serwis o zdrowiu i leczeniu

Dieta dobra dla serca

Dieta dobra dla serca
5 (100%) 2 votes

Doskonale wiemy, że to, co jemy, ma wpływ nie tylko na naszą sylwetkę, ale także na ogólny stan naszego organizmu. Nie bez przyczyny zalecenia lekarzy, poza odpowiednim leczeniem, skupiają się również na zachowaniu właściwej diety. Szczególnie powinny zadbać o nią osoby, borykające się z chorobami układu krążenia. Pamiętajmy jednak o tym, że najważniejsza jest profilaktyka – jeżeli w porę zadbamy o właściwy jadłospis, niektóre problemy mogą w ogóle się nie pojawić. Dieta dobra dla serca wcale nie musi być przy tym niesmaczna. Wręcz przeciwnie – umiejętnie dobrane przepisy nie tylko właściwie odżywią organizm, ale zadbają także o nasze kubki smakowe.

Dieta w chorobach serca

Choroby układu krążenia mogą być związane z wieloma czynnikami, ale większość z nich jest zależna od naszego trybu życia. Niezdrowe jedzenie, używki, siedzący tryb życia i brak sportu błyskawicznie odbijają się na stanie naszego serca i żył. Niestety, zwykle udajemy się do lekarza, kiedy zaobserwujemy u siebie objawy, świadczące o rozwoju poważnych jednostek chorobowych. Swojemu stanowi zdrowia szczególnie powinny przyjrzeć się osoby, które znajdują się w grupie ryzyka, a więc pacjenci, w których rodzinie pojawiały się choroby układu krążenia, osoby z nadwagą oraz chorzy, którzy wcześniej byli leczeni na schorzenia tego typu. Aby ustrzec się przed poważnymi problemami, warto zmienić styl życia. Obok ruchu i odpoczynku na świeżym powietrzu, konieczna będzie także modyfikacja jadłospisu.

Co jeść, a czego się wystrzegać?

Osoby cierpiące na choroby serca przede wszystkim powinny pożegnać się z daniami ciężkimi i tłustymi. Nie tylko utrudniają pracę układu pokarmowego, ale przyczyniają się również do powstania nadwagi, a to czynnik, któremu powinniśmy wypowiedzieć bezwzględną wojnę. Zaleca się spożywać jasne, czerstwe pieczywo. Niestety w diecie dla serca nie znajdzie się miejsce na razowce, makarony gruboziarniste i żytnie. Możemy również jeść nabiał, jednak pod warunkiem, że będzie chudy, lepiej unikać żółtek jaj, ponieważ zawierają ogromne ilości cholesterolu (nie powinniśmy jeść więcej niż trzy jajka w ciągu tygodnia). Możemy spożywać ryby, nawet jeżeli są tłuste – zawarty w nich kwas tłuszczowy omega-3 znakomicie reguluje pracę układu krążenia. Unikajmy jednak masła, smalcu, słoniny czy łoju, zastąpmy je margaryną, olejem rzepakowym, słonecznikowym lub oliwą z oliwek. Oczywiście dietę możemy dowolnie uzupełniać o warzywa – dodawajmy je do każdego posiłku, a jeżeli zgłodniejemy, wykorzystujmy również w charakterze snacków. Najzdrowsze będą świeże produkty sezonowe.

Dieta śródziemnomorska

Jednym z najbardziej optymalnych jadłospisów dla serca każdego z nas jest dieta śródziemnomorska. Mieszkańcy południa Europy mogą pochwalić się bardzo niską zachorowalnością na choroby układu krążenia. W głównej mierze zawdzięczają to potrawom, które spożywają. Ich menu wypełnione jest produktami zbożowymi (makarony, pieczywo, ryż), warzywami, owocami, rybami, owocami morza i nabiałem. Podstawa ich kuchni to pomidory, papryka, rośliny strączkowe, świeże owoce morza i ryby. Ciężkie mięso stanowi zaledwie uzupełnienie ich bardzo bogatego jadłospisu. Nie można oczywiście zapomnieć o ziołach, które usprawniają metabolizm, wspomagają trawienie i przeciwdziałają nadwadze. Dzięki idealnemu zbilansowaniu diety, zwolennicy diety śródziemnomorskiej dostarczają organizmowi pełen zestaw witamin i mikroelementów, w tym bardzo dużo antyoksydantów, które wspomagają walkę z różnymi chorobami, także z nowotworami.

Dieta śródziemnomorska – co jeść?

Jak odmienić swoją kuchnię nie do poznania? Przede wszystkim muszą pojawić się w niej świeże zioła. Idealną propozycją na śniadanie lub lekką przekąskę będzie serek wiejski z dodatkiem bazylii, oregano lub majeranku. W tej diecie znakomicie sprawdzi się również rodzima pietruszka, która nie tylko fantastycznie smakuje, ale dostarcza organizmowi pełen zestaw witamin i cennych pierwiastków. Świetną propozycją na obiad będzie z kolei stek z łososia z warzywami lub spaghetti. Aby danie było lżejsze i chudsze, warto wykorzystać mięso z indyka. Rzecz jasna wszystkie potrawy powinniśmy dusić, piec lub gotować, podczas smażenia wykorzystujmy oliwę z oliwek. Na kolację możemy zjeść makaron pełnoziarnisty z sosem pieczarkowym i piersią z kurczaka. Jeżeli chcemy przyrządzić coś na szybko, przygotujmy sałatkę z serem feta, selerem naciowym i pomidorami.

Artykuł został przygotowany we współpracy z dostawcą cateringu dietetycznego Eatzone.

Komentarze