serwis o zdrowiu i leczeniu

Błonnik witalny – właściwości, zalety, wpływ na organizm

Błonnik witalny – właściwości, zalety, wpływ na organizm
5 (100%) 1 vote

Błonnik pokarmowy to substancje pochodzenia roślinnego, które nie ulegają procesowi trawienia podczas przechodzenia przez układ pokarmowy. Jego spożycie ma ogromny wpływ na funkcjonowanie jelit i właściwą perystaltykę. Na początku z błonnikiem kojarzono tylko celulozę, jednak później zaliczono do niego więcej substancji. Suplementacja błonnika stała się tak popularna, że spotkać możemy go w prawie każdym dobrze zaopatrzonym sklepie oraz w aptekach.

Właściwości błonnika

W dietetyce błonnik dzieli się na pokarmowy oraz suplementarny, pierwszy jest pochodzenia roślinnego, drugi zaś izoluje się z produktów naturalnych, oba mają znaczący wpływ na zdrowie człowieka. Główną właściwością błonnika jest pęcznienie pod wpływem wody i ciepła, niektóre z nich tworzą żele, wiążą kwasy żółciowe i adsorbują oleje. Inne funkcje błonnika, to:

  • Zmniejszenie wchłaniania cholesterolu oraz trójglicerydów

  • Obniżanie ciśnienia

  • Poprawa perystaltyki jelit poprzez zwiększenie masy kałowej i przyspieszenie jej transportu

  • Obniżenie stężenia glukozy we krwi i zmniejszenie zapotrzebowania na insulinę

  • Zmniejszenie uczucia głodu przez wypełnienie napęczniałą treścią jelit

  • Pomoc w rozwoju przyjaznych bakterii jelitowych

  • Oczyszcza organizm

  • Wspomaga utratę wagi

Błonnik witalny, co to takiego?

Błonnik witalny jest niczym innym jak błonnikiem pochodzenia roślinnego, najczęściej otrzymuje się go z babki płesznik oraz babki jajowatej, a z tych dwóch największą popularnością cieszy się babka płesznik. Jej nasiona są brązowawej barwy, w kontakcie z wodą wytwarzają śluz, ponadto zawiera aż 68 gram błonnika na każde 100 gram nasion!
Śluzy babki to nie tylko błonnik, ale również kwas uronowy, tłuszcze roślinne, garbniki i fitosterole. Jej spożywanie wpływa nie tylko na trawienie, przyczynia się też do poprawy kondycji skóry, włosów, paznokci, poprawy humoru i zwalczeniem uczucia zmęczenia poprzez usunięcie toksyn.


Odchudzanie z błonnikiem witalnym

Warto zadbać o swoje jelita podczas odchudzania, ponieważ bez oczyszczenia nie osiągniemy wymarzonej sylwetki i będziemy mieć problem z otyłością typu brzusznego. Błonnik ułatwia kontrolowanie spożywanych pokarmów, ponieważ jego dodatek pomaga szybciej osiągnąć uczucie sytości. Po utracie kilogramów suplementacje błonnikiem można kontynuować, wyjdzie nam to na zdrowie a waga nie powróci do uprzedniej.
Błonnik witalny to też szybsze pozbycie się zalegających resztek pokarmowych, a co za tym idzie utrzymujące się poczucie lekkości.

Jak bezpiecznie wprowadzić błonnik do diety?

Zazwyczaj zwiększając ilość pokarmu z błonnikiem czujemy się lepiej, a dokuczające nam do tej pory problemy jelitowe znikają. Jednak niektóre osoby mają wrażliwsze jelita i dodatkowa dawka błonnika może dać efekty uboczne w postaci bólu brzucha. W tym celu należy zacząć od małej dawki, którą stopniowo i cierpliwie zwiększamy do pożądanej, lub przed suplementacją przechodzimy na pokarmy, których celem będzie uszczelnienie jelit, aby błonnikowe ziarenka nam nie szkodziły. Jeśli żadne rozwiązanie nie okaże się pomocne, zostaje jeszcze jedno wyjście – błonnik witalny w kapsułkach. Kapsułki łyka się codziennie, a w układzie pokarmowym ulegają częściowemu rozpuszczeniu lub zamieniają się w śluz. Osobom odchudzającym się poleca się błonnik z ananasem, ponieważ oprócz oczyszczenia podkręci przemianę materii.

5903229004000-targroch-500g-blonnik-naturalny-suplement-dietyy-300x225 Błonnik witalny – właściwości, zalety, wpływ na organizm

Targroch, Błonnik witalny

Kliknij i sprawdź ceny!

W jaki sposób przyjmuje się błonnik witalny?

Błonnik witalny spożywa się bardzo prosto, zazwyczaj producent na opakowaniu zamieszcza informacje o tym, w jaki sposób przygotować proszek i w jakich proporcjach go przyjmować. Na efekt nie czeka się długo, ponieważ do regulacji pracy jelit zazwyczaj wystarcza około tygodnia suplementacji. Jeśli będziemy przyjmować go dłużej, to poprawie ulegnie nie tylko praca układu pokarmowego. Szybciej spalimy kalorie, obniży się ryzyko efektu jojo i unikniemy problemów z typowymi dla odchudzania dolegliwościami. Błonnik jest bez smaku, co pomaga w jego piciu, ponieważ konsystencja przypomina rozpuszczoną kredę. Najprzyjemniej je się go jako dodatek do owocowego koktajlu lub zupy krem.

Gdzie kupić błonnik witalny?

Błonnik dostaniemy w prawie każdym sklepie i aptece, jednak należy zwrócić uwagę na jego pochodzenie, czy ma odpowiednie certyfikaty na których nam zależy oraz czy w jego składzie są tylko elementy roślinne. W razie trudności suplement możemy zamówić również przez internet. Nie ma specjalnych wymagań, co do stosowania błonnika, oraz nie potrzebujemy na niego recepty lekarskiej.

Komentarze