na diecie wegetariańskiej i wegańskiej w celu uzupełnienia możliwych niedoborów.

Jaką melasę wybrać

Najlepszą możliwą melasą jest przede wszystkim odmiana trzcinowa melasy oraz taka, która jest eko. Oznacza to, że melasa eko nie będzie zawierać szkodliwych składników, gdyż jest uprawiana w sposób naturalny bez zbędnych chemicznych wspomagaczy czy środków chwastobójczych, które mogą szkodzić naszemu zdrowiu. Co więcej taka melasa jest dobrym wyborem, ponieważ podczas jej wytwarzania nie zostają wykorzystywane żadne osoby jak dzieci, niewolnicy czy emigranci.

Szkodliwość melasy w dużych ilościach

Należy pamiętać, że do melasy podobnie jak do ksylitolu należy się przyzwyczaić. Melasa ma silne właściwości przeczyszczające, dlatego też nie zaleca się przechodzenia od razu na całkowite wykluczenie cukru na rzecz melasy. Najlepiej zacząć od spożywania łyżeczki melasy dziennie, co od razu wspomoże naszą skórę, kości, pracę mózgu oraz przede wszystkim naszą odporność. Po tygodniu należy spróbować dołączyć kolejną łyżeczkę melasy i tak z tygodnia na tydzień powoli zwiększać dawkę przyzwyczajając organizm do melasy.

Melasa z trzciny cukrowej 680g

Ciekawe! Rodzaje melasy

Melasa może być produkowana z różnych produktów takich jak buraki cukrowe, trzcina cukrowa czy karob, jednak najzdrowsza jest ta produkowana z trzciny!

Informacja dla diabetyków – melasa

Niestety chociaż melasa jest substancją uboczną przy wytwarzaniu cukru wciąż ma wysoki indeks glikemiczny i nie wskazana jest dla osób cierpiących na cukrzycę czy też insulino-oporność. Cukrzycy zarówno chorzy na cukrzycę typu pierwszego jak i drugiego powinni raczej unikać stosowania melasy, zamiast tego poleca się stosować erytol, który ma niemal zerowy indeks glikemiczny i jest całkowicie bezpieczny.

Melasa a ciąża i karmienie piersią

Co ciekawe melasa zalecana jest dla kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, zwłaszcza ze względu na naturalne wspomaganie odporności, co jest istotne w tym okresie, gdyż wszelkie leki i medykamenty są raczej niewskazane. Warto jednak pamiętać, że również w ciąży należy się przyzwyczaić do melasy. Dzięki temu nie tylko kobieta oczekująca na rozwiązanie, ale również dziecko karmione piersią i w łonie matki odczuje pozytywny wpływ na zdrowie płynący z regularnego jedzenia melasy!

Zastosowanie melasy w kuchni

Wbrew pozorom melasa może być stosowana tak samo jak tradycyjne substancje słodzące. Możemy jej dodawać do napoi na zimno jak i na gorąco, tak samo możemy piec z nią wypieki oraz przygotowywać wszelakie domowe konfitury i przetwory. Warto jednak pamiętać, że witaminy zawarte w melasie mogą stracić na wartości oraz w pewnym stopniu się utlenić, dlatego też melasa najzdrowsza jest w daniach na chłodno i zimno. Mimo to wciąż najlepszym rozwiązaniem słodzenia potraw ciepłych jest stosowanie melasy, najlepiej tej produkowanej z trzciny cukrowej, ponieważ pozostała część makro i mikroskładników wciąż będzie przyswajana do organizmu! Melasa w przeciwieństwie do miodu nie utraci swych cennych wartości odżywczych w połączeniu z cytryną i herbatą, dlatego też w okresie grypy lepszym rozwiązaniem jest stosowanie melasy zamiast miodu.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Dieta, Lecznicze i oczyszczające, Zasady żywienia
Karczoch – właściwości, zastosowanie, substancje odżywcze, wpływ na organizm

Zamknij