Elektrolity – czym są, niedobór, jak uzupełnić

Elektrolity – czym są, niedobór, jak uzupełnić
5 (100%) 5 votes

Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wielu witamin i minerałów, które dostarczamy wraz z pożywieniem czy różnego rodzaju suplementami diety. Często poprzez nieodpowiedni tryb życia i zbyt niską podaż niektórych składników odżywczych, nieświadomie wypłukujemy z naszego organizmu niezbędne do jego funkcjonowania witaminy i minerały. Nawet codziennie pita przez nas i tak uwielbiana kawa wpływa na wypłuliwanie z naszego organizmu magnezu, co skutkuje bolesnymi i nieprzyjemnymi skurczami, najczęściej nocnymi. Ważną rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu pełnią elektrolity. Czym tak naprawdę są? Dziś przyjrzymy się bliżej roli elektrolitów w naszym organiźmie.

Czym są elektrolity?

Elektrolitami nazywamy związki i substancje, które mają zdolnośc do rozpuszczania się w płynach. Elektrolity są roztworami o dodatnich lub ujemnych ładunkach elektrycznych i znajdują się w większości płynów ustrojowych naszego ciała. Ciekawym faktem jest to, że słony smak naszego potu czy krwi jest warunkowany właśnie przez elektrolity obecne w naszym organiźmie. Najczęściej występującymi w naszym organiźmie elektrolitami są sód, wapń i magnez. Dziś coraz częściej poprzez intensywny tryb życia i spożywanie nieodpowieniej ilości produktów zawierających te pierwiastki nasz organizm daje o tym znać złym samopoczuciem, biegunkami, czy trudnościami w wypróżnieniu. Picie kawy jest również jednym z najczęstrzych przyczyn niedoboru elektrolitów, gdyż zbyt duża podaż kawy sprzyja wypłukiwaniu żelaza z organizmu, co skutkować może złym i obniżonym samopoczuciem, czy nocnymi skurczami, które są bolesnym i nieprzyjemnym czynnikiem wpływającym na obniżoną jakośc naszego snu.

Skutki niedoboru elektrolitów:

Niedobór elektrolitów jest wbrew pozorom czynnikiem, który jest niebezpieczny dla naszego zdrowia i codziennego dobrego samopoczucia. Regularne badania elektrolitów pomogą nam utrzymać odpowiednią kondycje zdrowotną. Badania elektrolitowe powinny wykonywać szczególnie osoby, które borykają się z chorobami układu krążenia, nerek, czy obrzękami zlokalizowanymi na kończynach dolnych. Skutków niedoboru elektrolitów może być wiele, począwszy od problemów w odpowiednim funkcjonowaniu naszego układu nerwowego, a co za tym idzie – zmniejszoną koncentracją i szybszą męczliwością. Ponadto nieodpowiednia ilość elektrolitów może zaburzać pracę i kurczliwość naszych mięśni,a co za tym idzie – zaowocuje częstymi, szczególnie nocnymi skurczami, spowodowanymi szczególnie brakiem odpowiedniej ilości magnezu w naszym organiźmie. Poważnym zaburzeniem może być również wystąpienie hiponatremii, która w konsekwencjach może doprowadzić nawet do śmierci. Hiponatermią nazywamy niedobór sody w naszym organiźmie, a na niedobór tego niezbędnego dla naszego organizmu pierwiastka narażone są szczególnie osoby bardzo aktywne fizycznie, oraz takie, które nie przestrzegają regularnego picia wody bogatej w sód. Rozwiązaniem jest również regularna suplementaja elektrolitów w postaci tabletek, które znajdziemy w każdej aptece.

Dlaczego tracimy elektrolity?

Istnieje wiele pośrednich i bezpośrednich przyczyn, poprzez które tracimy wiele niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania elektrolitów. Jednym z nich są wymioty i biegunka spowodowane zatruciami tudzież infekcjami, które prowadzą również do odwodnienia. Należy pamiętać, że czynniki te wpływają na obniżenie gospodarki elektrolitowej i powinniśmy tym bardziej dbać o odpowiednio dużą podaż płynów i elektrolitów, chociażby w formie tabletek. Drugą z przyczyn utraty elektolitów mogą być letnie upały. Wysokie temperatury sprzyjają poceniu się, a co za tym idzie – znacznej utracie elektrolitów. Należy pamiętać, aby szczególnie latem zwracać uwagę na zawartość minerałów w wodach, które pijemy. Ponadto utracie elektrolitów z naszego organizmu sprzyjać mogą rygorystyczne diety i głodówki. Wiosna jest okresem, kiedy większość z nas, szczególnie kobiet decyduje się na przejście na dietę, często rygorystyczną i cechującą się jak najmniejszą podażą posiłków. Należy jednak pamiętać, że nieodpowiednia dieta w znacznym stopniu wpływa na spadek elektrolitów w naszym organizmie, a ponadto przyczynia się do wyniszczenia wielu narządów naszego organizmu. Należy pamiętać, aby do każdej diety podchodzić z rozwagą i zdrowym rozsądkiem, gdyż nieodpowiednia dieta może przynieść opłakane skutki dla naszego zdrowia.

Elektrolity w saszetkach

Jak uzupełniać elektrolity?

  • pij dużo wody, szczególnie tej, która zawiera duże ilości elektrolitów (wysoko zmineralizowanej)
  • przy niedoborach potasu pij soki warzywne, szczególnie pomidorowe
  • przy intensywnych treningach pamiętaj o napojach izotonicznych – zawierają one bowiem zwiększone ilości elektrolitów
  • suplementacja w postaci tabletek, dostępnych w każdej aptece
  • spożywaj naturalne, najmniej przetworzone produkty
  • jedz warzywa i owoce sezonowe
  • zastąp kawę zdrowymi, świeżo wyciskanymi sokami
  • pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu w trakcie, przed i po treningu

 

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Więcej w Lecznicze i oczyszczające, Zdrowie
Dieta jabłkowa – zalety, wady i zasady stosowania

Zamknij